Crowdfunding voor een boek

Hoe werkt crowdfunding voor je boek?

Kun je crowdfunding goed inzetten om je boek te realiseren? In dit artikel vertellen we wat deze methode inhoudt en zetten we de voor- en nadelen van crowdfunding op een rij.

Crowdfunding voor je boek

Wat is het? Met crowdfunding overtuig je een grote groep mensen, de crowd, om geld voor je boek in te zamelen. Deze groep financiert dus niet alleen de productiekosten, maar deelt ook mee in de omzet. Is dit te allen tijde aan te raden?

Hét succesverhaal van crowfunding is de verkiezingscampagne van Barack Obama, die voor een groot deel is gefinancierd, door het publiek te betrekken bij de verkiezing. Het is een relatief nieuw fenomeen. Sinds 2011 is het ook in Nederland steeds bekender en aantrekkelijker geworden. Binnen de boekenwereld is TenPages in korte tijd groot geworden, maar werd in februari 2014 failliet verklaard.

Hoe zet je de eerste stap?

crowdfunding1Crowdfunding is alleen interessant voor mensen die zelf het benodigde startkapitaal niet kunnen ophoesten. Als je dat wel kunt, is het lucratiever om zelf te investeren in je boek, omdat de opbrengsten dan ook volledig naar jou toekomen. Vergelijk het met het kopen van een huis. De bank zorgt voor het startkapitaal, zodat de aannemer verzekerd is van een bedrag om te kunnen bouwen. Gedurende de jaren dat je in het huis woont, betaal je de bank terug. Met crowdfunding voor een boek werkt dat hetzelfde. Alleen de bank is nu een grote groep mensen, investeerders.

Als marketingmiddel

Je kunt crowdfunding heel goed gebruiken om in te zetten als marktetingtool. Door een persbericht hierover uit te sturen, lijk je bijna zeker van plaatsing, omdat crowdfunding een sympathiek initiatief is. Een ander voordeel is dat beide partijen, zowel de uitgever in eigen beheer als de crowd, er voordelen van ondervindt. De uitgever is blij dat het boek op de markt komt en de crowd eveneens. Bovendien stroomt het geld van de opbrengsten deels terug naar de crowd. Een ander groot voordeel boven het traditionele financieren is dat je bij crowdfunding sneller over een flink aantal voorintekeningen voor je boek kunt beschikken.

Vooral bij maatschappelijke relevantie

Crowdfunding, boek uitgeven eigen beheerVoor een uitgeefproject is crowdfunding vooral interessant als er een groot maatschappelijk belang is. Denk aan het bewaren en veiligstellen van een stuk natuur, een politieke partij of het voortbestaan van een voetbalclub. Of het mondiaal, landelijk of plaatselijk belangrijk is, maakt daarbij niet uit. Is je boek minder sociaal relevant, dan is het veel moeilijker om crowdfunding in te zetten. Dat is dan ook meteen een nadeel.

Succesvol voorbeeld

De doorstart van een aantal winkels van Polare, bijvoorbeeld in Nijmegen, is een voorbeeld van succesvolle crowdfunding. Hier zie je ook meteen de maatschappelijke relevantie. De stad reageert massaal, omdat Nijmegen anders de grote kwaliteitsboekwinkel kwijt zou zijn.

Hoe verder?

Als je crowdfunding nodig hebt om je boek tot stand brengen, kun je eens kijken op een van de volgende platforms voor crowdfunding. De nieuwste site voor crowdfunding in Nederland is Kickstarter, een enorme internationale website met een groot bereik.

Let er goed op dat zakelijke boeken minder geschikt zijn voor deze methode van financiering, tenzij er een groot maatschappelijk doel mee is gediend.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *