Een boek uitgeven kan niet zonder Bol.com en in het buitenland niet zonder Amazon.com. Vindbaarheid is dan steeds belangrijker. Wat heb je allemaal nodig om je boek optimaal vindbaar te maken? De Thema Qualifier Code en Thema Subject Code zijn een van de onmisbare sleutels.

Thema Qualifier Code

De Thema Qualifier Code is een soort NUR-code, maar dan internationaal. Deze helpt webshops om je boek in te delen en dus vindbaar te maken. Je boek kan nog zo goed zijn, maar als deze op internet onvindbaar is, kun je deze net zo goed niet uitgeven.

De basisgegevens: wat heb je nodig?

Om je boek optimaal zichtbaar te maken, kun je de volgende checklist afwerken:

  • Productnaam of boektitel. Let hier op de juiste zoekwoorden in de titel!
  • ISBN (of EAN, dat is hetzelfde in boekenland)
  • De wervende beschrijving. Let op de eerste regel hiervan, vaak is deze uitsluitend beschikbaar op een overzichtspagina van bijvoorbeeld Bol.com.
  • De cover in jpg
  • Extra plaatjes uit het boek in jpg, bijvoorbeeld bij een kookboek enkele foto’s van prachtige gerechten. Denk ook aan jpg’s van dubbele pagina’s (spreads) uit het boek. Heb je dit al als inkijkexemplaar staan? Niet erg, maak het de consument makkelijk en laat je boek op talloze manieren zien.
  • Gewicht in grammen: hoe meer info je deelt, hoe beter.
  • Illustraties? Geef aan of je boek illustraties bevat of niet.
  • Verschijndatum (let op: zet deze ver genoeg in het voren, zodat journalisten genoeg tijd hebben om over je boek te schrijven).
  • Auteursnaam
  • De ondertitel van je boek. Let ook hier op de juiste zoekwoorden.
  • De Thema Qualifier Code, deze zoek je hier op. Geef gerust enkele, een stuk of vijf, rubrieksindelingen op.