Geld verdienen met schrijven en uitgeven van je boek?

Geld verdienen door een boek uit te geven? Kan dat wel? En hoe moet je dat aanpakkken? In dit artikel enkele ideeën hoe je je boek voor je kunt  laten werken. Als een hefboom. Maar ook een paar waarschuwingen, want deze aanpak is niet voor iedereen geschikt.

Voor veel schrijvers is geld verdienen met je boek geen hoge prioriteit. Ze geven zich over aan een uitgever en nemen genoegen met een schamele marge, meestal 8 procent van de verkoopprijs. En heel vaak gaan daar ook nog eens eerst alle kosten vanaf.

Geld verdienen met het schrijven

Toch is het mogelijk om geld te verdienen met het schrijven en uitgeven van je boek. Toch mag dat nooit het uitgangspunt zijn. Een boek over je bedrijf is mooi, maar het gaat vooral om het etaleren van je expertise. In Nederland wordt daar nog steeds met een scheef oog naar gekeken. Iemand die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, moet niet raar opkijken als daar nauwelijks aandacht aan wordt gegeven. Des te meer reden om dat als ondernemer wél te doen. Dus door je te onderscheiden.

Hoe moet je beginnen?

Allereerst moet je jezelf de vraag stellen: waarom wil ik een boek schrijven? Als geld de enige reden is, kun je net zo goed meteen ophouden. Ten eerste word je daar niet gelukkig van en ten tweede dien je je klanten er niet mee. Je bent je bedrijf begonnen om je klant, je doelgroep, te helpen met het oplossen van een probleem. Jouw expertise draagt bij aan een goed gevoel bij de klant. Dat is de juiste mindset die je moet hebben voordat je begint.

Maar wat als ik niet kan schrijven?

Veel ondernemers zijn goed in het runnen van hun bedrijf, maar zien als een berg op tegen het schrijven van hun boek. De beren op de weg worden steeds groter, de angst om de pen te pakken groeit en het doel, het uitgeven en schrijven van je eigen boek, komt steeds verder van hen af te staan. De schrijfangst regeert. Hoe kun je deze overwinnen?

Gewoon doen!

Eén van de manieren om de schrijfangst het hoofd te bieden, is om gewoon te beginnen. Koop eens een pak A3-papier en schrijf alles op wat er in je hoofd opkomt. Dat is de brainstormfase. De tweede stap is het ordenen van al die losse ideeën in een inhoudsopgave voor je boek. En de volgende en laatste stap is het uitwerken.

Verkeerde volgorde: niet eerst schrijven?

Sommige ondernemers die een boek willen schrijven beginnen achterstevoren. Dat is niet zo handig. Als je de pen pakt en je begint te schrijven, heb je geen idee waar je naartoe wilt. Schrijf dat eerst eens op. En maak een inhoudsopgave met behulp van die steekwoorden. Als je je boek eenmaal in handen hebt, kan het voor je gaan werken. Bouw er een website omheen met blogs en zorg ervoor dat je boek centraal staat in je business.

 

1 antwoord
  1. Maarten Beernink
    Maarten Beernink zegt:

    Geachte heer Taffin, bedankt voor het achterlaten van uw reactie.

    Het gaat hier inderdaad om verdienen met uitgeven, maar vooral met het uitgeven van zakelijke boeken. Door een boek of meerdere boeken uit te geven over je expertise, help je de klant met een oplossing voor zijn acute probleem. Geld verdienen mag daarin nooit de drijfveer zijn, maar als je het slim aanpakt, is dat een mooi uitvloeisel van je zakelijke boek.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *