Hoe schrijf je een goede briefing voor de vormgever van je boek? De designer moet zich verplaatsen in jouw doelgroep, in jouw ideeën en in de inhoud van je boek. Dat geheel moet in één krachtig beeld worden verpakt. Een briefing is heel fijn voor de vormgever.

Hoe kunnen we onze ideeën het best in het hoofd van de vormgever planten? Een vormgever is een beelddenker. Daarom is het fijn om veel voorbeelden van andere stijlen te laten zien.

  1. Welke covers van boeken spreken je aan? Kijk op Bol.com en zoek naar opvallende covers. Ze hoeven natuurlijk niet in je eigen genre te vallen. Dat is ook beter van niet, want met een afwijkende cover val je beter op. Download 10 covers waar je warm van wordt.
  2. Titel: schrijf de titel op voor de vormgever.
  3. Bedenk altijd een ondertitel, dat is goed voor de vindbaarheid op internet.
  4. Welke kleuren spreken je aan? Kies twee hoofdkleuren, bijvoorbeeld geel en paars. Of groen en blauw.
  5. Heb je een eigen foto voor de cover? Durf die los te laten. Misschien moet er een nieuwe foto gemaakt worden, omdat de nieuwe foto de lezer beter aanspreekt. Maar stuur je eigen foto gerust mee.
  6. Flaptekst: is de tekst op de achterkant al klaar? Zo niet, schrijf even een faketekst, dan kan de vormgever daar alvast mee aan de slag. Onze ervaring is dat de flaptekst zichzelf uiteindelijk schrijft. Dit is overigens wel de belangrijkste tekst van je hele boek!
  7. Auteursnaam: welke naam moet er op de cover?

Voorbeelden van briefings

Op aanvraag hebben we voorbeelden van briefings beschikbaar. Maar probeer het ontwerp vooral uniek te houden.