Speciale jubileumeditie inclusief vuistregels Jumbo-grondlegger Karel van Eerd

Nieuw: managementboek over DNA van Jumbo Food Groep

‘Jumbo wil altijd winnen’ is de titel van een nieuw boek over klantgericht ondernemen volgens het bekendste familiebedrijf van Nederland. Op de kop af 25 jaar geleden werd de nieuwe Jumbo-formule geïntroduceerd met de ‘7 Dagelijkse Zekerheden’-positionering en op 3 oktober 2021 viert Jumbo Food Groep met haar wekelijks 9 miljoen klanten in Nederland en België het 100-jarig bestaan. Aanleiding voor de auteurs om 10 jaar na het verschijnen van de eerste editie van de managementklassieker ‘Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wel kan’ volledig te actualiseren en opnieuw uit te brengen.

Jumbo Food Groep is de afgelopen 10 jaar door talloze overnames en uitbreiding van activiteiten uitgegroeid van een landelijke supermarktketen tot een dominante onderneming in food, actief in meerdere landen, waarbij de familie Van Eerd 50% aandeel in warenhuisketen HEMA heeft genomen. Het zelfstandige concern, dat slechts vier aandeelhouders kent, speelt al jaren mee in de top-50 van snelst groeiende retailers ter wereld. In de aangepaste missie van het bedrijf staat dat Jumbo Food Groep de komende jaren wil uitgroeien tot het meest klantgerichte bedrijf ter wereld.

Mijlpaal

Een belangrijke mijlpaal in 2021 is de wijziging van de organisatie en organisatiestructuur om de groei een bedrijf met een omzet van 10 miljard euro het hoofd te bieden, zonder dat bureaucratie de overhand krijgt met meer dan 100.000 medewerkers. Sinds medio september is 98 procent van de winkelmedewerkers in de meer dan 700 vestingen van Jumbo Supermarkten herplaatst in een andere functie om vanuit de 7 Dagelijkse Zekerheden dichter op de klant te komen.

Karel van Eerd

De ontwikkeling van Jumbo Food Groep is onlosmakelijk verbonden met president-commissaris Karel van Eerd (83), die als grondlegger van Jumbo al 64 jaar werkt voor het familiebedrijf uit Veghel. Zijn 7 gouden ondernemersregels in de eerste editie uit 2011 zijn ongewijzigd overgenomen in de nieuwe uitgave ‘Jumbo wil altijd winnen’. Het voorwoord is van Jan-Willem Grievink, founder FoodService Instituut Nederland en docent Nyenrode en EFMI Business School.

Succesfactor

De derde generatie Van Eerd krijgt veel meer aandacht in deze jubileum-editie. Frits van Eerd (CEO), Colette Cloosterman-Van Eerd (CCO) en Monique Groenewoud-Van Eerd (cultuur en dna) zijn de afgelopen 10 jaar samen met CFO Ton van Veen bepalend geweest voor het succes. Het Brabantse familiebedrijf is uitgegroeid tot een internationaal opererend concern op het gebied van foodservice, convenience en foodretail.

Over de auteurs

Maarten Beernink is oprichter en eigenaar van uitgeverij Het Boekenschap. Rupert Parker Brady is retaildeskundige en columnist. Als senior concept strateeg is hij verbonden aan bureau Sandenburg concept creation. Maarten en Rupert hebben samen vier succesvolle managementboeken geschreven over bekende ondernemers in food en retail.

Bibliografische informatie

© 2021 Het Boekenschap

Titel: Jumbo wil altijd winnen

Ondertitel: De 7 gouden ondernemersregels van kruidenier Karel van Eerd

ISBN: 978-90-831827-5-9

Druk: 2021

NUR: 801

Omvang 176 pagina’s

Consumentenprijs € 27,95 incl. btw

Klik hier om te bestellen >