Recept: de ouderwetse kracht van e-mail

Recept: de ouderwetse kracht van e-mail

Sinds de komst van social media lijkt een e-mail sturen naar een grote groep mensen ouderwets. Maar niets is minder waar. E-mailmarketing is een van de krachtigste promotiemiddelen voor een auteur. Hoe zet je e-mailmarketing het handigst in? Stap voor stap nemen we u mee naar de geheimen van het versturen van e-mails naar grote groepen mensen.

Het promoten van een boek is niets meer dan het bereiken van grote groepen mensen. En deze vervolgens op de hoogte stellen van je boek. Dat kan via de krant, radio, televisie, Facebook, Twitter, YouTube en via e-mail. Toch wordt de kracht van het versturen van een eenvoudige e-mail vaak sterk onderschat. Terwijl deze vorm van boekpromotie de meest efficiënte is.

Wat heb je nodig: de ingrediënten

Men neme:

  1. de URL van een webwinkel waar je boek te koop is, bijvoorbeeld Bol.com. Je pakt dan de deeplink, dat wil zeggen de link die direct bij jouw boek uitkomt. Bezoekers moeten niet op de homepage van Bol.com belanden.
  2. een korte e-mail, zoals je die ook naar je familie zou sturen om je boek aan te kondigen, dus zonder plaatjes en logo’s.
  3. een abonnement bij een goed en gratis e-mailverzendprogramma, bijvoorbeeld Mailchimp.com.
  4. een grote lijst e-mailadressen, het liefst onder elkaar verzameld in Excel (alles in de eerste kolom van boven naar beneden). Je kunt bijvoorbeeld je namenlijst uit je e-mailprogramma exporteren. Dat kan via Outlook. Gebruik je een online mailprogramma, zoals gmail.com of hotmail.com? Ook daar kun je de e-mailadressen exporteren. Hoe dat werkt? Ga naar YouTube.com en typ in het zoekveld: ‘tutorial export hotmail’ of ‘tutorial export outlook’.

De werkwijze

boek-uitgeven-eigen-beheer-e-mailmarketingHet e-mailprogramma hoeft niet voorverwarmd te worden. Wel moet je eerst even een account aanmaken bij bijvoorbeeld Mailchimp. Dit is een fijn e-mailprogramma dat we zelf bij Het Boekenschap ook gebruiken. Vind je het te lastig om dat zelf uit te zoeken? Vraag een handige buurjongen in ruil voor een paar euro. Of vogel het zelf even uit; het valt reuze mee. In de lijst ‘Lists’ maak je eerst een lijst aan, die je bijvoorbeeld ‘relaties’ noemt. Nu kun je alle e-mailadressen importeren vanuit Excel. Vervolgens maak je een nieuwe campagne aan en plak je de e-mail die je hebt gemaakt als tekst. We raden aan om geen plaatjes en logo’s te gebruiken, omdat dat veel te commercieel overkomt. Onderzoek heeft uitgewezen dat e-mails zonder plaatjes en commerciële opsmuk het meest interessant ogen en de meeste kans hebben om te worden geopend door de ontvanger. Denk aan een goede onderwerpregel van je e-mail. Dus niet: Nieuwsbrief 1, maar: ‘Bericht van Piet’ als je Piet heet. Of een originelere onderwerpregel in de vorm van een vraag. Stuur de e-mail vervolgens naar de hele groep mensen, waarin je je eigen boek promoot. In die e-mail zou je bijvoorbeeld een link naar een YouTube-video over je boek kunnen zetten. Of een link naar een blog. Maak de tekst niet te lang; twee of drie korte alinea’s zijn meer dan voldoende. Zorg ook altijd voor een ‘call to action’. Typ letterlijk in je mail: ‘Klik hier om mijn boek met korting te bestellen’. Je moet mensen echt aan de hand nemen door je proces.

Denk in doelgroepen

Zorg ervoor dat je minimaal drie groepen ontvangers aanmaakt. Doelgroep 1: warme contacten. Dit zijn de mensen waarvan je bijna zeker weet dat ze je boek willen kopen. Doelgroep 2: lauwe contacten. Met deze mensen heb je ooit eens e-mailcontact gehad en je kent ze vaag. Doelgroep 3: de media. Doelgroep 1, waar alleen mensen in zitten die jou van naam kennen, stuur je een andere e-mail dan doelgroep 2. In de mail naar doelgroep 2 moet je jezelf eerst even introduceren, vertellen wie je bent. Dat komt bij doelgroep 1 alleen maar vreemd over. En doelgroep 3 ten slotte, de media, vragen ook weer om een andere e-mail. Zij zijn geïnteresseerd in de plek waar ze een persfoto van je kunnen downloaden, waar ze het laatste persbericht online kunnen zien en willen graag een coverfoto van je boek. En natuurlijk je contactgegevens.

Alles over e-mailmarketing

E-mail is nog steeds een van de meest krachtige communicatiemiddelen. Wil je meer weten over e-mailmarketing? Bij Het Boekenschap maken we daar regelmatig gebruik van. Natuurlijk hebben we jouw relaties niet in ons bestand zitten en dat willen we ook niet. Zorg daarom zelf dat je je lijst met e-mailadressen zo compleet mogelijk hebt en up-to-date houdt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *