De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker

De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker

New York Pizza is de bekendste pizzaketen van Nederland. Oprichter/eigenaar en CEO Philippe Vorst noemt zich pizzabakker van beroep. Aan de hand van voorbeelden uit zijn pizzaimperium vertelt Vorst onder meer hoe je klanten loyaal houdt, over de noodzaak van snelheid en gemak en waarom de bedrijfscultuur boven omzetsucces staat.

Rupert Parker Brady en Maarten Beernink interviewden Vorst talloze keren uitgebreid over diens ondernemerschap. Het resultaat van die gesprekken is een nieuw boek met daarin toekomstbestendige adviezen van Philippe Vorst op basis van twintig jaar praktijkervaring als ondernemer en consumentenmarketeer.

Het boek niet alleen geschikt voor iedereen die werkzaam is binnen food, maar ook voor ondernemers en marketeers daarbuiten die willen groeien en vernieuwen in onzekere tijden. Aan de hand van voorbeelden uit zijn pizzaimperium vertelt Vorst onder meer hoe je klanten loyaal houdt, over de noodzaak van snelheid en gemak en waarom de bedrijfscultuur boven omzetsucces staat.

bestel-nu-klik-hier

 

 

Over de auteurs

Rupert Parker Brady  is gespecialiseerd in retail en marketing. Hij is founding editor van de tijdschriften RetailTribune en MarketingTribune; geestelijk vader van de Retailer van het jaar en de Elsevier Retail Summit. Naast zijn werkzaamheden als uitgever en auteur van Retaildenkers, is Rupert actief als hoofdredacteur van RetailVisie, een platform over steden.

Maarten Beernink is gespecialiseerd in foodretail en foodservice en werkte onder meer voor supermarktmedia Distrifood en Foodmagazine. Hij is verbonden aan het FoodService Instituut (FSIN) als expert foodservice en blogt over klantgericht ondernemen. Als hoofdredacteur van Elsevier Retail interviewde hij talloze topondernemers in de totale retailbranche. Maarten is uitgever en auteur van Retaildenkers.

Voor bedrijven is er een aantrekkelijke bulkkorting beschikbaar bij afname van grote aantallen.
Informeer daarvoor rechtstreeks bij de uitgever Maarten Beernink, [email protected]

Bibliografische gegevens

Titel: De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker
Ondertitel: sneller groeien en vernieuwen
Auteurs: Rupert Parker Brady en Maarten Beernink
Uitvoering: hardcover
ISBN: 9789490085483
NUR-code: 802
Aantal pagina’s: 80
Afmeting: 215 mm x 215 mm
Verschijningsdatum: februari 2014

bestel-nu-klik-hier

Reviews

Openhartig en eerlijk, door Oscar Bulthuis, auteur van Ondernemen is net reizen
Ik las met veel plezier De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker. Het is een openhartig en eerlijk boek van de hand van een gedreven ondernemer. In feite staat het boek vol met tips. Ik kreeg meteen trek in pizza en werd geïnspireerd om deze in mijn eigen bedrijf in de praktijk te brengen. Aanbeveler!

Een inspirerende verzameling van praktisch toepasbare levenslessen, door Jan-Willem Grievink, directeur FoodService Institute
Philippe Vorst, de oprichter van New York Pizza is een man die niet alleen zijn droom realiseerde, maar dat ook op zo’n manier weet te vertellen dat anderen iets met zijn verhaal kunnen. Dat maakt het fraai vormgegeven boek over New York Pizza in feite een inspirerende verzameling van praktisch toepasbare levenslessen waarmee je je eigen zakelijk beleid een spiegelende wending kunt geven.

Wie maken het verschil bij New York Pizza? De mensen!door Pieter Otten, voormalig marketing manager BCC (elektro-speciaalzaken) B.V.
De cultuur, de onderlinge samenwerking, fouten maken mag en de kwaliteit van de ondernemer zijn kenmerkend om als ‘Hollands beste Pizzabakker’ jarenlang een succesvolle onderneming te zijn. In het boek worden 13 ondernemerstips gegeven met als rode draad: kleine verschillen doen ertoe, de verwachtingen van de klant overtreffen, duurzaam is niet hip en cool maar iets wat je gewoon moet doen en streven naar het hoogst haalbare. Oprichter en CEO Philippe Vorst leidt zijn bedrijf als een niveau 5 leider en kondigt aan om stap voor stap vaste grond te krijgen bij onze oosterburen.
In een vlot geschreven boek worden waardevolle tips gegeven welke een must have zijn voor elke ondernemer en elke retailer in het bijzonder.

De drive spat er van af!Recensie, door Markus Konings | Conceptontwikkelaar en Managing Director Sandenbrug concept creation
Tijdens mijn wintersportvakantie in Italië heb ik onder het genot van een glas Forst bier en een echte Italiaanse steenovenpizza, het boek van Hollands beste pizzabakker gelezen; deze combinatie kan naar mijn mening geen toeval zijn. Ik moest in eerste instantie wel even wennen aan de titel ‘Hollands beste pizzabakker’; dit omdat er naar mijn mening geen betere pizza bestaat dan die met verse ingrediënten van het Italiaanse land gebakken in een echte houtoven. Het boek heeft mij echter een nieuwe kijk gegeven op het Nederlandse pizza landschap.
Het boek geeft goed inzicht in de uitdagingen en te leveren inspanningen waarmee je te maken hebt om te komen tot een succesvolle food-formule en hoe belangrijk de medewerkers, de franchisers en andere stakeholders daarbij zijn. Ook laat het zien dat de Amerikaanse pizza in Nederland een belangrijke plaats heeft ingenomen en New York pizza deze de afgelopen jaren heeft doorontwikkeld tot een echt kwaliteitsproduct.
Het in het boek vernoemde interview met Ronnie Overgoor is een ‘must see’; het zeer openhartige gesprek geeft nog meer inzicht in hoe Philippe Vorst New York pizza tot een succes heeft weten te maken, de drive van deze rasondernemer spat er vanaf!
Als conceptontwikkelaar ben ik door de in het boek beschreven businessplan, marketingwetten en kengetallen, zeer benieuwd geworden naar een stuk verdieping achter de (marketing) strategie, de ontwikkeling, de borging en de operatie van New York Pizza; wellicht iets voor een volgend boek.
Het boek is een aanrader voor iedereen die interesse heeft in de ontwikkeling, groei, operatie of franchise van een foodformule en een standaardwerk voor alle food en hospitality opleidingen!

Lessen voor ‘verstandig ondernemerschap’, door Jos Voss | Sectorspecialist retail bij Rabobank
In het boek ‘De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker’ vatten de auteurs Maarten Beernink en Rupert Parker Brady verschillende lessen en ervaringen van Philippe Vorst, medeoprichter en mede-eigenaar van New York Pizza, samen in 13 ondernemerstips die elk een bepaald thema bestrijken.
Rupert Parker Brady en Maarten Beernink hebben hun sporen verdiend in de wereld van retail en marketing. Rupert is oud-hoofdredacteur van MarketingTribune en Maarten is oud-hoofdredacteur van Elsevier Retail. De combinatie van hun autoriteit in de sector en het succes van de New York Pizza keten geven extra cachet aan het boek.
Het redelijk vlakke formulelandschap in Nederland heeft behoefte aan ondernemers als Philippe Vorst en formules als New York Pizza. Het boek kan een bijdrage leveren aan het ondernemerschap. De kernboodschap van het boek is wat mij betreft tweeledig: onderneem, maar doe dit wel met beleid: ‘verstandig ondernemerschap’. Het boek bevat vele nuttige lessen en tips. Ik wil mijn ‘top 3’ er graag even uitlichten. ‘Zoeken naar onderscheidend vermogen’ is volgens mij de kern om succesvol te zijn in de Nederlandse retail. ‘Kopieer successen’ is een wijze tip want er zijn veel goede voorbeelden uit Nederland en uit het buitenland die navolging verdienen. Veel franchiseorganisaties worstelen met ‘online’ en moeten de les ‘integreer offline en online volledig’ ter harte nemen.

Interessant boek, door Richard van Delft, Fire Multimedia
De 13 tips maakt het door de koppeling aan de praktijk bij New York Pizza een interessant boek. De ondernemerstips zijn toepasbaar in een eigen bedrijf of ondernemende functie binnen een bedrijf, ook buiten de retailbranche wat het naast een makkelijk te lezen en motiverend boek ook leerzaam maakt.
Veel jonge ondernemers zien geen meerwaarde maar juist een obstakel in het volgen van een opleiding. Philippe Vorst is voor deze personen een voorbeeld die juist wel inziet profijt te hebben van zijn opleiding.

Succes afdwingen door afwijkende keuzes, door Jan Ronald Waanders, manager Marketing & E-sales bij ANWB Rijopleiding
De snel gegroeide New York Pizza franchiseketen fascineerde me altijd al, maar pas onlangs heb ik de ondernemerstips gelezen van de CEO. Hij illustreert in zijn tips zijn eigen leergeld wat waardevol is en relevant in elke fase van ondernemen. Maar wat ik het interessantste vind, is dat hij om succes af te dwingen naast kopieergedrag van buitenlandse concurrenten, ook afwijkende keuzes durfde te maken. Daarin zie ik een zekere parallel met mijn eigen inzicht. Juist dingen te doen die minder conformistisch zijn en wat meer eigen, wekt het begeren op van de consument.
Naast dat zijn ondernemerstips op herkenning en instemming kunnen rekenen, kreeg ik ook een indruk van zijn karakter. Niet onbelangrijk, want met dupliceren van tips komen we maar aan de helft van het succes volgens Vorst. Een econometrist die relaties tussen successen en failures onderzocht in NYP concludeerde uiteindelijk dat 50% van het succes gecorreleerd is aan de kwaliteit van de ondernemer.
De indruk die Vorst achterlaat is dan ook iemand die gedreven is door resultaat en klantgerichtheid. Daarbij is hij opvallend bescheiden gebleven, houdt hij van echt en zelfreflectie. Eigenschappen die hem sympathiek maken en het lezen van zijn waardevolle tips je extra doet genieten.

Liefde voor de klant, door Chantal Riedeman | Shopoloog
Ik heb de afgelopen jaren veel boeken gelezen over succesvolle ondernemers, simpelweg omdat ook ik graag wil begrijpen wát het verschil maakt tussen ‘gewoon’ een hele goede ondernemer zijn, en een héél succesvolle ondernemer worden.
Phillippe Vorst is niet toevallig een hele succesvolle ondernemer. Hele succesvolle ondernemers hebben een aantal eigenschappen gemeen, die ook in dit boek weer heel mooi naar voren komen in de vorm van maar liefst 13 slimme ondernemerstips. Ik werd al blij van een van de eerste quotes: “Ik zou niet dagelijks naar kantoor kunnen gaan als het werk alleen maar geldgedreven is. Geld interesseert mij ook niet erg…” Wát interesseert hem dan wél? Volgens mij is het het ondernemerschap op zich.
Hij heeft niet alleen visie, passie en lef, maar bovenal een flinke dosis creativiteit en (zelf)reflectie. Mooi om te lezen dat hij zegt nog steeds van de ideeën te barsten. Hij blijft altijd nadenken, is altijd op zoek naar nieuwe ideeën en naar nog onbenutte kansen, maar hij kijkt ook kritisch naar hun eigen keuzes. En dat zijn –volgens mij- de twee belangrijkste eigenschappen waarmee een ‘gewoon goede’ ondernemer zich kan onderscheiden van een héél goede ondernemer.
Ik denk dat de échte kern van hun succes zit in hun liefde voor hun (potentiele) klanten. Ik heb het gevoel dat ze hun klanten heel graag willen laten genieten van een lekkere pizza(punt)! Daarom bedenken ze van alles om op het netvlies te komen van hun (potentiele) klanten. Daarom besteden ze veel aandacht aan het voortdurend optimaliseren van hun kwaliteit, service, gemak en willen ze altijd nog beter, nog lekkerder, nog leuker.
De kern van succes zit hem in oprechte klantgerichtheid. En daar wordt iedereen heel blij van.
Heel veel leesplezier!

Positieve leeservaring maar ook dubbel gevoel, door Femke Cuijpers, Bureau Creatieve Kwesties
De vorm en vormgeving van ‘De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker’ zijn fris en aansprekend; dat zorgt ervoor dat je het boek met plezier oppakt. Ik had het boek in één ruk uit, ook positief.
De meeste tips komen ook in andere managementboeken aan de orde, maar de persoonlijke toelichting en de praktijkvoorbeelden (waaronder ook zaken die minder goed gingen) maken ze toch weer relevant. Ook vind ik het interessant om ze vanuit een persoon aan de orde te laten komen.
Een positieve leeservaring dus, maar op detailniveau heb ik een beetje een dubbel gevoel. Door de titel en inleiding is al duidelijk dat het boek geschreven is rond ondernemerstips. Jammer genoeg komt het wat schools over om ze telkens weer als zodanig te benoemen (‘Ondernemerstip 1’ t/m ‘Ondernemerstips 13’). En misschien komt het door de titel, misschien door het feit dat het in de ik-vorm is geschreven, maar op een gegeven moment bekruipt me het gevoel een beetje dat onze hoofdpersoon een beetje een betweter is. In het nawoord wordt benadrukt dat het boek geen ego-document mocht worden. Dat had ik eerder moeten lezen, had me dat ‘dubbel gevoel’ gescheeld.

Toegankelijk en vlot geschreven, door Leo van Sister, BrandFuel, Energizing Brands!
Het boek van Hollands beste Pizzabakker is vlot geschreven en biedt een goede doorkijk op de immer actieve ondernemingslust van Philippe Vorst, de oprichter en CEO van New York Pizza.
Philippe wist als student meteen al wat hij wilde, namelijk in 1993 iets introduceren wat er nog niet was namelijk Pizza, maar dan in slices en begon meteen een businessplan te schrijven en vond de benodigde financiering. Hij heeft daarbij ook zorgvuldig zijn leermeesters uitgekozen. Daarnaast deed hij er alles aan om het concept, de beleving Amerikaans te laten zijn en zijn gehele marketing mix en ook outlets ademen dan ook USA.
De combinatie van zijn “great idea” en het snelle USA stijl en daarbij toch een eigen gezicht (branding) werkt tot de dag van vandaag prima en Philippe zorgt er dan ook voor dat zijn franchisers en hijzelf zijn 5 ijzeren marketingwetten volgen. Natuurlijk gaat het ook om leuk geld verdienen, maar als goede retailer weet hij dat de uitvoering moet kloppen. Iedere dag opnieuw! Ook weet hij dat het verstandig om je strategie tijdig bij te stellen. Veel is ontwikkeld met gezond verstand en intuïtie, maar Philippe kijkt ook veel om zich heen om slimme dingen van anderen te leren. Zelfs na ruim 20 jaar is hij nog steeds 1,5 dag per week bezig met het concept en de marketing ervan en dat heeft hem gebracht naar een mooi bedrijf welke goed is voor 4,3 miljoen pizza’s per jaar.
De 13 ondernemerstips worden voor de lezer op een toegankelijke wijze uit de doeken gedaan. Inderdaad NYP is “Freakin Fresh” and kicking.

Het boek is een aanrader. Het hapt weg als een heerlijke verse pizza, door Sjors van Leeuwen, Indora Managementadvies
Pizzabakker is een heerlijk boek van een succesvol ondernemer die met hoofd, hart en ziel gebouwd heeft aan zijn pizza-imperium. Per jaar verkoopt New York Pizza 4,5 miljoen pizza’s en 1,1 miljoen slices. Hele andere (pizza)koek dan al die verhalen over losgeslagen bestuurders van banken, wooncorporaties, onderwijsinstellingen en zorgorganisaties die op kosten van spaarders, huurders, scholieren en patiënten, jarenlang mooie sier hebben gemaakt en zichzelf flinke bonussen hebben toegekend.
Dat geldt niet voor Philippe Vorst die de afgelopen twintig jaar voor eigen rekening en risico een bloeiend bedrijf heeft opgebouwd. Hij zag tijdens zijn studie economie in de begin jaren negentig het gat in de markt en wijdde zijn doctoraalscriptie aan zijn ondernemersplan ‘New York Pizza. The Original Slice’.
Vorst constateert terugkijkend dat zijn oorspronkelijke businessplan nog steeds de basis vormt van zijn bedrijf en dat de meeste uitstapjes naar andere activiteiten om allerlei redenen geen succes zijn geworden. In het boek passeren dertien tips de revue die niet alleen erg leerzaam zijn, maar ook een boeiend kijkje geven in de ontwikkeling van student naar topondernemer. Vorst begint zijn tips met ‘begrijp wat je wilt doen en waarom’ (zoek naar je onderscheidend vermogen) en eindigt met ‘zorg voor de allerbeste adviseurs’ (houd jezelf een spiegel voor). Het boek schetst een mooi beeld van een gedreven ondernemer die doelgericht, gestructureerd en gepassioneerd zijn droom najaagt: de grootste pizzaketen van Nederland. En passant het belang benadrukkend van een goed businessplan, slimme marketing en goede bedrijfscultuur.
Uiteraard heeft Vorst ook zijn eigen wijsheden opgedaan die het boek leuk maken om te lezen, zoals ‘leer van je fouten en blijf fouten maken’ en ‘juist in een crisis moet je ondernemen’. Het boek is een aanrader. Het hapt weg als een heerlijke verse pizza en is een waardig opvolger van die andere goede ondernemersboeken van Retaildenkers over Roland Kahn (CoolCat), Paul Bringmann (La Place) en Karel van Eerd (Jumbo).

Ik geef het boek met veel plezier door aan vrienden, door Claudia Peters
Je merkt duidelijk dat de auteurs bevlogen zijn door het ondernemerschap van Philippe Vorst. Hij is in mijn ogen ook een zeer competente ondernemer. Van der Vorst staat open voor verandering en heeft het lef om (wederom) de stap naar een buitenlandse markt te nemen.
In het begin van het boek wordt geschetst dat Philippe veel aan zijn opleiding heeft gehad. Dit zie je ook duidelijk in het boek terug, alle stappen van een ondernemingsplan worden doorlopen. Er wordt gestart vanaf de basis. Leuk om te zien dat New York Pizza als een studieopdracht is begonnen en is uitgemond in een sterke organisatie.
Men weet heel goed wat de mogelijkheden, maar ook beperkingen van New York Pizza zijn en zoeken binnen de kaders naar expansie. Bijvoorbeeld door samengaan met La Place.
De slotparagraaf vind ik zeer open voor een ondernemer als Philippe; als je er zelf niet uitkomt, kijk dan wie je om raad kunt vragen of het probleem kan oplossen. Dat is voor mij de grootste kracht van mensen in het algemeen. Durf te vragen! Een van de wijsheden uit dit boek lijkt dan ook te zijn dat je je moet omringen met goede adviseurs. Ik zal het boek met veel plezier doorgeven aan retailvrienden.

Inkijkexemplaar

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *