Waarom verkoopt mijn boek niet?

Waarom verkoopt het ene boek beter dan het andere? Wat maakt een boek goed? Er is één heel duidelijk antwoord op die vragen te geven.

Relevantie. Dat is het toverwoord. Het gaat om het raken van je lezer, dus van je doelgroep. Daarom is stap één bij het schrijven van je boek: bepaal de doelgroep en leg deze zo goed mogelijk vast. Beschrijf je ideale lezer eens. Dat kun je doen door jezelf de volgende vragen te stellen:

 

  • welke websites bezoekt je lezer?
  • Waar haalt hij of zij inspiratie vandaan?
  • Hoe zou je lezer zich informeren als jouw boek er niet was?
  • Welke informatie is er nu voorhanden en hoe kun je dat beter presenteren?

Ordenen en duiden

wie is je doelgroepHet is bijna niet te doen om alle informatie die er is in een boek te vatten. Zelfs Wikipedia, de grootste encylopedie van de wereld, is niet te lezen. Simpelweg omdat geen enkel mens de tijd heeft om alle artikelen tot zich te nemen. De kunst van het schrijven van een zakelijk boek is het op de juiste manier presenteren van die informatie. Het ordenen en vooral duiden. Want dat doet het internet niet voor je. En daarmee sla je als auteur de spijker op zijn kop. Je boek wordt ineens relevant en verkoopt als een trein.

 

Inspiratie nodig bij het schrijven van je boek? Bezoek het eerstvolgende Schrijfexcuus.
Klik hier voor meer informatie over deze schrijfcoaching.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *