Vier tips om de krant te benaderen voor PR van je boek

Hoe benader je nou een journalist als je een boek uitgeeft in eigen beheer? En hoe zorg je ervoor dat die journalist jouw boek in handen krijgt? Update: 3 maart 2018

Het antwoord is eenvoudig: maak het persoonlijk! En geef wat weg. In dit artikel geven we enkele tips om de media naar jouw hand te zetten, zodat het rendement het hoogst is.

Ik schreef net dat het heel simpel is, maar dat geldt eigenlijk alleen voor het eerste deel van de PR. Boekpromotie werkt alleen als je boek goed is en relevant is voor de journalist. Maar als het goed is, heb je dat natuurlijk zelf geregeld. We gaan er ook vanuit dat het een goed boek betreft.

Het moet gewoon lukken om die journalist jouw boek in handen te geven.

Je moet je voorstellen dat er iedere week op de redactie van een krant of magazine meerdere boeken binnenkomen. Hoe gaat dat nou in zijn werk? Op grote redacties is er een redactiesecretariaat, die alle inkomende post opent en verdeelt. Op de kleinere redacties opent de journalist de post zelf. Toen ik bij een grote internationale uitgeverij werkte, heb ik beide systemen meegemaakt. In de gouden jaren hadden we een drukbezet secretariaat, maar in de economisch wat mindere tijden werd daar steeds verder op beknibbeld. De journalist moest toen de post zelf openmaken. Niks mis mee natuurlijk, maar het vraagt wel een andere aanpak van de zender van het pakket, van jou als auteur dus.

Tip 1: Maak het persoonlijk

Zorg ervoor dat je weet wie de journalist van de krant is waar je je boek naartoe wilt sturen. Een telefoontje of e-mail naar de redactie volstaat vaak. Vraag meteen even naar het persoonlijke e-mailadres. Een lijst is hier vaak niet van te geven, want de banen in de journalistiek wisselen nogal eens.  Als je die naam hebt, stuur dan het volgende op:

  1. je boek dat nog niet officieel is verschenen (enkele maanden (!) voor de verschijndatum)
  2. het persbericht
  3. een begeleidende brief met een persoonlijke krabbel met pen daarop.
  4. schrijf op de envelop: Naam medium, naam journalist (voor- en achternaam zonder spelfouten!), de postbus, postcode plaats.

Tip 2: Stuur een week na het postpakketje een persoonlijke e-mail

Je hebt de naam van de journalist en zijn of haar mailadres. Als je dat niet hebt, kun je het richten naar de redactie, maar wel ter attentie van de juiste journalist. Stuur een e-mail waarin je jezelf voorstelt en verwijs naar het postpakketje van vorige week. Dat hoeft helemaal geen uitgebreide mail te zijn, hoor. Een voorzet:

Beste Lieke/Herman/Annette/Wim, (gebruik de voornaam!)

Vorige week heb ik mijn nieuwste boek, (titel cursief), naar de redactie gestuurd, ter attentie van jou. Ik ben heel benieuwd of het boek je heeft bereikt en of je de moeite wilt nemen om een deel eruit te lezen. Hierbij bied ik aan om eens langs te komen op de redactie. Ik heb nog geen afspraken met andere media gemaakt, dus jullie kunnen de primeur krijgen. Ik hoor graag van je. (bij een magazine: wanneer is de verschijndatum van de volgende uitgave?)  [sluit af met een vraag; dan komt er ook een antwoord en is er persoonlijk contact! :-)]

Met vriendelijke groet,

(naam, mobiel en e-mailadres)

Tip 3: Van tevoren mailen? Kan handig zijn!

De meeste journalisten hebben heel weinig tijd en een lange mailwisseling van tevoren is niet nodig. Maar een korte mail ter aankondiging is wel verstandig. Zo weten ze dat je boek eraan komt. Ze zijn gewoon benieuwd naar je boek dat er vanzelfsprekend goed uit ziet.

Tip 4: Een primeur bieden? Alleen voor het interview

Natuurlijk wil een journalist van een krant of magazine graag de eerste zijn die over je boek schrijft. Maar gok niet op de primeur. Stel dat een journalist niets doet met je bericht, dan heb je heel waardevolle tijd verspild met wachten.

  • Laat bloggers, vloggers en traditionele journalisten maar veel schrijven over je boek.
  • Je kunt wel de primeur geven voor het eerste grote interview. Aan de Telegraaf of het AD bijvoorbeeld. Of een andere krant.
  • Datzelfde kun je doen aan het eerste magazine dat een groot interview met je ziet zitten.
  • Voor de radio geldt dan weer hetzelfde, net als voor televisie. Wij hebben meerdere keren contact gehad met redacteuren van De Wereld Draait Door omdat zij dolgraag een interview wilden met een van de hoofdpersonen in onze boeken, de topondernemer van Jumbo, Karel van Eerd. Maar niet als hij diezelfde avond ook bij Pauw & Witteman aan zou schuiven; dan is de primeur weg. Helaas konden wij onze hoofdpersoon (nog) niet zover krijgen om aan te schuiven.

Zijn er nog vragen?

Heb je nog vragen over het aanbieden van je boek aan journalisten wanneer je een boek uitgeeft in eigen beheer? Stuur gewoon een e-mail naar [email protected] of vul het contactformulier in. Als je vraag relevant is (en dat is die vast), wijden we er graag een artikel aan. Je kunt natuurlijk ook gewoon hieronder een reactie achterlaten op deze pagina.

2 antwoorden
  1. Peter
    Peter zegt:

    Met alle respect: hier klopt niks van. Het gaat om het verhaal van jou. Journalisten krijgen elke dag persberichten binnen met de vraag om aandacht te besteden aan dat betreffende boek. Dat is niet interessant. Stuur vooral geen pakketje met je boek, maar bel de journalist op met een goed verhaal. Niet alleen omdat het een goed boek is, maar waarom het een goed boek is. Stuur vooral geen mail nadat je iets hebt gestuurd met de vraag of hij het heeft ontvangen en wat hij ermee gaat doen. Dat wekt irritatie. Masseer de journalist richting je boek en als hij interesse heeft vraagt hij wel om een promotie exemplaar. anders is het gewoon pech en jammer.

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Inderdaad, Peter, bedankt voor deze waardevolle tip. Ouderwets opbellen is altijd de beste oplossing. Maar dat kan helaas niet altijd, gelet op de beperkte tijd. Als extraatje kan een e-mailbombardement goed werken, mits je je verhaal daarin centraal stelt. Niet je boek; dat is inderdaad slechts de aanleiding. Daar zit ook niemand op te wachten. Maar nog altijd is het verschijnen van een boek over een bepaald onderwerp een prachtige reden voor het journaille om aandacht te besteden aan het nieuwsfeit. Een ander actueel haakje (een evenement, een onderzoek of een ander nieuwsfeit) geeft je boek vaak net even het zetje dat het nodig heeft.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *