Hoe kan ik knallen via Managementboek? 5 onmisbare stappen

Vanochtend vroeg een auteur aan me hoe hij nóg meer via Managementboek kan verkopen. De 5 onmisbare stappen voor een hoge notering op de drukst bezochte webwinkel voor managementboeken van Nederland.

Update: 17 november 2023

Onze auteur is niet de enige. Veel schrijvers van zakelijke boeken dromen van een hoge notering op de verkooplijst van Managementboek.nl. Tja, wie wil dat nou niet? Een hoge plek op de ranglijst staat voor hen symbool voor een hoge omzet.

De top van Managementboek

Waarom staat iemand als Ben Tiggelaar in de top 5? En waarom staat het boek Businessplan op 1 A4 van Mark van Eck en Ellen Leenhouts al bijna 1000 dagen in de top 100? Dat is omdat deze auteurs continu met de pr van hun boek bezig zijn. Sterker nog, zij zijn hun boek.

Leer in vijf stappen meer boeken verkopen via Managementboek. Als je deze vier handreikingen nauwgezet opvolgt, leg je de basis voor je eigen succes.

Stap 1: definieer je doel

Allereerst wil ik even een stapje terug gaan. Waarom vind je een hoge boekomzet via Managementboek.nl belangrijk? En wat is hoog? Voor de ene auteur betekent een hoge omzet meer dan 20.000 verkochte boeken per jaar. Voor een ander is dat 5000 boeken per jaar. Anderen nemen genoegen met 1000 boeken per jaar of meer dan 100 boeken langs de kassa van Managementboek. Een bestseller schrijven wil iedereen, maar het woord ‘bestseller’ bestaat niet. Schrijf dus voor jezelf een realistisch doel op. Elke dag een boek verkopen via Managementboek is al heel wat. Dat zijn al gauw 365 boeken per jaar! Een mooi doel, toch? Nu gaan we proberen om dat doel te halen.

 Stap 2: kies je momentum

Oké, je doel is bepaald. Nu is het de kunst om de tijd te nemen voor een lancering. Een lancering is het toewerken naar het moment van verkoop. Het momentum. Het punt waarop je gaat pieken. Kies dat moment zorgvuldig en trek een jaar (!) uit voor de promotie van je boek. Informeer boekwinkels als Managementboek alvast over je aanstaande productie.

Stap 3: Verleid Managementboek continu met inhoudelijke informatie

Managementboek wil je helpen met promoten, want dat is ook in hun eigen belang. Maar dat doen ze natuurlijk niet bij elk managementboek dat verschijnt.

Houd hier rekening mee:

  • Waarom is jouw boek bijzonder?
  • Ben jij een auteur die veel volgers heeft op social media?
  • Deel jij jouw kennis op andere manieren dan alleen via je boek?
  • Sta je open om een video-interview te geven in de studio van Managementboek?
  • Wil jij een reeks van vijf uitgebreide gast-blogs schrijven op de site van Managementboek? (Let op: deze blogs mogen nergens anders op internet te vinden zijn; het gaat om unieke content!)
  • Wil jij die blogs online delen met je volgers?
  • Laat jezelf interviewen (of interview jezelf!) en publiceer dat interview op Managementboek.nl.

Schrijf dus een eigen promotieplan, speciaal voor de mensen achter Managementboek. Zij moeten het vertrouwen hebben dat jij serieus met je boek bezig bent.

Stap 4: Kondig je volgende boek alvast aan, wees geen eendagsvlieg

Je bent pas echt een goede bestseller auteur als jij je volgende boek aankondigt. Boekverkopers willen je zien als een productiefabriek die bestsellers aan de lopende band aflevert. Content, content, content: de enige sleutel tot succes. Dus: in welk jaar lanceer jij je boek? Het boek dat volgend jaar verschijnt, moet nu al klaar zijn. En de titel van het boek dat over twee jaar uitkomt, moet ook op de plank liggen. Dan laat je zien dat jij jezelf serieus neemt als auteur. Op die manier is een succesvolle webwinkel als Managementboek bereid om in jou te investeren. Dat doen ze niet bij eendagsvliegen. Iemand als onze auteur Paul Moers beheerst die werkwijze als geen ander. Hij is veelgevraagd spreker op congressen en geeft zijn mening als retaildeskundige in het NOS Journaal en op RTL Nieuws.

Stap 5: Win een prijs

Huis van vertrouwenStuur je boek in om een prijs te winnen. Ook het plaatsen op de shortlist kan al een moment van aandacht voor je boek zijn. Wanneer je boek alleen al genomineerd is, kun je dat overal noemen. Dat overkwam een van onze auteurs dit jaar nog, waarover zeer binnenkort meer. Die aandacht werkt dubbel: als je boek genomineerd is voor een prijs, wil dat meteen al zeggen dat het een goed boek is. Daarnaast zorgt de tamtam rond de prijs voor reclame voor jouw boek en kun je het gebruiken voor je eigen pr.

Een belangrijke prijs is Managementboek van het Jaar. Het is alleen al leuk om in de shortlist te komen. Onze auteurs Marijke Hafkamp en Lamkje Jellema stonden met hun boek trots in de laatste oogst-lijst.

Samengevat moet je vooral aan Managementboek laten zien wat je allemaal doet. En dat vervolgens ook allemaal doen. Je ‘moet’ vooral waardevolle inhoud bieden in de vorm van interviews, blogs en video’s. En die inhoud zelf promoten op alle mogelijke manieren. De promotiemachine draait dan op volle toeren. Meer kun je niet doen. Als je boek dan nog steeds niet zichtbaar is op de radar van Managementboek, heb je er zelf in elk geval alles aan gedaan.

Hoe pak jij de communicatie met Managementboek aan? Deel je inzichten hieronder en help andere auteurs verder in hun succes. Zet ‘m op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *