Adverteren in een boek: kans of not done?
Advertenties plaatsen in een boek, kan dat wel? Na de televisie, straatreclame, de radio en het internet lijken boeken nog steeds verschoond te blijven van advertenties. Toch is er langzaam een kentering merkbaar in Nederland. In de Verenigde Staten is het al de gewoonste zaak van de wereld. Wat moet je ermee? Past het wel bij het boekenvak?
We praten hier over zakelijke boeken. In een roman of jeugdboek is een advertentie plaatsen nog steeds geen gemeengoed. Maar in de wereld van de managementboeken lijkt dat te veranderen. In de Verenigde Staten is het al lange tijd gebruikelijk. In Nederland komt het maar mondjesmaat van de grond. Terwijl een advertentie in een boek vele kansen biedt. In dit artikel laten we zowel de voordelen als de nadelen zien.
Vloeken in de kerk?
Waarom lijkt adverteren in een boek als vloeken in de kerk? Een boek wordt meestal gezien als objectief, goed gedocumenteerd en daar past geen schreeuwerige reclame bij. Zo is de gedachte. Een advertentie is iets voor op straat, voor in de kroeg, op tv of op internet, maar hoort niet thuis in een boek. Zelfs als je in Google zoekt op ‘adverteren boek’ of ‘advertentie boek’ vind je op de eerste pagina’s geen enkele hit over dit onderwerp.
Het grote voordeel: gouden kansen
Stel je voor dat de productiekosten van een boek tienduizend euro bedragen. Als het boek € 25 kost, moet je 400 boeken zonder korting verkopen om quitte te draaien. Met een advertentie in het boek ligt dat heel anders. Als de marktleider in de branche waarover je schrijft, bereid is om bijvoorbeeld € 6000 te investeren in je boek, in ruil voor een pagina met een fraai vormgegeven advertentie, bedragen de totale kosten ineens nog maar € 4000. Het break-even point ligt dan ineens bij 160 boeken. Zo bezien is het verkopen van een relevante advertentie razend interessant.
Het grote nadeel: waak voor irrelevantie
Maar let goed op het woord in de vorige zin. Het gaat om een relevante advertentie. Een niet-relevante advertentie is niet interessant voor de adverteerder en niet interessant voor de lezer. Deze trend lijkt aan een opmars bezig in Nederland en Vlaanderen, maar veel mensen vinden het niet fraai. Een advertentie hoort niet thuis in een boek.
Een alternatief: branded content
Een andere mogelijkheid om de kosten voor het drukken enigszins te drukken is het opnemen van relevante klantencases in je boek. Stel je voor dat bedrijf X wil adverteren. Je kunt dan een ‘platte’ advertentie aanbieden in je boek met eventueel een banner op je website. Wat ook kan, is dat je vraagt om een mooi praktijkvoorbeeld. In dat voorbeeld laat bedrijf X zien hoe een klant blij gemaakt is of wat bedrijf X heeft betekend.
Soms volstaat het positief noemen van de naam van bedrijf X al. Dat feit alleen al is ook geld waard. Algemeen geldt: hoe minder advertenties er in een boek zitten, en hoe minder sluikreclame, hoe waardevoller het boek ontvangen wordt. Je moet je afvragen wat belangrijker is: een waardevolle perceptie van de inhoud, of contanten om uit de drukkosten te komen. Als je voor dat laatste kiest, doe het dan altijd ingetogen en met respect voor de lezer.
hoi
ik zou dan willen weten wat een advertentie op pagina grootte zou moeten kosten?
ik ben een kookboek aan het maken en wil daar een adverteerder in hebben (bio producten).
Heeft dat dan te maken met de oplage, grootte? Hoe bereken je zo iets?
Dag Milly,
Mooi dat het kookboek eraan komt! Er zijn geen vaste regels voor vergoedingen voor adverteerders, het is volledig arbitrair. Je kunt dus zelf weten hoeveel je vraagt voor een advertentie. Let wel: hoe meer advertenties in een boek, hoe commerciëler het boek eruit zal zien. Door de bank genomen is een adverteerder geneigd meer te betalen voor een boek met een hoge oplage dan met een lage. Aan de andere kant: als de doelgroep van de adverteerder naadloos aansluit op de doelgroep van het boek, is de oplage niet zo relevant. Het gaat dan vooral om het bereiken van de juiste mensen. Je kunt ook een model bedenken waarbij de adverteerder een grote stapel boeken krijgt in ruil voor een financiële bijdrage. Of logovermelding in het boek. Samengevat: alles kan eigenlijk, mits het past binnen de regels van de Wet op de Vaste Boekenprijs.