Sprokkel zo veel mogelijk recensies bij elkaar

Verzamel zo veel mogelijk recensies over je boek. Eén regel, één alinea of een heel A4’tje, het maakt niet uit. Veel recensies, positief op negatief, zijn altijd goed voor de boekpromotie.

Wat is de kracht van de recensie? Dat is eenvoudig te beantwoorden. Dat is de mening van een mens van vlees en bloed, een prototype-lezer. De lezer bekijkt het boek zoals een boekkoper dat zou doen. Hoe ziet de omslag eruit, wat is de eerste indruk en spreekt de inhoud van het boek mij aan?

Gratis, gratis, gratis

Maar hoe krijg je nou veel recensies? Ook hier is het sleutelwoord weer: gratis. In je vrienden- en familiekring is vast een aantal mensen dat je boek graag wil lezen, maar aan wie je daar geen geld voor wilt vragen. Geef dan een boek weg in ruil voor een recensie. Vertel erbij dat een recensie van één woord ook al genoeg is.

Tien is niet genoeg

Review bij bol.comBol.com is een heel belangrijk verkoopkanaal voor uitgevers in eigen beheer. Laat de recensie daarom posten op Bol.com en gebruik dezelfde tekst voor de speciale website van het boek en de auteurssite. Een recensie wint aan kracht als er een foto van de recensent bij staat. Vraag daarom altijd even om een foto. Vermeld ook de functie van de persoon erbij, vooral belangrijk bij managementboeken. Neem geen genoegen met tien recensies, zorg er voor minstens dertig. Een hele opgave, maar het is ontzettend leuk om feedback te krijgen en geweldig voor potentiële kopers om veel reuring rond je boek te zien. Op de hiernaast getoonde afbeelding vind je een voorbeeld van recensies over het boek Ondernemen is net reizen.

Journalisten

Neem ook de mening van journalisten mee in het recensie-overzicht. Dat is heel bepalend voor de meningvorming van anderen rond het boek. Stuur daarom zo’n vijftig marketingexemplaren van je boek weg naar journalisten en vraag in het begeleidend schrijven om een recensie. Nodig ook uit om de auteur te interviewen. Op de speciale website van het boek is het verstandig om een hele pagina te wijden aan reviews en recensies. Deze knop moet met één klik bereikbaar zijn en ook is het verstandig om de recensies te tonen vlak voordat de aankoop wordt gedaan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *