Waarom een gouden aanbeveling doet verkopen

Waarom een gouden aanbeveling doet verkopen

Je kunt zelf nog zo hard roepen hoe goed je boek is, als iemand anders dat doet werkt het tien keer beter. Maak daarom verstandig gebruik van testimonials, reviews, aanbeveling of hoe je de mening van je anderen ook wilt noemen.

Wat doe je als je voor een grote aankoopbeslissing staat? Je vraagt anderen om raad. Dat kan al dan niet bewust gebeuren. Testimonials op internet doen het altijd heel goed. Dat geldt niet alleen bij de aanschaf van een auto, caravan of printer, ook voor boeken gaat die vlieger op. Niet voor niets hebben tal van webwinkels sterrensystemen geïntroduceerd, waarin de klant zijn mening kan geven. Wehkamp.nl laat bijvoorbeeld ook negatieve meningen zien, waardoor je als klant echt het gevoel krijgt bij een betrouwbare partij te kopen. Wees daar dus niet bang voor.

Hoe werken testimonials in boekenland?

Testimonials of aanbevelingen zijn ontzettend belangrijk. Traditioneel zet de uitgever de mening van de krant als review op de achterflap van een boek. Internet biedt nog meer mogelijkheden. Je kunt zien wat anderen van het boek vonden door reviews te lezen. Op je eigen verkooppagina of salespage mogen die reviews natuurlijk niet ontbreken.

Hoe ziet een goede review-pagina eruit?

Er zijn geen vaste regels voor hoe een lezer of gebruiker van een internetpagina een review het snelst accepteert, want daar gaat het om. Feit is wel dat een foto bij de review wonderen doet. Dan krijgt een mening ook ineens een gezicht. En af en toe een wat mindere recensie is helemaal niet erg. Sterker nog, voor de algehele betrouwbaarheid krijgen de goede recensies alleen maar meer waarde als er af en toe een wat mindere recensie tussen zit. Korte, aansprekende zinnen, met naam en foto is dus de meest ideale review.

Video-reviews, kost dat niet veel tijd?

Als je zelf video’s maakt van je lezers, kost dat veel energie en tijd. Maar je kunt het ook omdraaien. Vraag aan je lezer om zichzelf te filmen (eventueel via de smartphone) en even te vertellen wat hij van je boek vond. Daar mag best iets tegenover staan van jouw kant, bijvoorbeeld een gratis tweede exemplaar om weg te geven. De persoon die de moeite neemt om een positieve review te schrijven of zelfs op te nemen, is de beste ambassadeur voor je boek die je je kunt bedenken. Pak het dus slim aan en zorg ervoor dat de video-reviews jou geen tijd kosten.

Hoe verzamel ik goede reviews?

Begin je net met het plaatsen van reviews? Maak dan gebruik van een gratis online enquete over je boek. Deze vind je bijvoorbeeld op de gratis  enquetesite www.enquetesmaken.com. Verzin een stuk of vier vragen over je boek en nodig de bezoekers via e-mail uit om de enquete in te vullen. Niet iedereen zal dat doen, maar als je een stuk of tien recensies op deze manier verzamelt, heb je al een heel mooi begin. Een andere manier is het plaatsen van een reactiemogelijkheid op je website, waardoor je actief de dialoog met de bezoeker aangaat. Een simpel antwoord op een e-mail vragen kan natuurlijk ook altijd of de sociale media inzetten om de reviews bij elkaar te sprokkelen. Gewoon wedden op meerdere paarden. Gouden aanbevelingen van anderen zijn belangrijker dan welke aanprijzing van jezelf dan ook. Besteed hier dan ook voldoende tijd en aandacht aan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *