Tips voor promotie van je boek bij uitgeven in eigen beheer

Er zijn twee redenen om een boek uit te geven in eigen beheer. Reden 1: je wilt niet afhankelijk zijn van een uitgever. Reden 2: uitgevers wijzen je manuscript af, waardoor je gedwongen wordt om naar andere oplossingen te zoeken. Geen nood: hieronder een groot aantal tips voor de beste promotie van je boek in eigen beheer.

Een uitgever is de regisseur rondom je boek. Hij bewaakt de kwaliteit van tekstvormgeving en drukwerk (de productie), neemt financieel risico en maakt een marketingplan om het boek stevig in de markt te zetten. Wie kiest voor uitgeven in eigen beheer, gaat deze stappen rondom productie, boekpromotie, verkoop, distributie en het financiële deel zelf doen. Een van de belangrijkste onderdelen van het uitgeven in eigen beheer is de boekpromotie.

Tip 1: Haak in op de actualiteit

We hebben het al eens eerder gemeld, maar melden het nog een keer: journalisten schrijven alleen over een boek als het een actuele haak heeft. Is die actuele link er niet? Zoek dan net zolang tot je deze hebt gevonden. De datum van de boeklancering kan heel mooi samenvallen met een gebeurtenis waar journalisten toch al over schrijven. De journalist die nét op zoek is naar een andere invalshoek zoekt op Twitter en komt dankzij jouw uitgekiende campagne al snel bij jou uit.

Tip 2: Geef een lezingenreeks rondom je boek

Auteurs in eigen beheer doen er goed aan om een lezingenreeks te plannen rondom de verschijndatum van het boek. Dat is voor journalisten altijd een betere reden om aandacht aan het boek te besteden. Zij moeten het immers ‘verkopen’ op de redactie. Het verschijnen van het boek an sich is niet nieuwswaardig genoeg. Iedereen kan tegenwoordig een boek uitgeven of laten maken. Maar een inhoudelijk sterk verhaal heeft niet iedereen. Geef de bezoekers aan de lezing van tevoren via e-mail gratis een deel van het boek, zodat ze zich alvast kunnen opwarmen en zodat ze zich betrokken voelen. De ervaring leert dat het goed is om altijd een kleine bijdrage te vragen aan de deelnemers. Als deelname aan de lezing te vrijblijvend is, blijven mensen te gemakkelijk weg.

Tip 3: Gebruik social media verstandig

De hele dag doelloos rondhangen op Twitter, Facebook en LinkedIn levert niets op. Maar als je een reeks berichten van tevoren opstelt en deze uitgesteld publiceert met bijvoorbeeld gratis services www.hootsuite.com of www.tweetdeck.com, kun je dagelijks updates geven. Je laat dan zien dat je heel actief bent. Stel af en toe een vraag, je zult merken dat dat werkt.

Tip 4: Maak visitekaartjes en deel deze overal uit

Maak al maanden voor de boeklancering een grote stapel visitekaartjes met daarop een webadres en deel deze uit. Je kunt mensen op die manier naar je boek trekken. Helaas gaan mensen niet op basis van één visitekaartje bestellen. Pak het daarom slim aan. Lok ze naar je website waar je bijvoorbeeld een deel van je boek al weggeeft in ruil voor hun e-mailadres. Gebruik dat e-mailadres om via een nieuwsbrief regelmatig updates te sturen naar een grote groep lezers. Je bouwt zo een grote fanbase op.

boek-uitgeven-eigen-beheer-mailchimpTip 5: Leg een lijst aan met e-mailadressen

Gebruik een programma om nieuwsbrieven te versturen, bijvoorbeeld www.mailchimp.com. In dat gratis programma kun je op een redelijk eenvoudige manier zelf nieuwsbrieven maken rondom je boek (momenteel tot 2000 e-mailadressen gratis).

Tip 6: Maak het mensen makkelijk

Zet op je website een box waar mensen hun e-mailadres achter kunnen laten in ruil voor die gratis nieuwsbrief. Beloon die mensen wel met een deel van het boek of een gratis e-book, anders zal niemand zijn e-mailadres achterlaten. Leg ook gewoon een papieren lijst en schrijf daar e-mailadressen op van mensen met wie je de komende tijd in gesprek raakt. Je zult zien dat die lijst sneller groeit dan je denkt. Vraag deze mensen ook of zij actief voor je op zoek willen gaan naar andere liefhebbers voor je boek. Laat ze gewoon e-mailadressen verzamelen; geef ze een blanco lijst mee! Beloon ook deze mensen met een paar gratis boeken.

Tip 7: Denk in doelgroepen

Bedenk van tevoren welke doelgroepen je boek interessant vinden. Zoek op internet waar deze doelgroepen zich bevinden en maak een deal met de webmaster van het grootste forum van deze doelgroepen. Wellicht kan hij een affiliatelink plaatsen naar je boek. Hij ontvangt dan een commissie per verkocht boek en jij bent verzekerd van een veel groter bereik.

Tip 8: Maak inhoudelijke nieuwsbrieven

Al ver voor je begint met schrijven, kun je je nieuwsbriefabonnees betrokken maken bij jouw product. Vraag hen om input, vraag om proeflezers en doe wat met de feedback.

Tip 9: Denk multimediaal

Maak niet alleen een boek in eigen beheer, maar ook een e-book in eigen beheer. En zorg ervoor dat dit e-book of het fysieke boek wat extra’s biedt, bijvoorbeeld toegang tot een aantal waardevolle video’s.

Tip 10: Zet video in

Maak een aantal video’s waarin je jezelf presenteert. Denk niet alleen vanuit jezelf of vanuit je boek, maar vooral vanuit de doelgroep. Wat zou de lezer willen weten? Verpak dat in een leuk filmpje en zet dat op YouTube. Deel die video’s vervolgens via alle denkbare kanalen: je eigen website, Facebook, Twitter, je e-nieuwsbrief en LinkedIn.

Tip 11: Steek niet te veel tijd in boekinkopers

De landelijke boekinkopers zullen je boek zonder bewezen succes niet snel inkopen. Besteed daarom meer tijd aan andere kanalen, zoals social media. De betere plaatselijke boekwinkel is altijd geïnteresseerd, zeker in combinatie met een artikel in de lokale krant.

Dont give upTip 12: Geef niet te snel op

Een boek uitgeven in eigen beheer is een kwestie van een heel lange adem hebben. Vaak zul je merken dat je niet altijd gehoor krijgt aan de andere kant van de lijn. Mensen beantwoorden e-mails niet, ze reageren niet of ze wijzen een verzoek af. Probeer altijd door te zetten en blijf geloven in je eigen product.

Tip 13: Zoek aanbevelers

Bekende namen die positief zijn over jouw uitgave in eigen beheer doen het goed op de achterflap. Benader hen en vraag of ze een mening willen geven? Heb je drie aanbevelingen nodig? Benader dan gewoon twintig mensen. Altijd raak!

Tip 14: Maak eerst een kleine testoplage in POD

Een boek uitgeven in eigen beheer is vaak kostbaar. Overweeg je om 1500 boeken te laten maken? Laat dan eerst even 20 testexemplaren of leesexemplaren maken bij een andere drukker, via printing on demand. Deze leesexemplaren stuur je naar journalisten, invloedrijke bloggers en mensen van wie je een aanbeveling wilt ontvangen. Bovendien kun je allerlaatste typfoutjes verwijderen uit deze POD-uitgave in de uiteindelijke grote eerste druk.

Tip 15: Maak een salespage

Maak op je website een salespagina, waarin je je boek in eigen beheer promoot. De belangrijkste tip voor deze salespagina is: plaats geen andere hyperlinks op deze pagina dan de hyperlink naar je bestelpagina. En ga in deze volgorde te werk, van boven naar beneden op 1 eenvoudige HTML-pagina:
(1) Vertel wat over jezelf, met een foto.
(2) Plaats een bestelknop.
(3) Geef in bulletpoints een stuk of tien ijzersterke argumenten waarom mensen jouw boek moeten kopen.
(4) Plaats daaronder weer de bestelknop.
(5) Plaats een stuk of 15 testimonials, meningen van anderen over je boek.
(6) En plaats daaronder nogmaals de bestelknop. Als mensen bovenaan de pagina nog niet overtuigd zijn om je boek te bestellen, dan zijn ze dat onderaan de pagina zeker! Maak deze salespage ook niet te druk, dat leidt alleen maar af. Het gaat op deze pagina echt om het verkopen van je boek!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *