uitgeven op een ipad

Een e-book uitgeven op een iPad

Hoe kun je een boek uitgeven op een iPad? Daarvoor is het nodig om het boek op te slaan in het veelgebruikte ePub-formaat. In de nieuwste versie van InDesign is dat een standaard-optie.

Anno 2019 is de ePub2 nog steeds het meest gangbare formaat van de ePub. De ePub3 bestaat al wel, sinds 2013 al, maar is nog steeds niet op elk apparaat even makkelijk te openen. Het CB ondersteunt de distributie van dit nieuwe formaat al jaren. Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld video te integreren in een e-book, zonder dat je naar een webbrowser hoeft om het filmpje te bekijken. Je blijft dan in het e-book.

Bekijk hier een heldere uitleg hoe je vanuit InDesign een e-book maakt:

Zelf een e-book kan alleen als je verstand hebt van alineastijlen in InDesign. Er mag geen enkel foutje zitten in de codering, anders werkt de ePub niet goed. Het Boekenschap adviseert daarom het maken van een ePub uit te besteden.

Wil je de ePub toch zelf maken?

Simpel gezegd komt het op het volgende neer (dit is ook te horen in de bovenstaande video-uitleg):

  1. Maak een bestand aan van 5,5 inch breed en 8,25 inch hoog, dat is exact de afmeting van het iPad-scherm.
  2. Het eerste plaatje op de eerste pagina moet uit één figuur bestaan, dus niet uit meerdere elementen. Dat is de voorkant van het e-book.
  3. De tweede pagina blijft leeg en op de derde pagina komt de automatisch gegenereerde inhoudsopgave op basis van paragraafstijlen in InDesign (Header1 etc). De video legt precies uit hoe dat moet.
  4. Daarna beginnen de pagina’s van het e-book. Je kunt hyperlinks toevoegen, et cetera.
  5. De video legt ook uit hoe je het bestand in InDesign exporteert naar het veelgebruikte ePub-formaat. Dat is erg eenvoudig. Daarna sleep je dit ePub-bestand in de bibliotheek van iTunes en het e-book is klaar voor gebruik op de iPad.

Het e-book als marketinginstrument

Het Boekenschap experimenteert momenteel met deze nieuwe vorm van uitgeven. Het model dat lezers betalen voor een e-book (of iBook) lijkt al ver achter ons te liggen. Uitgevers en auteurs gebruiken het om bekendheid te genereren voor het fysieke boek en via het iBook of e-book de verkoop daarvan te stimuleren, bijvoorbeeld door te laten betalen met een Tweet (Pay by tweet). Je hebt dan ook niet te maken met omslachtige DRM-beveiligingen, maar het e-book is gratis. De gedachte daarachter is eenvoudig: liever 2000 mensen die gratis met het boek in aanraking komen en 500 die vervolgens het fysieke boek kopen, dankzij de reclame via het e-book, dan een handvol mensen dat het boek helemaal niet opmerkt.

2 antwoorden
  1. Steven
    Steven zegt:

    Bij BoekBoek, een Vlaamse online e-uitgeverij, hebben we geleerd dat e-boeken maken een vak apart is; je kan inderdaad voor eigen huis-, tuin- en keukengebruik proberen een e-boek samen te stellen, maar om te garanderen dat dit op andere toestellen ook werkt, is het een ander paar mouwen. Ook DRM is een uniek gegeven. We nodigen je uit onze website te bezoeken op als auteur of lezer (zie link hierboven), maar lees ook het blog en/of onze facebookpagina http://fb.com/boekboek , propvol tips voor je eigen e-boek en de e-boekenwereld in Nederland en België. Succes!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *