Quizvraag: hoeveel uitgeverijen tellen Nederland en Vlaanderen?

Een leuke open vraag: hoeveel uitgeverijen tellen Nederland en Vlaanderen in totaal? Met andere woorden: hoeveel concurrenten zijn er als jij zelf je boek wilt promoten?

Aantal uitgeverijen

Cijfers voor België zijn niet voorhanden, maar het aantal uitgeverijen in Nederland bedraagt 4500. Althans, volgens de berichten van de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak (KVB), en zij kunnen het weten. Tja, daar sta je dan als eenpitter tegenover 4500 uitgevers, de Vlamingen nog niet eens meegerekend. Hoe word je dan zichtbaar, hoe maak je lawaai? Wat dat is de belangrijke taak van een uitgever, het promoten. Het lijkt onbegonnen werk, zeker voor een uitgever in eigen beheer.

Een andere blik op de realiteit

Moet je de meest originele marketingactie uit de kast trekken? Moet je met je boek in de gracht springen om aandacht te trekken? (Dat deed Beau van Erven Dorens bij zijn boekpresentatie).

Doe het zelf uitgeven

Is in de gracht springen nodig? In ieder geval is het origineel, of je het nu aanspreekt of niet. En feit is dat je moet opvallen met je boek en dat je het zelf moet doen. In de afgelopen jaren is het eenvoudig geworden om aandacht te trekken via bloggen, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en niet te vergeten een combinatie van deze media.

  • Nederland: 16,8 miljoen inwoners
  • Vlaanderen (zonder Brussel): 6,4 miljoen inwoners
  • Totaal 23,2 miljoen inwoners

Nederland en België tellen samen ruim 23 miljoen inwoners; elke inwoner die een computer kan bedienen kan zichzelf in de kijker spelen. En zelfs als je nog geen computer kunt aanraken, kun je de aandacht trekken. Denk aan de schaterlachende baby’s op YouTube.

Dat zijn dus miljoenen uitgevers, als je naar het aantal inwoners kijkt in het Nederlandse taalgebied in Europa.

Bekende uitgevers

Het is dus aan de ene kant moeilijker geworden om je te onderscheiden, vanwege deze miljoenenconcurrentie. Aan de andere kant is het veel makkelijker geworden om jezelf te laten zien, omdat je uit moet gaan van je eigen kracht en eigen originele ideeën. Een filmpje van jouw lachende baby kun alleen jij maken. Net zoals jij alleen jouw boek kunt schrijven. Dat betekent automatisch dat de marketing en de aandachttrekkerij eromheen ook uniek en authentiek is.

Niet meer afhankelijk

In de oude werkelijkheid was het erg lastig om aandacht te trekken, vooral omdat je zo afhankelijk was van die uitgever. Dankzij internet ben je eigen baas en vertel je jouw verhaal op je eigen, originele manier. Je bent dan wel 1 van de 23 miljoen uitgevers, maar de invalshoek die jij bedenkt, kan nooit worden gekopieerd, omdat je zelf de hoofdrol speelt in je teksten of in je films. Of in elk geval jouw script. Het gaat niet meer om de boodschapper (de uitgeverij), maar om het verhaal van jou als auteur, de bron. Een ander groot voordeel is dat jij de volledige aandacht op je boek hebt, en dat je in de stal van een uitgeverij een van de vele auteurs bent. De uitgever zal zijn aandacht altijd moeten verdelen. Genoeg argumenten om je boek zelf op de markt te brengen? Een hoofdstuk uit ons boek Verdienen met uitgeven is speciaal gewijd aan bloggen en de kracht ervan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *