Een boek uitgeven in eigen beheer

Een boek in eigen beheer uitgeven: de 7 gouden tips

Uitgeven in eigen beheer of je boek onderbrengen bij een uitgever? Dit is het dilemma waar veel schrijvers mee worstelen. Het Boekenschap geeft dé zeven beste tips om uitgeven in eigen beheer zo goed mogelijk te laten slagen.

Boek uitgeven in eigen beheer: de tips

Onze uitgangspunten om het uitgeven in eigen beheer tot een groot succes te maken zijn tweeledig:

  1. zo min mogelijk kosten maken en
  2. een zo professioneel mogelijk boek produceren door slim om te gaan met de vormgeving.

Dat lijkt met elkaar in tegenspraak, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je het uitgeven goed aanpakt, kun je je zelfs beter profileren dan wanneer je als een van de honderden auteurs in het fonds van een grote uitgeverij belandt. Immers, de grote uitgever heeft meerdere auteurs onder zijn hoede; bij uitgeven in eigen beheer ligt de volledige focus op jouw boek. Maar hoe betrek je de doelgroep bij jouw boek?

Gouden tip 1: verplaats je in de journalist

Een boek wordt pas een succes als veel mensen het lezen. Hoe gaan veel mensen het boek lezen? Als ze het gekocht hebben. Ze moeten er dus allemaal vanaf weten. Dat kan op twee manieren:

  • via social media (daar komen we zo op terug, heel belangrijk!) en
  • via de traditionele massamedia: kranten, lokale en landelijke televisie, radio, invloedrijke websites.

De hamvraag is nu: hoe zorg je ervoor dat journalisten over je schrijven?

Verplaats je eens goed in een journalist. Ik ben zelf journalist en er komt heel veel op je af; dagelijks overstroomt je mailbox met persberichten. Je moet dus heel goed weten wanneer jouw bericht relevant is. Het nieuws dat je een boek in eigen beheer hebt uitgegeven is misschien wereldnieuws voor je moeder, maar voor een journalist ben je een van de velen. Zorg dus voor die actuele haak (zie tip 2). En zorg ervoor dat je boek ook echt landt op het bureau van de journalist. Bel de journalist op, stuur meerdere e-mails en bouw aan een stevig contact.

Gouden tip 2: zorg voor de actuele haak

Waar moet de actuele link zitten bij je boek dat je uitgeeft in eigen beheer om optimale media-aandacht te krijgen? Een boek uitgeven over succesvolle moeders? Verstuur je persberichten in de periode voor moederdag. Of pak een actuele gebeurtenis en schrijf daar een boek over. Aandacht gegarandeerd. Denk aan debacles rondom grote bedrijven (Ahold met het boekhoudschandaal destijds) of gewoon een originele invalshoek rondom het jubileum van een bedrijf of vakvereniging. Presenteer dat boek dan begin of medio oktober. Het is niet zo moeilijk om de juiste timing te vinden, maar ga er gewoon even voor zitten. Is er geen actuele haak? Wees dan eens creatief. Onze auteurs Jaap-Willem Mol en Arie Lievaart ontwikkelden een fantastische video die vlak voor Kerst op social media werd verspreid. Hun boek over effectief vergaderen heeft niets met Kerst te maken, maar dankzij deze simpele, maar geniale koppeling is de actuele haak er wel. Kijk maar even:

 

Leuk gedaan hè? Het boek Vergaderverkalking krijgt zo een extra lading. Papa komt niet thuis met kerst, want hij vergadert teveel. Nou, daar weet mama wel raad mee…

Een boek uitgeven in eigen beheer: de actuele haak

De auteurs van het boek Vergaderverkalking speelden goed in op de actualiteit door rond kerst een slimme video-viral te maken. Het boek heeft niets met kerst te maken, maar dankzij de video kreeg het ineens relevantie.

Gouden tip 3: zorg voor een professionele uitstraling

Een goede eindredacteur is van onschatbare waarde voor de kwaliteit van een boekEen uitgever doet vaak niets meer dan de beste partijen bij elkaar brengen. De uitgever is dan de regisseur rond je boek. Hij zoekt de beste corrector, de beste eindredacteur, de meest geschikte vormgever, een goedkope maar goede drukker en trekt de standaard marketingtrucjes uit de kast. Dat laatste blijft vaak bij het maken en versturen van een persbericht.

Het nabellen van journalisten, recensie-exemplaren opsturen, contacten onderhouden en andere belangrijke onderdelen van de marketing gebeuren niet of moet je als schrijver zelf doen. Wat is dan nog het onderscheid met uitgeven in eigen beheer? Probleem is vaak dat je als doe-het-zelf-uitgever geen professioneel netwerk hebt. Ook denk je dat je product zo goed is, dat je al die professionals niet nodig hebt. Misschien niet. Maar toets het altijd even bij een aantal (liefst) journalisten en boekinkopers. Loop gewoon eens de boekhandel om de hoek binnen en vraag eerlijk om een onverbloemde reactie. In de praktijk blijkt vooral een goede vormgeving van je boek essentieel. Heb je geen professionele vormgever in je netwerk? Zorg er dan voor dat je daar zo gauw mogelijk mee samenwerkt. Ken je geen goede eindredacteur? Zoek er dan snel één. Daar kun je echt niet zonder. Een boek moet minimaal door 17 paar professionele ogen gelezen worden, wil het compleet foutloos zijn. Dus: niet alles zelf willen doen, behalve regisseur zijn. Dat kan je een hoop geld besparen.

Gouden tip 4: laat anderen vertellen hoe goed je boek is

Zelf tamtam maken voor je boek is slim en nodig, maar laat anderen daarbij meehelpen. Vraag een aantal invloedrijke mensen of ze je boek willen promoten.

Meer weten over boekpromotie? Waarom een gouden aanbeveling doet verkopen

Zoek uit wie de meeste volgers heeft op Twitter in jouw vakgebied of onderwerp en benader deze persoon. Kijk wie de grootste Facebook-fanbase heeft en vraag deze persoon om enkele berichten over je boek uit te sturen. Je moet er natuurlijk wel wat tegenover stellen.

Naamsvermelding van deze persoon op de omslag kan al genoeg zijn. Deze invloedrijke blogger voelt zich gevleid en zal graag meewerken. Geef ook stukjes van je boek gratis weg in ruil voor bijvoorbeeld een tweet (pay by tweet). Wees niet te zuinig. Geef een gratis e-book weg of de helft van je boek in PDF. Liever 300 mensen die het boek actief promoten, dan 30 mensen die een klein deeltje krijgen en er verder niets mee doen. Het boek blijft dan belangrijk in de marge.

Dit zijn de drie gouden tips voor uitgeven in eigen beheer. Hieronder geven we nog een paar extra tips.

Gouden tip 5: wed op meerdere paarden

Boeken verkopen is hard werken. Maar je moet het wel slim aanpakken. Als je iedere dag 1 boek verkoopt in eigen beheer, heb je 365 boeken per jaar verkocht. Veel efficiënter is het om op meerdere paarden te wedden. Ga naar waar de doelgroep van je boek zich bevindt en benader deze doelgroep heel gericht.  Schrijf je een managamentboek waarin een bepaald bedrijf wordt genoemd als goed voorbeeld voor anderen? Benader dit bedrijf dan. Zij zullen apetrots zijn en vast en zeker een bulkbestelling willen doen. Bijkomend voordeel is dat je de boekhandelsmarge (30, 40 of 50% van de boekenprijs) in eigen zak houdt.

Gouden tip 6: zet YouTube in voor je boek

Boek uitgeven eigen beheer Social Media Een boek uitgeven is zorgen dat je je doelgroep bereikt. Tot pakweg tien jaar geleden gebeurde dat vooral via krant, televisie, radio en vakbladen. Afgezien van die laatste categorie was dat vooral schieten met hagel. Je strooide persberichten soms letterlijk de ether in en je moest maar afwachten hoe de doelgroep reageerde. Nu werkt boekpromotie heel anders.

Er zijn twee grote voordelen:

  1. Je kunt de doelgroep heel gericht benaderen op een bepaalde facebookpagina met veel fans bijvoorbeeld. En:
  2. Je kunt eindelijk vragen wat de doelgroep vindt van je boek, omdat deze terug kan praten. Maak daar optimaal gebruik van.

YouTube is daarbij een aanrader. Je ziet hierboven het filmpje dat de auteurs van Vergaderverkalking uitgestuurd hebben, maar je kunt videomarketing ook op een andere manier inzetten. In deze podcast hoor je hoe je je dat kunt doen en hoe je ervoor zorgt dat jouw boek goed vindbaar is op YouTube. Daar zijn verschillende manieren voor.

Ga ook niet urenlang surfen op Twitter en Facebook, maar gebruik deze media zo efficiënt mogelijk. Maak een lijst van 100 uitspraken of interessante regels uit je boek en zet deze in een Excel-bestand. Stuur via bijvoorbeeld Tweetdeck iedere week twee berichten uit over je boek. Dat kost je twee uur werk en vervolgens kun je een jaar lang automatisch twitteren. Vergeet niet om bij iedere tweet de url van je salespagina te vermelden, zodat mensen met zo min mogelijk clicks bij je boek belanden.

Gouden tip 7: geef lezingen

Auteurs die lezingen geven rondom hun boek, bouwen aan een merk. Het gaat niet alleen om dat boek, om dat stuk papier met een kaft erom. Nee, het gaat om het vertellen van je verhaal, van je boodschap. Je boekpresentatie kun je presenteren als boekpresentatie (als doel) of als lezing of seminar. In dat laatste geval kun je zelfs geld vragen om op de ‘presentatie’ te komen. De bezoeker krijgt je boek dan na afloop mee naar huis. Je nodigt een aantal gastsprekers uit en biedt een kwalitatief hoogwaardig programma. Dat straalt weer af op de kwaliteit van je boek. Op die manier kun je veel mensen bereiken en geef je je boek een stevige verkoopimpuls.

Maarten_BeerninkGratis deel uit ons boek

Het Boekenschap helpt je bij het uitgeven van je boek in eigen beheer. Wil je dat wij eens vrijblijvend naar je manuscript kijken? Of wil je weten hoe je meer boeken verkoopt? Kortom: hoe nu verder? Bel ons (0314-844521), mail ons of laat een bericht achter op onze Contactpagina.

Je kunt een deel uit ons boek Verdienen met uitgeven gratis ontvangen. Klik hier.

Heb je wat gehad aan de informatie in dit artikel? Ik zou het fijn vinden als je dit artikel wilt delen op Facebook, Twitter of LinkedIn. Daarmee help jij ook weer andere auteurs. Je kunt hieronder ook een reactie achterlaten.

[vc_facebook type=”standard”]
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *