Maarten Beernink - Het BoekenschapHet Boekenschap is opgericht door Maarten Beernink (1975). Dagelijks is Maarten actief in het boekenvak: zelf schrijven, uitgeven, adviseren en promoten.

Auteur van diverse ondernemersboeken

Maarten is auteur van de volgende ondernemersboeken:

Verdienen met uitgeven – inspiratiegids voor auteurs (2015, herdruk in 2016).

Mijn naam is Paul Bringmann en ik sta voor lekker eten (co-auteur met Rupert Parker Brady), 2014

Mijn naam is Roland Kahn en ondernemen is mijn passie (co-auteur met Rupert Parker Brady), 2013

De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker (co-auteur met Rupert Parker Brady), 2015

Starten in Duitsland (ghost writing voor Jan W. Temmink en Jolanda Luimes), 2015

Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat ik het wel kan (co-auteur met Rupert Parker Brady), 2013

Journalistieke achtergrond

De liefde voor het boekenvak zat er bij Maarten al vroeg in. Het begon al bij het opstellen maken op de basisschool. Na zijn universitaire opleiding Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen werkte Maarten voor Wegener (tegenwoordig: De Persgroep) en Elsevier Bedrijfsinformatie / Reed Business Media (nu: Relx) als journalist en hoofdredacteur van Elsevier Retail. ‘Dagelijks sprak ik topondernemers over hun vak. Voor Foodmagazine en Distrifood vooral met mensen in de foodbranche en bij Elsevier Retail met oprichters-eigenaars van alle soorten bedrijven. In feite komt het allemaal op hetzelfde neer: iedereen verkoopt wat aan een ander. Maar de manier waarop je dat doet, verschilt enorm. Het gaat steeds vaker om het verhaal achter het product. De meest succesvolle ondernemers die ik sprak hebben het nooit over hun producten, maar over de wensen van de klant, over de oplossingen die ze bieden. Die verhalen schrijf ik graag op.’

Kennis delen via blogs

Maarten vindt het fantastisch om de opgedane kennis bij de honderden boeken die hij heeft begeleid, te delen met andere auteurs en mensen die willen uitgeven in eigen beheer. Dat doet hij niet alleen via zijn blogs, maar ook live. Het Boekenschap houdt regelmatig trainingen voor iedereen die zijn schrijftechniek wil verbeteren, meer wil weten over boekpromotie of wegwijs wil worden in het uitgeefdoolhof.

Maarten Beernink - interview Please MagazineInterview met Maarten

Ondernemersmagazine Please interviewde Maarten in 2014 over vallen en opstaan: Maarten Beernink – interview Please Magazine 2014

 

Het gaat volgens Beernink niet zozeer om het etaleren van kennis, maar om het helpen van potentiële klanten of opdrachtgevers bij het maken van een goede keuze. “Ik zeg altijd: wat zijn de meest gestelde vragen door klanten? Loop die na en je hebt stof voor minstens tien blogs.”