De prijs van een boek ligt in Nederland vast, gelet op de Wet op de Vaste Boekenprijs. Als auteur in eigen beheer bepaal jij de prijs. Niemand anders. Veel auteurs zetten te laag in. Hoe weet je hoeveel je moet vragen? Zeven argumenten voor een hogere prijs.

Verkoopprijs bepalen

euro-ankeilerDe verkoopprijs bepalen van een boek is niet makkelijk. Simpel gezegd denken veel mensen zo: bij een lagere prijs verkoop je meer dan bij een hogere prijs en kun je veel mensen bereiken met je gedachtegoed. Een hogere prijs schrikt af. Daar is wat voor te zeggen, maar in dit artikel voeren we argumenten op voor een hogere prijs.

1. Boekhandelaren lopen harder bij een hogere prijs

De hoogte van de verkoopprijs hangt af van de doelgroep van het boek. Voor een managementboek kun je meer vragen dan voor een roman. En de prijs van een kinderboek ligt over het algemeen ook veel hoger, vanwege het kleurgebruik, het dikkere papier en de harde kaft. Een van de manieren is om eens rond te kijken in een boekwinkel naar de prijs van vergelijkbare boeken. Ga dan altijd ietsje hoger zitten. De betere boekhandelaren hebben over het algemeen liever een wat hogere prijs voor een boek dan een hele lage. Bij een hogere prijs kopen ze je boek eerder in, simpelweg omdat het absolute bedrag in winst dan uiteindelijk hoger is. Ze kijken vaak niet naar de omloopsnelheid. Tenzij het een echte bestseller betreft.Voor webwinkeliers geldt hetzelfde. Een boek met een aantrekkelijke marge staat eerder op de homepage dan een klein boekje dat niet zo veel oplevert onderaan de streep.

2. Geen verzendkosten boven de 20 euro

Veel van je boeken zullen via internet worden verkocht. Bol en Managementboek en veel andere webwinkels hanteren verzendkosten bij bestellingen onder de 20 euro. Momenteel liggen de verzendkosten op 2,99 euro bij Bol. Voor een boek van 19,95 betaalt de klant dus 22,94. Als je boek 20 euro of meer kost, verschijnt er een opvallende knop ‘Gratis verzending’. Weer een reden om 20 euro of meer te vragen voor je boek.

3. Een groot boek rechtvaardigt een hogere prijs

Het formaat en de prijs hangen met elkaar samen. Een groot boek is ‘meer waard’ dan een klein boek. Hoe interessant de ideeën in dat kleinere boek ook zijn. Je kunt voor een groot boek ook meer vragen. Datzelfde geldt voor dikke en dunnere boeken. Voor een dikke pil legt de klant makkelijker een paar tientjes neer dan voor een dun boekje. Kijk maar eens op Managementboek wat andere auteurs of uitgevers doen. Je kunt bij Managementboek sorteren op prijs. Sorteer de boeken maar eens op prijs, en dan aflopend. De titels met de hoogste prijs komen dan bovenaan te staan.

4. Hoe smaller de niche, hoe hoger de prijs

Hoe kleiner de niche, hoe hoger de prijs. Managementboeken vallen in Nederland binnen de niche van zakelijke boeken. Maar managementboeken voor vrouwen bijvoorbeeld zijn een niche binnen een niche. De prijs daarvoor kan hoger liggen dan voor algemene managementboeken. Als het daarbinnen ook nog weer over een specifieke niche gaat, bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdscategorie, is de doelgroep kleiner en kan de prijs omhoog. Het idee erachter is: mensen uit die niche die het product willen, kopen het toch wel, ongeacht de prijs. Dat is erg kort door de bocht; er zijn natuurlijk grenzen aan de prijs.

5. Omlaag kan altijd nog

Wil je onder de 20 euro blijven? Hmmm… Sympathiek voor je lezer, maar denk ook aan jezelf als merk. Je geeft het signaal af dat je gedachtegoed niet zo veel waard is. Denk eerst drie keer na voordat je de prijs vastlegt. En bedenk: die prijs kan altijd nog omlaag.

Een lezer koopt jouw managementboek omdat hij van jou wil leren. Hij koopt geen stuk papier, maar jouw gedachtegoed. En dat mag best wat kosten, want jij hebt er maanden of misschien zelfs jaren over nagedacht. Je ideeën zijn uitgekristalliseerd.

6. Bulkkorting moet mogelijk blijven

Heel interessant is het om grote aantallen van je boek te verkopen aan bedrijven. Deze organisaties vragen vaak bulkkorting. Bij een hogere prijs kun je ze die bulkkorting ook actief aanbieden. Als je boek maar een tientje kost en er moet de helft af, dan kom je niet uit de kosten. Bij 20 euro of meer is er veel meer mogelijk. Je kunt het boek dan in dozen verkopen, waarbij de stukprijs op minimaal 10 euro ligt. Je houdt dan zelf ook genoeg over. Bulkkorting geven bij een te lage verkoopprijs is niet mogelijk.

7. De kosten zijn hoog

Een boek maken kost nou eenmaal geld. Niet alleen tijd, maar ook een goede redacteur, corrector, vormgever, drukker moeten betaald worden. Ook kost het promoten van je boek geld. Deze kosten zijn nog wel te overzien, maar wat dacht je van de boekhandelsmarge? Bol vraagt al bijna 50% van de verkoopprijs. Er blijft dan niet veel meer over om alle andere kosten te dekken. (Voordat ik je ontmoedig: een hogere prijs straalt ook af op je imago, meestal in positieve zin. Vaak denken mensen: zo goedkoop? Dan zal het wel niks zijn…)

— Deze tekst is geactualiseerd op 21 februari 2024  —