Een onverwachte marketingmeevaller

Hoe kreeg Marjan Tulp het voor elkaar om de cirkel rond te krijgen en meer en meer volgers te trekken? Een les boekmarketing.

Boekmarketing à la Marjan

Marjan Tulp is professioneel blogger en voormalig hoofdredacteur. Ze opent aan de volgers van Het Boekenschap graag haar trukendoos. Hieronder de blog die we van haar ontvingen.

 

Mijn naam is Marjan Tulp en mijn boek Leandro, een avonturenroman over een paard voor paardenliefhebbers van 11-80 jaar, is via Het Boekenschap in september 2013 uitgekomen. Alle leuke marketingacties leverden het eerste jaar goede verkoop op. In 2014 druppelde het nog door. Maar toen was het 2015 en de verkoop druppelde langzamer, waardoor bij mij de vraag rees: hoe verkoop je je boek na twee jaar?

De grootste hobbel is dat mijn boek niet in de winkel ligt, dus komen lezers er niet spontaan mee in aanraking. Ze moeten naar de winkel gaan om ’em te bestellen of ze kunnen hem bestellen op internet. Maar dan moeten ze wél weten dat mijn boek bestaat én die moeite nemen. Ik ging op zoek naar een stunt. Dat leek me de methode. Maar die stunt bleef ook na flink piekerwerk uit.

Facebook

LeandroAlhoewel ik wel wat verkocht door af en toe een Facebookadvertentie in te zetten, was het toch minder dan vorig jaar. Een vriendin zei dat ik anticyclisch moest gaan adverteren. Nu ben ik zelf communicatiekundige, dus ik weet dat wel, maar voor je eigen boek is dat toch een stap: investeren in verkoop terwijl er weinig binnen komt.
Ik adverteerde al eens op Twitter en via Google ads. Het resultaat was eigenlijk nul. Mijn doelgroep zit op Facebook. Daarom besloot ik de facebookadvertentie te intensiveren: hij loopt nu door tot het einde van het jaar, iedere dag adverteer ik voor een klein bedrag. Je kunt je doelgroep selecteren op leeftijd, geslacht, locatie en hobby’s, dus je schiet vrij gericht.

 

Eerst gebeurde er weinig, toen zag ik opeens iets opmerkelijks: ik kreeg reacties op mijn advertentie, van mensen die Leandro gelezen hebben. Positieve reacties! Dat het boek zo lekker weg leest, dat ze hem zo uit hebben, dat het een heerlijk boek is. Ik ging daar op in. Zo vroeg men om een e-book en daar ben ik nu mee bezig. Men vroeg ook of er een film van uitkomt en daar heb ik hartelijk om gelachen, maar ik zat wel te glimmen op de bank toen ik dat las.

Cadeautjesmaand

Hoe dan ook: door die reacties liep de verkoop flink op. Op dit moment heb ik 40 boeken meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Nu is mijn doel met Leandro vooral om publiek te vinden en uit de kosten komen, dus ik adverteer vrolijk verder. Zo plaatste ik ook wat zogenaamde regeladvertenties in passende magazines. Lekker voor december, de cadeautjesmaand. Regeladvertenties zijn de goedkoopste advertenties, die wel tot de best gelezen rubriek van een blad horen. Het resultaat daarvan is moeilijk meetbaar maar vorig jaar had ik wel het gevoel dat dat werkte.

Leandro bol.com
Op Facebook vroeg ik aan de lezers of ze ook op Bol.com wilden reageren. Dat deden ze, dus heb ik nu nieuwe reviews. Recente reviews! Ook deze reacties zijn positief, alhoewel Leandro wel van 5 sterren naar 4.9 ster is gegaan 🙂 Ik geef momenteel 2 euro per dag uit via Facebook, het kost me € 0,14 per click naar Bol.com. Niet iedere click is een aankoop.

De moraal van dit verhaal: door meer te adverteren op Facebook kreeg ik meer verkoop en daardoor meer reviews. Blijkbaar zorgen reviews voor meer verkoop en zorgt verkoop weer voor meer reviews en zo blijkt eigenlijk dat verkoop voor verkoop zorgt. Dus heb je de cirkel rond. Weer wat geleerd. Ik ben voor dit jaar ook weer uit de kosten, heb een behoorlijke verkoop van mijn boek en vooral – en dat is waar je het voor doet – blijmakende reviews op mijn boek.

Heb je vragen over de aanpak van Marjan? Doe dat dan hieronder in het veld met reacties.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *