Pepernoten en warme chocola in de zomer

De pepernoten, marsepein en chocoladeletters liggen nog niet in de schappen, maar toch zijn we bij Het Boekenschap al midden in de zomer bezig met sinterklaas. Waarom? Sinterklaas zit nog op zijn stretcher aan de Spaanse costa en toch zijn wij al in sinterklaasstemming. Dat heeft alles te maken met boekplanning.

Het jaar rond

Traditioneel gezien is de boekenbranche extreem traag. Boeklanceringen worden vaak twee jaar van tevoren gepland. Een manuscript dat nu is geschreven, ligt over twee jaar pas in de winkel. Die tijd gebruikt een traditionele uitgever om de marketingmachine aan te slingeren en alle seinen op groen te zetten. Toch komt er steeds meer kritiek op die methode.

De nieuwe manier

Twee jaar wachten tot een boek in de schappen ligt, is tegenwoordig veel te lang, zeggen veel critici. Daarmee graaft de boekenbranche zijn eigen graf. Het doehetzelfuitgeven neemt de laatste jaren zo’n grote vlucht, dat er een grote tweedeling dreigt te ontstaan. De ene helft van het aanbod is per direct beschikbaar via POD of als e-book en de andere helft gaat via de traditionele boekinkopers. Toch is het goed om je als uitgever in eigen beheer bewust te zijn van dit verschil.

Planning

Eén van de fouten die beginnende auteurs die uitgeven in eigen beheer maken, is dat ze geen enkele vorm van planning hebben. Het boek is klaar en moet zo snel mogelijk op de markt worden gebracht. Terwijl de tijd die zit tussen het schrijven en het publiceren in marketingtermen goud kan zijn. Die gouden tijd wordt niet benut en gereduceerd tot een absoluut minimum. We zeggen het vaak, ook op onze trainingsdagen, maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het aanslingeren van de marketingmachine.

Pepernoten in de zomer

pepernotenWaarom dan denken aan sinterklaas in de zomer? Omdat je dan al je blogs en berichten voor december kunt schrijven. Via een systeem zoals WordPress kun je je bericht automatisch laten publiceren. Daarna stuur je het via een mailprogramma als Mailchimp automatisch uit naar je lijst met volgers. In de altijd drukke decembermaand hoef je er dan niet meer over na te denken en doet de computer het werk voor je dat je al goed hebt voorbereid. En als er zich iets actueels aandient rondom je boek, heb je tijd om daar met een extra blog direct op in te spelen. Zet dus wat waxinelichtjes in de vensterbank, doe de zonwering naar beneden en maak een kop warme chocolademelk met slagroom klaar. Zet je favoriete kerstplaat op en gegarandeerd schrijf je zo een stuk of tien blogs over kerst 2015 (of 2016). Als je je boek dan aan dat seizoen koppelt, sta je het hele jaar door in de schijnwerpers.

 

 

5 antwoorden
  1. Bart van den Belt
    Bart van den Belt zegt:

    Mijn tweede boek komt pas in september/oktober uit en nu al ben ik met mijn uitgever (aardige vent trouwens) bezig om een goed plan uit te werken. Handig daarbij is om ervoor te zorgen dat je alvast een aparte email lijst opbouwt voor potentiële klanten die interesse hebben in je boek.

    Beantwoorden
  2. Oscar Bulthuis
    Oscar Bulthuis zegt:

    Voor mijn ene boek heb ik ongeveer een jaar uitgetrokken (nadat het manuscript geschreven was) voordat het in de winkel lag. Voor mijn andere boek had ik het anders aangepakt: dat boek is een grote verzameling korte blogs, dus de marketing was daar juist eerder dan het boek…

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *