Roland Kahn op zijn eigen boekpresentatie in Amsterdam.

7 tips voor een excellente boekpresentatie

Zeven tips voor een goede boekpresentatie voor auteurs die een boek uitgeven in eigen beheer. Hoe krijg je een bekende Nederlander of Vlaming naar je feestje? Welke functie heeft de boekpresentatie in het geheel en waarom moet je daags na de presentatie als auteur niet op vakantie gaan? Zeven tips voor een onvergetelijke boekdoop.

Allereerst nemen we een misverstand uit de weg. De boekpresentatie is niet het begin van de marketing, maar meestal het einde. Een boek is voor journalisten het interessantst als het nog NIET verschenen is. Dus minimaal drie maanden voor de boekpresentatie moet je al starten met het benaderen van journalisten, omdat vooral magazines minimaal twee maanden doorlooptijd hebben.

Video: een onvergetelijke boekpresentatie

In onderstaande video leer je:

  • waarom het zo belangrijk is om een bekende naam bij je presentatie uit te nodigen
  • wat er in je draaiboek moet staan
  • wat er in je begroting voor de boekpresentatie moet komen
  • hoe belangrijk het is om alles vast te leggen, dit is jé PR-moment

De tips voor de beste boekpresentatie:

Job Cohen neemt het eerste boek van Het Boekenschap in ontvangst.

Job Cohen neemt het eerste boek van Het Boekenschap in ontvangst.

1. Nodig een hotshot uit

Een bekende Nederlander of Vlaming trekt altijd journalisten naar je boekpresentatie. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ons allereerste boek ging over Nieuw-Amsterdam, het huidige New York en de link met Amsterdam in Nederland. Wat is er dan mooier om, in dit geval, het boek aan de burgemeester van Amsterdam aan te bieden? Je kunt denken: dat lukt nooit, maar vragen staat vrij. We hebben een uitgebreide e-mail met toelichting gestuurd en twee maanden later las Job Cohen, destijds burgemeester van Amsterdam, voor uit ons eerste boek De laatste dagen van Nieuw-Amsterdam. Datzelfde kun je voorleggen aan je eigen burgemeester. Maar ook een andere bekende Nederlander of bekende Vlaming kan je boekpresentatie opluisteren.

Boekpresentatie Mijn naam is Roland Kahn


2. Nodig journalisten persoonlijk uit

De boekpresentatie is leuk voor de auteur en zijn of haar familie, maar eigenlijk is de boekpresentatie veel interessanter voor de media die erop af komen. Maak dus een uitodiging en bel deze na. Probeer zo veel mogelijk journalisten op je feestje te krijgen. Nota bene: het klinkt gek, maar de media komen niet voor het boek (daar gaat het niet om), maar voor de interessante personen op het feest. Nodig dus hotshots uit! 

Besef goed dat alle aandacht van de journalisten naar de bekende personen gaat. Zorg er daarom voor dat deze bekende Nederlander of Vlaming goed geïnstrueerd is. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken met de personality dat jij als auteur bij ieder interview zit. Op die manier koppel je de persoon aan je boek en wordt het een win-winsituatie.

Het persoonlijk benaderen van journalisten is altijd beter dan een grote mailing de wereld in sturen. Maar soms ontkom je daar niet aan. (In ons boek Verdienen met uitgeven staat een compleet draaiboek voor de boekpresentatie, evenals talloze tips over dit onderwerp.)

Twitter over het onderwerp van je boek.

3. Twitter gebruiken: schrijf 50 tweets in het voren

Een boekpresentatie is een manier om aandacht te vragen voor je boek. Onderschat het belang van Twitter en Facebook niet en gebruik deze social media veelvuldig. Vraag naar meningen over het boek, volg journalisten en andere auteurs en presenteer jezelf.

Je tweets en Facebookberichten kun je goed van tevoren inplannen. Schrijf gewoon een stuk of vijftig tweets in het voren met korte wetenswaardigheden over je boekpresentatie. Deze berichtjes kun je inplannen via een programma als Tweetdeck of Hootsuite. Je zorgt er dan voor dat de spanning wordt opgebouwd in de aanloop naar de lancering van je boek.

Gebruik Twitter niet alleen om te zenden, maar ook om te reageren. Nodig bijvoorbeeld bekende twitteraars uit op je boekpresentatie. Zij zullen daarover, jawel, gaan twitteren en zo ontstaat er een ware online buzz rondom je boek.

4. Laat je gasten indirect betalen voor de catering

Bij veel van onze boekpresentaties is er een cateringbedrijf dat de gasten voorziet van een hapje en een drankje. Heb je daar geen budget voor? Vraag studenten van een Hogeschool voor Facilitair Management, dat hebben wij bij onze eerste presentatie met Job Cohen ook gedaan. Het zag er heel professioneel uit en kostte bijna niets.

Een andere methode om je boekpresentatie een professioneel tintje mee te geven is door gewoon een cateringbedrijf in te schakelen. Vind je dat te duur? Het is een misverstand dat je presentatie alleen maar kosten met zich meebrengt, want de presentatie kan ook geld opleveren:

  • Het is helemaal niet raar om boeken te verkopen op die dag.
  • Een leuk idee is om met een voorintekenlijst te werken. De mensen halen je boek op (dat scheelt postzegels) en ze betalen in de voorverkoop minder.
  • Je kunt de dag uitbreiden tot een waardevolle training, seminar of lezing met jouw boek als onderdeel van het programma. Mensen betalen graag voor interessante sprekers. Als jouw boek aansluit op het thema, is het aan te raden om geld te vragen voor de entree. Op die manier verdient de presentatie zichzelf terug en kun je bijvoorbeeld uitpakken met locatie of met de catering. In de volgende tip ga ik daar dieper op in.

 5. Koppel een seminar aan je boekpresentatie

Heb je als auteur een goed verhaal? Natuurlijk. Waarom zou je dan geen lezing koppelen aan je boekdoop?

Zet deze op het podium en de zaal is muisstil. Ze komen immers allemaal voor de auteur. Verlevendig de presentatie met andere bijdragen, bijvoorbeeld van een kind of een wetenschapper met een interessant verhaal. De bijeenkomst krijgt dan meteen inhoud.

Ideeën voor een seminar:

  • Andere sprekers vragen om een inhoudelijke bijdrage. Je bouwt op die manier aan een waardevol programma.
  • Jouw boek centraal stellen op de bijeenkomst. Plan een moment in waarop jij het eerste exemplaar uitreikt aan een hooggeplaatste gast.
  • Mensen laten voorintekenen; ze krijgen je boek dan bijvoorbeeld na afloop mee naar huis. Je kunt zo ook beter van tevoren plannen.
  • Je kunt mensen uitnodigen met wie je altijd al eens om de tafel hebt willen zitten. Een seminar is een uitstekend marketingmiddel.

Zorg voor sfeer op de boekpresentatie. Bijvoorbeeld door het kiezen van de juiste locatie.

6. Zorg voor sfeer

Muziek en een mooie locatie (en lekker weer, maar dat heb je niet voor het kiezen) maken het feest. Wij hebben presentaties gehouden in een winkel in een drukke Amsterdamse winkelstraat, het West-Indisch pakhuis, het Scheepvaartmuseum, kastelen en landhuizen. Als je hier geen budget voor over hebt, kun je een bedrijf benaderen dat de bijeenkomst wil sponsoren in ruil voor een goed verhaal van de auteur.

7. Verkoop je boeken na afloop van de presentatie

Zorg ervoor dat iedereen de zaal verlaat met een boek onder de arm. Het mooist is het wanneer een sponsor iedereen een boek cadeau doet. Lukt dat niet, dan kun je mensen het boek voor de lagere voorintekenprijs aanbieden. Pas na afloop van het event uitreiken, dan blijft de spanning tot het laatst. Onthul de boeken via bijvoorbeeld een mooie boekentafel en bied een eerste exemplaar aan, dat is meteen weer een leuk fotomoment voor de media. Stuur altijd direct het persbericht dat je al hebt voorbereid, meteen de deur uit, vergezeld van een Twitter- en Facebookbericht, eventueel met YouTube-video.

Boeklancering tipsGratis draaiboek boeklancering

Download hier een draaiboek (voorbeeld) voor je boekpresentatie >

Hoe ga jij je boekpresentatie organiseren? Besteed je alles uit? Doe je alles zelf? Heb je originele ideeën voor andere auteurs? Deel je ideeën hieronder of stel je vraag.

7 antwoorden
    • joke van overbruggen
      joke van overbruggen zegt:

      Dat is een goede vraag:
      Ben genodigd voor een presentatie van twwe gedichtenbundels
      Overweeg nu om deze persoon een exemplaar van mijn eigen gedichtenbundel
      te geven

      Beantwoorden
  1. Diana Smilde
    Diana Smilde zegt:

    Bedankt voor de tips. Ik heb er zeker iets aan. 1 september a.s. heb ik mijn eerste boekpresentatie. Ik heb een hele serie geschreven maar deel 1 wordt uitgegeven en uitgereikt aan de wethouder ( burgemeester kon niet). De eerste 50 boekjes die ik verkoop krijgen een goodiebag mee. Daar zitten aanwijzingen in waar mijn andere boekjes over gaan.

    Beantwoorden
  2. Rochelle Wielinga
    Rochelle Wielinga zegt:

    Hi, ik ga binnenkort een boek uitgeven en ben razend enthousiast. Wij twjifelen of we een boekpresentatie willen geven (ivm de kosten en logistieke redenen). Hoe kom je eigenlijk in contact met journalisten? Ik hoor graag advies. Dankjewel!

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Dag Rochelle, wat goed dat jullie zo enthousiast zijn! Je vraagt hoe je in contact komt met journalisten. Het belangrijkste antwoord daarop is: persberichten uitsturen. En niet één bericht, maar een bericht dat goed is afgestemd op de doelgroep. Verder werkt het sturen van gratis recensie-exemplaren ook altijd goed. Hoe meer papieren boeken je stuurt naar journalisten, hoe beter het is.

      Beantwoorden
  3. Roos
    Roos zegt:

    Alles staat klaar. 7 sept overhandig ik mijn eerste kindersprookjes aan mijn werkgever. De klanten hebben positief gereageerd op het krantenartikel. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen, maar een beetje spannend is het wel.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *