Zelf een boek uitgeven

Ik wil graag zelf een boek uitgeven. Maar wat moet ik nou doen? Mijn manuscript opsturen naar een grote, gerenommeerde uitgever of kiezen voor uitgeven van mijn boek in eigen beheer?Het Boekenschap springt in het gat tussen de grote bekende namen en de doe-het-zelf-uitgevers waar je helemaal geen begeleiding krijgt. Groot voordeel van grote zakelijke uitgeverijen is de naamsbekendheid. Boekwinkels zullen boeken van deze uitgevers vrijwel direct in het assortiment opnemen, omdat ze verzekerd zijn van hoge kwaliteit. Groot nadeel van deze uitgevers is dat je er als beginnend auteur heel moeilijk doorkomt. Je moet lang wachten op antwoord en je hebt meestal heel weinig inspraak.

Uitgeven in eigen beheer

Maar hoe erg is dat? Er zal talloze andere mogelijkheden om je boek onder de aandacht van de lezer te brengen. Via social media bijvoorbeeld. Het is eenvoudig om daar een boek te laten maken, maar de begeleiding is vaak erg mager, waardoor je boek onopgemerkt blijft. Dat is jammer, want een boek schrijf je om gelezen te laten worden. Toch?

Een andere oplossing

Het Boekenschap biedt volledige vrijheid in het uitgeven van boeken in eigen beheer. Wij hebben verstand van het complete proces, van:

Door het bundelen van opdrachten zijn wij in staat lage prijzen te bedingen bij drukkerijen, maar doen niets af aan de kwaliteit.

Belangrijke eigenschappen

Het uitbesteden van de eindredactie vereist een makkelijke houding van de auteur. Als een corrector of eindredacteur tekstverbeteringen voorstelt, zijn deze vaak altijd beter dan de oorspronkelijke tekst. Waarom zou u alles zelf doen als iemand anders het beter kan? De auteur vindt dat vaak moeilijk om in te zien. Maar hoe meer mensen de tekst voor publicatie lezen, hoe beter het eindresultaat vaak wordt.
Ten tweede is het netwerk van de auteur van het allergrootste belang. Kent de auteur vormgevers, fotografen, drukkers of wellicht een goede tussenpersoon die de belangen kan behartigen? Bij traditionele uitgevers zijn deze services vaak verpakt in het uitgeefconcept. Een auteur die een boek in eigen beheer op de markt wil brengen, dient zelf te zorgen voor deze ondersteuning of de uitgeefaspecten die hij niet beheerst, los in te kopen.

Boekpromotie

Ten slotte is de promotie van het boek heel belangrijk. Dit aspect wordt nog wel eens onderschat door de enthousiaste auteur, die zijn boek zelf wil uitgeven. Een traditionele uitgeverij beschikt vaak over een goed marketingplan, dat wordt ingezet vlak voordat het boek op de markt komt. Bij uitgeven in eigen beheer komt dit allemaal voor rekening van de schrijver. Soms kan dit een voordeel zijn: bij grote uitgeverijen bestaat er kans dat het boek ondergesneeuwd raakt in het enorme productaanbod. Bovendien hebben auteurs van boeken in eigen beheer vaak een soort natuurlijke sympathie, die journalisten zeer aanspreekt. De kans op free publicity voor het boek is daardoor weer toegenomen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *