Negen goede redenen om jezelf extra werk te bezorgen
Hoe zou het zijn als je eigen boek ervoor zorgt dat je meer klanten krijgt en je nieuwe klanten jou serieuzer nemen? Beeld je eens in: niet telkens hetzelfde verkoopverhaal vertellen, maar je klanten overtuigen door je inzichten te delen in je eigen boek. Veel werk? Inderdaad.
Maar die vele uren werk betalen zich in veelvoud uit. Hieronder geven we 9 redenen om vandaag nog te kiezen voor een eigen boek voor je business.
Reden 1. Je klant neemt jou serieuzer
Ik ben klant en ben op zoek naar een oplossing voor mijn probleem. Ik ga googelen en zie op de eerste pagina met resultaten tien bedrijven staan die mij een oplossing zouden kunnen bieden. Jouw bedrijf staat daar ook tussen; het liefst in de top 3. Ik open je website en zie meteen dat jij een boek hebt geschreven over jouw vakgebied. Jij zult er dan wel verstand van hebben, denk ik. Ik bestel je boek en ben onder de indruk. Twee weken later bel ik jou op om mezelf voor te stellen. Ik hoef niets meer over jou te weten, wil alleen nog even je stem horen en was al verkocht toen ik je boek las. De prijs doet er niet zo veel meer toe; ik wil jou!
In dit voorbeeld doet het boek al het voorwerk dat een ouderwetse telefonische verkoper ook had kunnen doen. Maar dat is niet meer nodig. Door het delen van kennis ben ik als klant al overtuigd. Jij bent de partij met wie ik zaken wil doen. Ik hoef niet verder te zoeken. (Natuurlijk volg je aanvragen netjes op en geef je binnen 24 uur een offerte af.)
Reden 2. Het is gewoon leuk
Ook niet onbelangrijk: het is (als je eenmaal in de flow zit) hartstikke leuk om een boek te schrijven over je vak. Je kunt ongelimiteerd leeglopen. Je kennis ga je rangschikken, ordenen, in een inhoudsopgave vatten en uitwerken. Het resultaat: het boek over jouw bedrijf. Hoe gaaf is het om je eigen boek voor het eerst in handen te houden!
Reden 3. Je hoeft minder uit te leggen
We zeiden het al bij reden 1, maar dit is ook nog wel een apart punt waard: je hoeft de klant minder uit te leggen. Dat doet het boek voor je. Dagelijks bespaart het boek jou dus kostbare niet-declarabele tijd. Tel uit je uren en dus je winst.
Reden 4. Je wordt nog zichtbaarder in de markt
Als je geen boek hebt, ben je alleen zichtbaar door een foto van jezelf, misschien een video. Als het meezit, heb je een aantal blogs geschreven (aanrader!) over je vak. Mooi, maar dat doen meerdere mensen. Je bent niet onderscheidend genoeg. Een boek met ‘De 75 beste tips om …’ of ‘Handleiding voor’ werkt voor je zoals geen blog of video dat kan. Jij bent onderscheidend in je markt en werkt aan je eigen merk dankzij jouw unieke visie. (Je visie is trouwens al snel uniek, omdat deze uit jouw koker komt.)
Reden 5. Er gaan deuren open die anders gesloten blijven
Schrijf eens op: wie is de klant die je altijd al als klant wilde hebben? Philips? Heijmans? Apple? De Gemeente Amsterdam? De deur blijft gesloten als je het niet probeert. Hoe kan een boek jou helpen? Heel eenvoudig. Neem een ‘case’ op in je boek van een bedrijf waarvan jij vindt dat het voorop loopt. Vraag of je de directeur mag interviewen voor je boek. Natuurlijk krijgt het bedrijf twee exemplaren gratis. De andere (extra) exemplaren kunnen ze kopen. En voilà: jij bent met een voet binnen. Je weet wie de beslissers zijn, laat zien dat je het bedrijf serieus neemt. Misschien mag je wel een klus doen. Middels je eigen boek werk je zo naar je eigen toekomstige offerte toe binnen het bedrijf van jouw keuze.
Reden 6. Gratis coaching
Zorg voor een leger proeflezers en je krijgt gratis coaching voor je boek en dus voor je bedrijf. Het schrijven aan je boek dwingt je om je eigen visie en missie scherper te formuleren.
Reden 7. Je doelgroep wordt voor jou nóg zichtbaarder
Tijdens het schrijven van je boek heb je continu jouw ideale klant voor ogen. Daardoor kun je je producten en diensten nog beter afstemmen op die topklant. Het gevolg is dat je bedrijf zo stevig staat als een huis.
Reden 8. Een super-de-luxe visitekaartje
Je boek kun je zien als je visitekaartje. Maar dan met een unieke eigenschap: het wordt niet snel weggegooid. Een visitekaartje verdwijnt na verloop van tijd uit je vizier; sterker nog: bij een groot deel van je relaties belandt het kaartje in een la of ergens op een bureau. Je boek niet. Ga maar na: als jij een boek cadeau krijgt, zet je het op de plank of je gaat het lezen. In het ergste geval geef je het weg, maar je gooit het niet weg. Daarmee is je boek een duurzaam geschenk.
Reden 9. Je praatje blijft beter hangen
Of je je boek nu cadeau geeft na een training, weggeeft tijdens een interessant gesprek of verkoopt, zodra mensen de omslag van je boek zien, denken ze weer even aan dat moment. Je bent daarmee continu in beeld. Als jij een boek schrijft over je vak, ben je continu zichtbaar op de boekenplank of misschien op de leesstapel op het bureau van je klant. Hoe mooi wil je het hebben?
Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen aan te voeren om je eigen boek te realiseren. Het boek dat gaat werken voor jouw bedrijf. Waarom heb jij een zakelijk boek uitgegeven? Maak hieronder gerust reclame voor je boek. Vertel ook wat het boek voor jou heeft gedaan; andere auteurs bewijs je daarmee een grote dienst.
Waarom heb jij een zakelijk boek uitgegeven? Waar gaat het over? Wat verwacht je ervan? (Of: waarom wil je het gaan uitgeven?)