Het beste lanceermoment voor je boek

Het beste lanceermoment voor je boek

Hoe zorg je voor de meeste aandacht voor je boek? En wanneer moet je je boek precies gaan promoten? Drie tips voor het beste lanceermoment van je boek. Pak dat moment. Een boek schrijven en uitgeven kun je onderverdelen in verschillende fases in de tijd: schrijven, redigeren, vormgeven, drukken, vermarkten. Toch is het hoogst onverstandig om de marketingmachine alleen maar aan het eind in werking te zetten.

Stevig lanceren

Het lijkt zo mooi: een boek schrijven en dan, na noeste arbeid van maanden of zelfs jaren, eerst nog even een persbericht eruit en dan lekker op vakantie gaan. Het werk zit erop. Dat kun je denken. Maar eigenlijk begint het werk voor de auteur in eigen beheer pas als het boek uit is. Hieronder een aantal tips om je boek stevig te lanceren.

Tip 1: vergelijk het schrijven met een zwangerschap van 9 maanden

Je hebt de doelgroep in kaart, je weet wat je wilt gaan vertellen. Dan pak je de pen. Prima natuurlijk, maar benut dit moment ook om de doelgroep alvast op de hoogte te brengen dat je boek eraan komt.

Vergelijk het publiceren van een boek eens met een zwangerschap. Zodra jullie je kind verwachten, wil je dat de hele wereld vertellen. (Althans, wij moesten goed ons best doen om het nieuws nog even stil te houden, nu alweer bijna elf jaar geleden.) Het gevolg daarvan is dat je familie en vrienden de hele zwangerschap meeleven en uitkijken naar die ene dag: de geboorte.

Die parallel kun je heel goed trekken bij het realiseren van je eigen boek. Vertel de wereld zo vroeg mogelijk dat je boek eraan komt. Ten eerste geeft dat je een flinke portie nieuwe energie om het boek af te maken (nu móet je wel…) en ten tweede zorg je voor een groep betrokken toekomstige lezers. Aan deze lezers kun je van alles vragen: wat vinden jullie van de titel? Is dit hoofdstuk goed geschreven? Hebben jullie tips? Deze waardevolle informatie kun je gebruiken om te verwerken in je boek. Ondertussen bouw je aan een groep fans, volgers, lezers, betrokkenen, of hoe je ze ook wilt noemen.

Tip 2: werk naar het lanceermoment toe

De boekpresentatie is hét moment waarop je boek volop in de schijnwerpers staat. Maar journalisten schrijven het liefst over een boek dat nog niet is verschenen. Dagen en weken ná de lancering is het boek alweer gedateerd.

Durf je boek een maand of drie alleen voor jezelf en een selecte groep te houden en ga in die drie maanden de boer op, bel en bezoek journalisten. Regel zo veel mogelijk interviews en aandacht. Overweeg je je boek door een uitgever op de markt te laten brengen? Houd dan goed in de gaten wat er gebeurt. De kans om in the picture te komen met je verhaal in de weken vóór de lancering krijg je maar één keer.

Tip 3: blijf communiceren

Geen idee wat je over je boek moet vertellen? Dat geloof ik niet. Als het goed is, zit je er vol van. Anders schrijf je geen boek, toch? Elke stap die je zet om het boek bij de lezer te krijgen, kun je beschrijven.

  • Dat hoeft niet in een uitgebreid weblog te zijn, je kunt ook een foto posten op Facebook.
  • Of een week later een kort filmpje online zetten.
  • Of eens experimenteren met live streaming, waarbij je de app Periscope op je telefoon zet en deze uitprobeert.
  • Plaats elke week een tweet en een bericht op LinkedIn.

Groter plan

Belangrijk hierbij is dat je niet zomaar even ‘wat doet’, maar dat je deze social media-aanpak integreert in een groter plan. Hoe heb jij je social media opgezet? Wat gebruik je wel en niet? Ben je een twitteraar? Gebruik je Facebook veel? Of juist helemaal niet? En waarom niet? Doe je iets of niets met Google Plus? Deel je eigen inzichten hieronder en help andere auteurs om hun boek met behulp van social media steviger op de kaart te zetten.

44 antwoorden
  1. Alexander Peters
    Alexander Peters zegt:

    Ik schrijf kranten aan. Met de contacten die ik heb opgedaan probeer ik het contact uit te diepen door middel van e-mails en foto’s van het boek waar het in dat specifieke geval omdraai.
    Ik hang posters op in de boekhandels (niet iedere boekhandel wil dat hoor).
    In mijn geval,ga ik niet naar literair cafés daar ik multiple Sclerose heb.
    Mijn laatste boek is ” Fonkelende Sterren” en is inmiddels ook in het Engels verkrijgbaar, hoewel ik niet echt enthiuosiast over de vertaling ben. Ik was buitengesloten door de uitgever.
    Dus koop de Nederladse versie!

    Beantwoorden
  2. Heleen van den Hoven
    Heleen van den Hoven zegt:

    Waarschijnlijk is het de reden dat ik boekmaker ben en geen uitgever. Als auteur en vormgever ben ik blij als het boek verkrijgbaar is. Ik kijk uit naar het volgende project en laat de verkoopactiviteiten een beetje zitten.
    Wel staat er een website klaar (http://www.labyrinthoftides.com), heb ik facebook-pagina’s voor mijn boek Halverwege en heb ik mijn kennissen ge-emaild dat ze het boek konden voorbestellen. Dat is goed gegaan. De eerste oplage is eruit. Het boek is verkrijgbaar via internet. Maar nu? Nu wil ik schrijven aan deel twee.

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Heel herkenbaar, Heleen! Aan de andere kant is het jammer voor je boek en voor de toekomstige lezers die het nog niet kennen dat je weinig tamtam maakt. Maar dat is je zelf al bekend, schrijf je. Labyrinth of tides heeft nu in elk geval aandacht via deze website. Op welke websites bevindt je doelgroep zich? Heb je daar ook al op fora gepost?

      Beantwoorden
  3. Wernard Bruining
    Wernard Bruining zegt:

    Ik geef maandelijks lezingen en heb een website http://www.mediwiet.nl met een webwinkel waar de boeken verkocht worden. Natuurljk verkoop ik ook via centraal boekhuis. De eerste druk van mijn boek “Helende Hennep” heb ik zo geleidelijk verkocht zonder er al te veel moeite voor te hoeven doen. De tweede druk ga ik het toch wat effectiever aanpakken. Ik heb een lijst samengesteld van 400 boekverkopers in Nederland en ga er telkens 50 of 100 mailen met de vraag of ze twee gratis boeken van me willen ontvangen. Als ze die verkopen mogen ze het geld houden en als ze meer willen dan kunnen ze die voortaan gewoon bestellen via het Centraal Boekhuis. Ben heel benieuwd hoe deze opzet werkt, of niet natuurlijk!

    Beantwoorden
  4. Jan Gerard Hiele
    Jan Gerard Hiele zegt:

    Ik heb alle vrienden en bekenden de cover van mijn boekje “Het Geheime Boekje” gemaild met een begeleidend schrijven dat het boekje rond 5 juli 2015 uitkomt.
    Verder heb ik mijn site http://www.levenswijsheidacademie.nl gegeven waar ze bij de Inleiding en bij het onderdeel Onderwijs het item het totale mens-zijn verdere informatie de komende tijd kunnen verwachten/lezen.
    Naast groepen: familie, sporters, docenten, … probeer ik het ook via fitness, osteopaat, … en eventueel via lezingen te verkopen.
    Dit zijn mijn intenties tot nu toe.
    De verkoop via de site: http://www.wiskundeacademie.nl van mijn zoon hoort tot ook tot mogelijkheden

    Beantwoorden
  5. Bart van den Belt
    Bart van den Belt zegt:

    Bij het lanceren van mijn boek doe ik verschillende dingen:
    – Een pre-launch naar mijn emaillijst
    – Een hoofd-launch naar dezelfde lijst
    – Verschillende webinars geven
    – Alle klanten mailen
    – Verspreiden in de social media
    – Een gave PR-stunt bedenken
    – Taart eten met mijn uitgever
    🙂

    Beantwoorden
  6. Danny Demeersseman
    Danny Demeersseman zegt:

    Ik heb een website gemaakt – http://www.wensen.eu – voor mijn boek: Meer dan 700 wensen voor verjaardagen. Ik heb verschillende krantenwinkels bereid gevonden om mijn boek in consignatie te verkopen. Ik heb een aantal boeken weggegeven als doorgeefgeschenk – http://www.blijgeefdag.be – met de hoop dat sommigen het doorgeven, maar ook kopen voor zichzelf. Boekhandels gemaild met een mooie korting bij aankoop van min. 8 boeken (besparing verzendkosten). Een clip op Youtube werkt goed als je goed gebruik maakt van zoekwoorden – https://youtu.be/RJFwEyQek7w. Kranten zijn vlug bereid om een artikel te plaatsen bij hun lokaal nieuws.

    Beantwoorden
  7. Riet de Vlieger
    Riet de Vlieger zegt:

    Mijn doel was om voor Sinterklaas in de winkel te liggen. Dat betekende dat ik het zelf moest uitgeven. Via een collectieve aansluiting ligt mijn boek bij het Centraal Boekhuis. In de weken voordat het boek uitkwam had ik er ruim 50 via mijn eigen site (http://www.garderobemanagement.nl ) verkocht.

    De lokale boekhandels hebben mijn boek in consignatie genomen, maar behalve een klein stukje in een plaatselijk huis-aan-huisblad, heb ik ondanks talloze persberichten geen pers gekregen. Dat voelt alsof ik er alleen voor sta. We zijn nu een half jaar verder. De investering van het boek is vrijwel terugverdiend, maar ik heb nog een behoorlijke oplage liggen.

    De verkoop van het boek was vrijwel tot stilstand gekomen tot een paar weken geleden. Een lezeres nodigde me uit voor een boekpresentatie in haar winkel. Daardoor is er weer wat leven in de brouwerij gekomen. Verder presenteer ik het boek uiteraard aan mijn klanten en cursisten.

    Ik ben zeker nog niet uitgepraat; heb diverse ideeën om het boek in te zetten voor mijn business. Maar het gaat langzamer dan ik me had voorgesteld. Ik denk dat de tip om het boek 3 maanden vast te houden, en ermee naar journalisten te stappen een top-advies is. Ik heb mezelf die tijd niet gegund.

    Dank voor de gelegenheid om dit verhaal te delen.
    En aan alle schrijvers: Succes, hou vol, en volg veel adviezen op!!

    met hartelijke groet,

    Riet de Vlieger
    auteur van Elegant | garderobemanagement voor vrouwen.

    Beantwoorden
  8. Diana de Raaf
    Diana de Raaf zegt:

    Ere wie ere toekomt, het herschreven boek (Tuinieren in je hoofd – op weg naar een gezond zelfvertrouwen) is via een persbericht (ook herschreven door de herschrijfster) de wereld in geholpen en vooral Twitter is volgens mij een uitstekend medium om je boek te promoten. Het gaat over zaken waar ik graag over praat, dus al pratend is er ook veel promotie gedaan (ook door anderen)..

    En via de mail, al mijn bekenden op de hoogte gebracht. Recensies vragen, is ook een goede tool waar je dan weer over kunt twitteren.

    Veel succes!

    Beantwoorden
  9. Jan Jaap van Hoeckel
    Jan Jaap van Hoeckel zegt:

    Inmiddels staat mijn tweede boek ‘Achter elk gelukkig leven staat een overvolle kliko’ in de markt. En de werkwijze om het in de markt te zetten en te houden is dezelfde als bij mijn eerste boek ‘Wie heeft ons in godsnaam geleerd dat regen slecht weer is?’ Om mijn boek aan de man te brengen vond ik met name de titel van groot belang. Boeken moeten een korte titel hebben, die je makkelijk onthoudt, vinden de kenners. En aangezien ik van mening ben dat je niet moet doen wat iedereen vind, wilde ik een lange en opvallende titel, die direct bij de beschouwer binnenkomt, die ‘m bijna dwingt om het boek in de winkel op te pakken en het om te draaien om er meer van te lezen. Ik heb een website goedinjevel.nl, waarin ‘geluk’ centraal staat. De boeken zijn uit deze website voortgekomen. Ik ben inmiddels eigen uitgever geworden, aangesloten bij De Vrije Uitgevers. De website, mijn boeken, mijn auto met het logo van goedinjevel.nl, mijn twitter-, facebook- en linkedinaccount, mijn workshops over geluk, mijn coaching van mensen die niet goed in hun vel zitten, alles zit aan elkaar vast. Dus de confrontatie van het publiek met mijn boek is wel bijna onontkoombaar daardoor. Ik heb een pr-bureau in de arm genomen om de media te bewerken. En de introductie van beide boeken heb ik groot aangepakt, in een zaal waar 300 man in konden (twee keer volle bak, dankzij het sturen van een mail naar mijn netwerk en vermelding op de sociale media en publicaties in enkele dag- en huis-aan-huisbladen). Ik heb de introductie aangekleed met muziek en een BN’er. De eerste keer heeft Isa Hoes mij op het toneel geïnterviewd, de tweede keer heeft mijn voornaamgenoot Jan Jaap van der Wal een voorstelling van een kwartier gegeven met geluk als thema. Daarnaast had ik een bekende gitarist en en professionele zangeres uitgenodigd (een programma van 5 kwartier). Entertainment dus. Het voordeel van bekende personen is dat de pers meer geïnteresseerd is en je je verzekerd weet van veel belangstelling van het publiek. Allebei de keren verkocht ik die dag ruim 100 boeken, ik had een lamme arm van het signeren. Dankzij mijn activiteiten heb ik bij mijn eerste boek de nationale radio en tv(RtL4) gehaald en bij mijn tweede boek publicaties in Margriet, Happinez, Flair, diverse blogs en enkele lokale kranten. Daarnaast adverteer ik soms. Wat moet dat allemaal niet kosten? Veel geld, zeker, maar ik heb goed gecalculeerd, ik wist hoeveel boeken ik moest verkopen om de kosten eruit te halen en dat was in beide gevallen binnen drie maanden gelukt. De boeken staan op de kaart, de verkopen lopen voorspoedig, ook nog steeds van het boek uit 2012. Mijn advies. Wees niet bang. Een boek verkoop je niet als je niet alles uit de kast haalt om het stevig in de markt te zetten. Die eerste klap is zoveel waard. Beginnen met ruim 100 ambassadeurs, dat is een goede start… Jan Jaap van Hoeckel

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Kijk, dit is hoe je het moet aanpakken, Jan-Jaap. Zo veel mogelijk uitzetten en zo groot mogelijk denken. Uiteindelijk zal misschien niet alles slagen wat je uitzet, maar als het maar 10% is, kun je al heel tevreden zijn!

      Beantwoorden
  10. Robert Buisman
    Robert Buisman zegt:

    Het kan niet anders dan dat ik hierop moet (en wil) aansluiten!
    Jan Jaap heeft mij namelijk geholpen met een flinke duw in de rug, halverwege mijn schrijfproces. In tegenstelling tot wat Jan Jaap zelf deed met de lange titel, adviseerde hij mij een korte, krachtige titel neer te zetten. Dat werd: ‘Zakelijk succes in nieuwe tijden’.
    Baf! Dat is het en niet anders.

    Toegegeven, in het begin moest ik er even aan wennen, wat uit je binnenste komt ben je voorzichtig mee, bescheidenheid siert de mens is me ooit geleerd. Maar goed, stiekem wist ik natuurlijk wel dat je daar vrij weinig mee verdient. Dus ik dacht, verdomd, die Van Hoeckel – met zijn dijk aan schrijf- en reclame-ervaring – die kon nog wel eens gelijk hebben. En ja hoor, na twee dagen zat ie er volledig in. En kwam ik tot de bevestigende conclusie dat het valse bescheidenheid is. Er ligt een goed boek. Wie het leest en de tips volgt, heeft de eerste sporten op de ladder naar zakelijk succes gezet 🙂

    Promotie:
    -ik denk dat de proeflezers heel belangrijk zijn. In de nieuwe tijd is wat anderen over jou of je product/dienst roepen vele malen krachtiger dan wat je er zelf over vertelt. In mijn geval waren tien mensen bereid te proeflezen en van negen van hen kreeg ik geweldig positieve reviews. Dat is fantastisch na de noeste arbeid, maar het is meteen krachtige marketing. Die quotes komen in en op het boek, maar ook op mijn site en in andere uitingen.

    -ik heb een goede relatie met Managementboek.nl, daar sta ik nu in de preview, in de folder (oplage 20.000) die meegaat met alle bestellingen gedurende juli en augustus. Daarnaast komt er een advertentie die ik met gesloten beurs geregeld heb
    -Linkedin: pre-launch. Eigenijk heel simpel, via een status-update. Met de vraag aan mensen om de share en like buttons eens aan te klikken. Resulteerde in 92 linkedin-shares. Dat is een hele goede start (zeker vanwege het principe van eerste schaap en de dam)
    -op twitter stuur ik vaak de verkorte (bit.ly of ow.ly) link naar mijn pagina op managementboek.nl mee
    -er komt een radio interview via New Business Radio (niet: BNR), benieuwd wat daaruit komt

    Enfin, ik heb een uitgebreid promotieplan, waarvan ik jullie graag eens deelgenoot maak. Het enige dat erin ontbreekt, is de pers. Dat zijn de DJ’s die je verhaal de wereld in brengen. Raar eigenlijk, dat ik die wat te weinig aandacht heb gegeven. Als iemand suggesties of hulp kan bieden, graag!

    PS: in het kader van krachtige communicatie… dat wat anderen over je roepen is vele malen sterker: Jan Jaap van Hoeckel beveel ik van harte aan!

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Bedankt, Robert, voor je reactie. Ben benieuwd naar je promotieplan. Wil je me dat eens mailen? Veel succes met je nieuwe boek; we hebben er heel graag onze bijdrage aan geleverd met drukwerk en vormgeving.

      Beantwoorden
  11. Nienke Groenendijk
    Nienke Groenendijk zegt:

    Ik heb vóór het uitkomen van mijn boek ‘De vervlogen droom’ regelmatig contact gehad met luchtvaartjournalisten. Op de dag dat het verscheen, kreeg ik aardig wat media-aandacht. Verder houd ik een Facebookpagina en blog bij voor follow-up op mijn boek. Het onderwerp ‘piloten’ blijft namelijk actueel.
    Daarnaast heb ik gebeld met een aantal boekwinkels en luchtvaartshops, nadat ik eerst een mailing had verstuurd.

    Beantwoorden
  12. Gerard Koopman
    Gerard Koopman zegt:

    Ik had vijf jaar wekelijks een column in het gemeentelijk blad De Schakel.
    De wederwaardigheden gingen over zaken die mensen in onze gemeente ( Aa en Hunze) bezig hielden.
    Als oud – sociaal kultureel werker wist ik wel ongeveer te schrijven wat mensen raakt.
    Mijn dochter – grafisch vormgever – vond dat ik deze columns maar eens moest bundelen en in boekvorm uitgeven.
    Dat heb ik begin 2014 gedaan. In eigen beheer een boek uitgeven dat is gebeurd. Van te voren heb ik ingeschat
    hoeveel ik er zou kunnen verkopen,zodat ik ook uit de kosten kon komen. Ik heb er 350 laten aanmaken .
    En op een tiental na zijn ze verkocht. Tijdens de BOEKPRESENTATIE waar zo”n 120 mensen op afkwamen had ik
    de helft al verkocht . Bij bevriende dorpshuizen en winkels in de gemeente is de rest verkocht. Bij de publiciteit hierover
    was De Schakel bereidt een promotie stuk te schrijven . Het boek “langs de lijn” ligt nu bij een dikke 300 gezinnen en dat
    was de intentie en dat is gelukt.Het is een boek met ruim 40 columns is het geworden tot tevredenheid van de lezers en dat is mooi.

    Beantwoorden
  13. Claudia Biegel
    Claudia Biegel zegt:

    In tegenstelling tot de meeste andere mensen die hier reageerden, heb ik mijn boeken (Foute Sarahs – Mistral uitgeverij en Rusteloze benen – Aerial Media Company) niet zelf uitgegeven. Maar kwa pr, heb ik vooral bij mijn laatste roman Rusteloze benen bijna alles zelf gedaan. Mijn marketingplan concentreerde zich voornamelijk op de social media. Op facebook en twitter kondigde ik al van te voren aan dat er een nieuwe roman zou uitkomen met een paar spannende foto’s. Ik maakte een aparte facebook pagina aan over het thema van mijn roman en niet over de roman zelf omdat ik niet te pusherig wilde overkomen. Adverteren op facebook vind ik ook een goede methode. Ik heb veel recensieexemplaren aangeboden via facebook en daarop veel reacties gekregen. In grote lijnen heb ik het zo gedaan. Een volgende keer, mijn volgende boek Verbrande levens komt in oktober 2015 uit bij uitgeverij LetterRijn, wil ik gaan experimenteren met Youtube. Ook het bovenstaande idee van een webinar geven, spreekt mij wel aan. Desgewenst kan ik meer in detail komen vertellen over mijn aanpak tijdens een van de workshops die jullie geven.
    Met vriendelijke groet
    Claudia Biegel

    Beantwoorden
  14. Elizabeth van den Dries
    Elizabeth van den Dries zegt:

    “Ik lief je”, mijn literaire debuutroman verschijnt 21 juni en ik ben sinds begin mei dag in dag uit bezig met de promotie. De cover en de achterflaptekst zijn bewust gericht op het direct aanspreken van de lezer. Ik heb hier flyers van laten drukken die ik altijd in mijn tas heb en waar ik kom uitdeel. Een interessant gesprek in de trein, “Ik lief je” noemen, flyer geven. In grote en kleine boekhandels, in leuke kledingwinkeltjes, in de hippe schoenenzaak, bij de kapper, de tandarts, de bibliotheek, een cafeetje, een terrasje en ga zo maar door.
    Ik heb mijn proeflezers bewust gekozen op schrijf/redactie deskundigheid. Nog voor mijn boek verschenen is staan er nu zeer lovende recensies van “Ik lief je” op internetboekhandels.
    Mijn persbericht is geschreven door de bestseller schrijvers van Uitgeverij Paris Books, die er een spetterend bericht van gemaakt hebben wat opvalt temidden van de meer reguliere persberichten. Het resultaat is dat ik een interview met dagblad de Trouw heb gehad, wat 20 juni in de zaterdagbijlage verschijnt.
    Ik probeer onderscheidend te zijn en ga met veel passie en honderd procent vertrouwen voor mijn debuutroman “Ik lief je”.

    Beantwoorden
  15. margo vonk
    margo vonk zegt:

    Het promoten van een boek kan op zoveel verschillende manieren. Het belangrijkste is dat het past bij het boek en bij de schrijver. Ik ben begonnen met een pagina op Facebook en een website waar ik regelmatig een berichtje over het boek Waar lopen de schapen? publiceer en ook wel stukjes uit het boek zelf. Door ervaren boekverkopers wordt dat afgeraden, maar juist de blogjes die ook onderdeel van het boek vormen worden het meest gelezen en gedeeld. Ook hebben een paar vakbladen aandacht besteed aan het boek op mijn verzoek. Inmiddels is het boek bijna klaar, is het al ruim besteld en kan ik niet wachten tot het kan gaan uitdelen.

    De boekpresentatie wordt natuurlijk gecombineerd met een schapenfeestje. Ik doe alles in eigen beheer. Ik bepaal zelf de planning, maar heb niet alle factoren in de hand. Dat betekent dat de verschijningsdatum nog niet vastligt. Ik vind het geen probleem, ik lees nu al af en toe voor uit het boek op verschillende evenementen en krijg steeds meer volgers.

    Zodra ik de datum weet, ga ik de regionale pers benaderen. In het boek staan 13 schaapherders- in de regio’s waar zij werken wil ik meer bekendheid genereren door gericht persberichten te sturen. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Margo, je pakt het goed aan! Stukken uit het boek voorpubliceren vind ik juist een sterke strategie. Hoe moeten de lezers anders weten wat ze kopen? Het gaat erom dat lezers/kopers weten wat ze kunnen verwachten, anders zullen ze nooit de portemonnee trekken. Journalisten schrijven graag over schaapherders, alleen al vanwege de idylle die aan het bijna verdwenen beroep kleeft. Is er geen leuke manier te bedenken om het boek te presenteren op een bestaand groot schapenfeest? Je hoeft dan niets te organiseren, bezoek en aandacht is er toch al en de organisatie zal blij zijn met extra media-aandacht.

      Beantwoorden
  16. Stef Smulders
    Stef Smulders zegt:

    Hallo Maarten

    Ik heb mijn boek met emigratieverhalen Italiaanse Toestanden vorig jaar net voor de boekenweek met het thema Reizen uitgebracht en gepresenteerd in reisboekhandel Pied a Terre in Amsterdam. Als aandachtstrekker had ik de bekendste italieblogger uitgenodigd om het eerste exemplaar aan te overhandigen. Alles en iedereen uitgenodigd.
    Ik had al een internet landing page klaar http://italiaanse-toestanden.duepadroni.it met leesfragmenten, inkijkexemplaar, lezersreacties en bestelinfo. Idem een aparte Facebookpagina die ik nog steeds bijhoudt met nieuwe verhaaltjes, recente lezersreacties etc. Af en toe doe ik een promotie die dan weer extra likes genereert, zit nu boven de 600. Heb het boek vermeld in de nieuwsbrief van onze B&B en verschillende pagina’s van onze website. Heb een aparte Twitteraccount met een goed profiel en volg iedereen die iets met italie heeft. Aparte tweets met hashtag #ikvertrek e.d. als er uitzending is op tv. Eind 2014 een weggeefactie van mijn ebookversie in ruil voor Facebooklikes, tweets e.d dat leverde 500 lezers op. Van elke lezer waarvan ik weet heb vraag ik een recensie op bol.com, heb er nu 34!!! Bij bol heb ik veel trefwoorden gedefinieerd en in de titel verwerkt en een inkijkexemplaar beschikbaar. Ik heb in enkele bladen gestaan met een kort nieuwsbericht, Plusmagazine, Italiemagazine e.d. Ik sta op verschillende startpagina’s. Het boek verkoopt nog steeds aardig, zo’n 25 per twee maanden. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen.

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Stef, heb je ook al eens aan de Belgische markt gedacht? Het CB zorgt ook voor verspreiding in België. En de betere Italiaanse restaurants? Ik vind Italië ook mooi, maar laat dat nergens blijken op fora of in profielen. Met andere woorden: ik denk dat er een enorm niet-bereikt potentieel voor het grijpen ligt. Combinaties zijn ook interessant; Italiaanse koks die je boek promoten. Of aanhaken bij een ander succesvol Nederlanstalig boek over Italië. De uitgever of auteur daarvan zal ook de verkoopgegevens hebben. Als je deze matcht met jouw gegevens, zullen er veel nieuwe potentiële kopers opduiken. Dat is voor beide uitgevers/auteurs kansrijk. Succes met de verkoop!

      Beantwoorden
  17. Miriam Smit-Vuijk
    Miriam Smit-Vuijk zegt:

    Zorg voor mooie haakjes voor media-aandacht. Mijn boeklancering vond plaats in het AMC ism Stichting Lezen en Schrijven. Mijn boek werd voorgelezen door bekend acteur John Buijsmans. Doordat het me lukte twee gerenommeerde instituten en een BN-er aan mijn boek te koppelen, kreeg ik een boost in publiciteit. Maar PR komt niet vanzelf. Ik zit er (nog steeds) bovenop. Het persbericht naar veel media uitsturen (leverde een halve pagina op in de zaterdageditie van het AD!) en steeds blijven zoeken naar mogelijke haakjes (bladen, kranten, organisaties, instanties, verenigingen etc) die wellicht geïnteresseerd zijn. Ook heb ik een website ontwikkeld http://www.naarhetziekenhuis.nl Zorg dat je website er professioneel uitziet. Dat geeft meteen een goede indruk van het boek. En natuurlijk Facebook en LinkedIn. Daar zijn zoveel groepen die je makkelijk en gratis kunt bereiken. Niet opgeven en vertrouwen houden in jouw boek, daar draait het om!

    Beantwoorden
  18. Marc de Groot
    Marc de Groot zegt:

    Ik promoot mijn boek dat in oktober 2014 verschenen is nu nog steeds volop. Succes met e-commerce is een enorme generator van leads gebleken. Een overzicht van enkele van de activiteiten:

    – Boekpresentatie met alle co-auteurs en genodigden;
    – Video marketing met materialen geschoten tijdens de boekpresentatie;
    – E-mailmarketing (continu);
    – Interviews met bladen zoals Managementboek Magazine en blogs zoals MarketingMed;
    – Acties met diverse partners in de vorm van prijsvragen, winacties of recensies;
    – Eigen Twitter account en deze actief onderhouden;
    – Webinars waarin het boek telkens terug komt.

    Sinds afgelopen week geef ik de ebook versie kado via http://www.dgoc.nl/ebook. Ik zou niet aanraden dit direct bij lancering te doen, maar voor het type content dat ik uitgeef (online marketing) is snelle verspreiding een must. Laat je het te lang liggen, haalt de actualiteit je alweer in en moet je minstens met een nieuwe versie van je boek komen.

    Beantwoorden
  19. Jos Evers
    Jos Evers zegt:

    Hallo Maarten,

    ben er net mee bezig. Naast een eigen website, facebookpagina en twitteraccount heb ik voor mijn boek “(zomaar) Een jongen op een internaat” deze week een persbericht laten uitgaan geschreven door een journalist. Diverse bladen hebben dat al opgepikt en de krant heeft mij vanochtend geïnterviewd voor een groter artikel later deze of volgende week te plaatsen. Verder houd ik een officiële presentatie voor genodigden 1 juli. Verder acties volgen wellicht nog later. Moet ik nog over nadenken. Hartelijke groet, Jos Evers

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Dag Jos, vandaag zag ik een tweepaginagroot interview van je in de Gelderlander staan. Als er nu geen reacties op komen, begrijp ik het ook niet meer. Moedig en mooi dat je verhaal zo in de openbaarheid komt.

      Beantwoorden
  20. Anna Raymann
    Anna Raymann zegt:

    Ik zou wel eens willen weten hoeveel exemplaren iedereen die hierboven heeft gereageerd heeft verkocht. Bijna niemand schrijft het er eerlijk bij. Iedereen is behoorlijk tevreden, maar wanneer ben je tevreden? Als je je geïnvesteerde geld hebt terugverdiend?
    Ik heb mijn eerste boek via een uitgever uitgegeven, maar het bleek dat ik toch zowat alle PR zelf moest doen. Omdat ik voor mijn tweede boek precies voor ogen had hoe het eruit moest komen te zien en de geïnteresseerde uitgevers dat veel goedkoper wilden doen heb ik besloten om ‘Lieve Help! (Steunen en gesteund worden bij chronische pijn en ander onzichtbaar leed) zelf uitgegeven via de door mij opgerichte organisatie Boek-en-steun.
    Ik heb een website, Facebookpagina (met inmiddels bijna 500 volgers), en een Twitteraccount. Ik heb 750 exemplaren van het boek laten drukken. Het is in maart 2014 uitgekomen. Ik had 50 chronisch pijnpatiënten voor mijn boek geïnterviewd en die kregen het boek gratis. Ook heb nog nog zo’n 50-80 boeken weggeven aan journalisten, patiëntenverenigingen, artsen, bij verlotingen via FB, etc. De rest is nu op 20 stuks na verkocht (een dikke 600 stuks dus), en ik beraad me op een eventuele tweede druk. Ik heb bijna alleen maar 5***** recensies gehad, en lovende reacties.
    Ik heb me niet aangesloten via het CB. Ik verkoop het meeste via mijn zakelijk account bij Bol.com, zowel in Nederland als in Belgie. Verder verkoop ik via mijn website (www.boek-en-steun.nl). Ik heb het boek bij een stuk of 15 boekhandels in consignatie gelegd, maar dat heeft me uiteindelijk te veel tijd gekost voor wat het heeft opgeleverd.
    Mijn ervaring is dat ik eigenlijk voor elk verkocht exemplaar heb moeten werken, ploeteren bijna. Steeds maar weer opnieuw journalisten aanschrijven, maar ik schat dat ik slechts bij een op de 50 uitgestuurde mails uiteindelijk beet had. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in kortere en langere stukken in Parool, Telegraaf, Margriet, Plus magazine, De Limburger, Belgische Libelle, Perspectief (UWV), en vele, vele nieuwsbrieven van patiëntenverenigingen. Want daar zit toch voornamelijk mijn doelgroep. Facebook en Twitter kosten ook veel tijd. Ook geef ik lezingen en daar mag ik ook meestal ook mijn boek verkopen. Dat loopt ook meestal wel lekker.
    Een eventuele tweede druk zou ik wel graag willen herzien, maar dat brengt dan weer zowat de zelfde hoge drukkosten met zich mee als de eerste druk. Daar ben ik nog niet uit.

    Ik hoop dat jullie iets aan mijn ervaringen hebben. Groetjes,
    Anna

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Bedankt voor je reactie, Anna. Ik ben ook wel benieuwd naar de verkoopcijfers. Maar waar de een bij 100 boeken al tevreden is, is 1000 verkochte boeken voor de ander helemaal niks. Het ligt eraan hoe hoog je je lat legt. Als tussenoplossing is POD misschien interessant; printing on demand, waarbij je je boek pas laat printen zodra het verkocht is. Als je meer dan 100 boeken verwacht te verkopen, kun je overigens beter gewoon in offset laten drukken. Meer info op onze pagina http://206.189.14.123/offerte

      Beantwoorden
  21. Anna
    Anna zegt:

    Beste Jan Jaap,
    Ik heb mijn boeken laten drukken bij Drukkerij de Bink in Leiden. ik kan de prijs even niet ophoesten want ik ben op dit moment op vakantie maar als ik me goed herinner iets tussen de 3 en 4000 euro?

    Beantwoorden
  22. Leonoor
    Leonoor zegt:

    lieve mensen, Ik woon en werk met drie huisgenoten sinds 2006 samen aan Contact & muziek. Door het samenwonen hebben we al meer dan € 200.000 bespaard. Mijn hypotheek is aan het einde van dit jaar afgelost. We zijn voeding aan het loslaten, om helemaal te stoppen met eten, verbruiken nog maar heel weinig gas. We gaan eind augustus onze zonnepanelen inruilen voor betere zonnepanelen, waardoor we meer elektriciteit gaan opwekken, dan we verbruiken.

    Ik heb een prachtig (foto) boek geschreven Contact met de ziel, over muziek, mijn contact met vlinders, het ontstaan van onze woongroep en liefde. Ik heb 100 exemplaren laten drukken en van een aanbieding (80% korting!!) gebruik kunnen maken van foto.com, waardoor elk boek nog geen € 6 kost. Ik heb 5 boeken verkocht voor € 25. Ik heb 18 luxe exemplaren laten drukken voor € 27.20. Ik heb daarvan 5 boeken verkocht voor € 45. In mijn boek heb ik mijn levensverhaal beschreven over muziek, mijn contact met vlinders, met foto’s van vlinders op mijn hand in onze eigen stadstuin en het ontstaan van onze woongroep, ons zingen en voeding loslaten.

    Ik heb besloten om mijn boek te gaan weggeven en niet meer te denken in winst of verlies, maar geven. Ik ben liever bezig met duurzaamheid, waardoor we geld besparen en ik mijn boek makkelijk kan weggeven. Op onze website http://www.contactmuziek.nl kun je een aantal pagina’s van de boeken (en ook andere boeken) zien.

    Ik ben begonnen met de mensen die in mijn boek voorkomen een boek te geven en geef het ook op bijzondere momenten, bijvoorbeeld de begrafenis van een overbuurman, na een mooie ontmoeting, contact of vriendschap. Het bevalt erg goed!! Ik heb al prachtige reacties gehad, mensen zijn echt geraakt dat ze ‘zomaar’ een boek krijgen.

    Door dit te doen, kom ik er weer eens achter dat we elkaar veel te weinig geven. Altijd maar geld verdienen, waarom eigenlijk. Geven is heel fijn. Zorg dat je iets te geven hebt, dan ben je (anders word je het wel) een gelukkig mens, zo denk ik.

    We gaan ook nog een cd maken met ons a capella zingen, ook daarvan zal de prijs zo laag mogelijk worden. Ik wens iedereen veel inspiratie met het uitwisselen van ideeën om je eigen boek te delen met veel mensen. Leonoor

    Beantwoorden
  23. ellen wagenaar
    ellen wagenaar zegt:

    Hallo, Wij zijn bijna klaar met ons boek en willen die op zondag 25 september lanceren, heel spannend.
    Onze deadline is over 2 weken, dan gaat het naar de drukker. Deze week de puntjes op de i, laatste teksten en foto’s inleveren bij onze vormgeefster. In augustus gaan we kijken hoe we het beste het boek op de markt kunnen brengen.
    Samen met mijn schoonzusje heb ik het boek geschreven. 368 pagina’s, een boek over natuurlijke huidverzorging en natuurlijke voeding, informatie, prachtige recepten en foto’s.We willen heel graag met het boek in happiness en andere bladen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *