Hoeveel korting vragen boekhandelaren?

Wat is de korting die je een boekhandelaar moet geven wanneer hij je boek te koop aanbiedt? Het antwoord op die vraag hangt af van veel factoren. Hieronder enkele belangrijkste inzichten.

De beste boekhandelskorting

De beste korting voor boekhandelaren bestaat niet. Want een hoge korting moedigt een boekverkoper misschien aan om veel te verkopen, maar dan blijft er voor de auteur of uitgever te weinig over om alle kosten te dekken. En een lage korting is misschien mooi voor de uitgever, maar dan zal de boekverkoper geen stap extra zetten (als hij je boek al inkoopt).

A-boek of O-boek

Verkoop je je boek via het CB? Je kunt dan aangeven of je boek de A-status of O-status meekrijgt. Het verschil zit ‘m in de korting. Op een A-boek zit 42% korting voor de handel, op een O-boek is die korting vrij. Meestal wordt deze door de uitgever dan op 30% gezet. Vooral voor de boeken die gepromoot moeten worden vanwege hun zichtbaarheid, is de A-status interessant. Boeken die voor een bepaalde niche geschreven zijn, zoals managementboeken of boeken voor een speciale, kleine doelgroep, kunnen beter de O-status meekrijgen.

Een hogere korting is nog geen hogere verkoop

Hoe hoger de korting voor de winkel, hoe hoger het aantal verkochte boeken? Mis! Het gaat in eerste instantie toch weer om de cover van je boek, de voorkant. Als die niet goed is, pakken mensen je boek niet. Ook niet op Bol.com. Vervolgens gaat het om een dijk van een verkooptekst op de achterkant. Daarna komt de prijs pas in beeld en daarna de boekhandelskorting. Inkopers kopen niet zomaar in. Een boek moet wel klasse uitstralen of op een andere manier opvallen.

Reviews doen het goed

Zien kopen, doet kopen. En zichtbare reviews, recensies, blurbs en andere aanbevelingen zorgen ervoor dat je je boek op een voetstuk plaatst. Dat is belangrijker dan de korting die je de boekhandel geeft. Dat komt later wel.

En nu?

Hieronder een voorzet:

  • Zet de korting voor verschijnen (dus bij voorintekening) op 45%. En beloon winkels als ze 3 of meer boeken afnemen met 50% korting.
  • De eerste maanden laat je de korting staan op 42% of 40%. Pas na 3 maanden zak je naar 30%.
  • Na verloop van tijd mail je de boekwinkels weer en zeg je dat de inkoopkorting wegens succes tijdelijk 45% is. Daarna weer 30%. En dat ze er snel bij moeten zijn (noem een datum. Noem ook altijd de laatste datum van de maand; niet de eerste, want dat lijkt veel langer).
  • Blijf communiceren met de boekwinkels via e-mail en promoot je boek continu.

Hoe pak jij de communicatie met de boekinkopers aan? Wat zijn jouw ervaringen? Ik nodig je uit om deze hieronder te delen en zo andere auteurs verder te helpen.

2 antwoorden
  1. Yassir
    Yassir zegt:

    Interessante theorie.

    Je noemt blijf contact houden met de winkeliers omtrent je korting, maar die gegevens
    heb je niet zomaar bij de hand toch? Ik snap dat het ideaal is om te communiceren over acties met de afnemers, maar waar vind je hun gegevens dan vraag ik mij af?

    Alvast bedankt.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *