Laat Twitter voor je werken: de beste twittertips!

Twitter is een uitermate geschikt medium om in te zetten bij het uitgeven van je eigen boek. Twitter kun je op twee manieren inzetten: pro-actief en reactief. We laten hier beide methoden zien voor de boekpromotie en geven hier een aantal heel nuttige tips.

boek-uitgeven-eigen-beheer-tweet2Tip #1: Laat Twitter voor je werken: proactief twitteren

De makkelijkste manier om Twitter in te zetten bij de marketing van je boek is om een lijst te maken in Excel. Maak een stuk of 100 tweets, die je automatisch laat uitsturen. Iedere dag, tot de boekpresentatie één. Plaats de tweet ook automatisch door op Facebook, als het onderwerp van je boek er daarvoor leent. Je hoeft daarvoor niet iedere dag achter twitter te duiken, maar je gaat er even een dagdeel voor zitten.

Tip #2: Noem in iedere tweet de website van je boek

Het is aan te raden om in iedere tweet die je uitstuurt de website van je boek te noemen. Dat is niet alleen goed voor de linkwaarde in Google, maar ook voor je bezoekers. Je bezoekers zien niet alle 100 tweets, maar misschien maar één. In die tweet wil je ze leiden naar je boekenpagina.

Tip #3: Gebruik programma’s die het twitteren makkelijker maken

Maak gebruik van bijvoorbeeld www.hootsuite.com. Met dat programma kun je tweets plannen in de tijd en doorplaatsen op Facebook. Een alternatief is www.tweetdeck.com, maar ik vind hootsuite uitgebreider.

boek-uitgeven-eigen-beheer-durftevragenTip #4: Stel een vraag in je tweet

Gaat je boek over een badplaats in Vietnam? Stel dan de vraag op Twitter wie er op vakantie gaat naar Vietnam. Gegarandeerd resultaat! Schrijf je een boek over het starten van een eigen bedrijf? Stel een vraag wie er mensen kent die op korte termijn een eigen bedrijf gaan starten.

 

Tip #5: Ga pro-actief twitteren

Nu wordt het echt leuk. Laten we even blijven bij het boek Ondernemen is net reizen als voorbeeld. Eerst bepaal je de doelgroep. Dat zijn mensen die een bedrijf gaan starten of hebben gestart. Kortom: die net bij de KvK zijn geweest. Typ nu in twitter ‘bedrijf starten’ en je krijgt op een presenteerblaadje je doelgroep aangereikt. Iedereen die een bedrijf start en dat twittert, krijg jij op je scherm. Daar kun je op reageren door deze persoon veel succes te wensen met de ondernemersreis. En natuurlijk met een link naar je boek 😉

Tip #6: Twitter VOORDAT je je boek presenteert

Voor journalisten is een boek alleen interessant als het nog NIET is verschenen. Zorg daarom voor veel bekendheid via social media; creëer een buzz. Link naar journalisten, promoot je boek en zet jezelf op de kaart. De tijd waarin de calvinistische Nederlander alleen de buurman de hemel in prees, ligt achter ons. We moeten onszelf op de kaart zetten om te kunnen scoren. Maar dat kan ook op een heel sympathieke manier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *