Foto’s en illustraties zijn nog belangrijker dan tekst. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Maar hoe ga je goed om met foto’s in je boek? Wist je dat je bij elke foto moet nagaan of je deze wel mág gebruiken? En dat er veel prijs- en kwaliteitsverschil zit in illustraties? Alles over beeld in een boek.
Controleren: hoe weet ik of ik een ePub2 of ePub3-versie heb laten maken?
Een ePub is het bestandsformaat voor e-books. Bij het aanmelden bij het CB en bij het aanvragen van het ISBN moet je weten welke versie je hebt gemaakt: ePub2 of ePub3. Maar hoe kun je dat controleren? Lees meer
Albert Heijn start met toekomstboek de dialoog
Met het boek Appie Tomorrow – Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025 gaat Albert Heijn in gesprek met het publiek en stakeholders over relevante maatschappelijke thema’s voor Nederland en voor de food retail industrie. Het boek is vanaf 14 mei 2018 in Nederland en België te koop bij geselecteerde boekhandels en online platforms, waaronder bol.com en managementboek.nl. Op vrijdag 18 mei is ’s middags de officiële lancering met publiek bij Scheltema Boekverkopers in Amsterdam.
De foodretail staat op de drempel van een nieuw tijdperk. Het speelveld is enorm snel aan het veranderen, met nieuwe spelers, nieuwe technologieën en nieuwe concepten. Met het boek Appie Tomorrow presenteert Albert Heijn een toekomstverkenning van hoe op weg naar 2025 deze wereld gaat veranderen. In het boek worden zes thema’s belicht waar, naast de Albert Heijn directie, vooral buitenstaanders zoals trendwatchers, leveranciers, ondernemers, start-ups en professoren hun visie op geven en vrijuit nadenken over trends en ontwikkelingen. De thema’s zijn: Duurzame samenleving, In verbinding met de klant, Technologie en data, Werk van de toekomst, Voeding van de toekomst en Winkelen in de toekomst.
Wouter Kolk, ceo Albert Heijn en lid Raad van Bestuur Ahold Delhaize: ‘Dit boek is geen blauwdruk, maar een inspiratiedocument met een beperkte houdbaarheid, laten we zeggen tot 31 december 2025.’ Wat het boek zo bijzonder maakt is dat Albert Heijn het boek in co-creatie met klanten, relaties en stakeholders heeft gemaakt. ‘Natuurlijk hebben we als foodretailer duidelijke opvattingen over hoe we ons willen ontwikkelen en onze klant blijven verrassen. Maar we hebben zeker niet de waarheid in pacht, dus zoeken we steeds nadrukkelijker de verbinding.’
‘We noemen onszelf graag een voortrekker in de foodretail. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om het DNA vast te houden dat in 1887 is ontstaan met een kruidenierszaak op de Oostzaan’, zegt Kolk. ‘Het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat wij ook in 2025 nog een voortrekker zijn. Er zijn zo veel onzekere factoren waar je op moet anticiperen. Dat ongemakkelijke besef heeft ons als directie er mede toe gebracht om het 130-jarig bestaan van 2017 aan te grijpen om de buitenwereld naar binnen te halen. We hebben al onze collega’s op het kantoor in Zaandam, onze ondernemers en medewerkers in onze winkels en distributiecentra uitgedaagd om na te denken over waar het de komende zeven jaar naar toe zal gaan.’
‘Met het boek Appie Tomorrow willen we vanaf heden de dialoog met het publiek, de overheid, maatschappelijk middenveld en het bedrijfsleven op gang brengen over onze missie “Alle ingrediënten voor een beter leven. Voor iedereen.”‘
Retaildeskundige Rupert Parker Brady is auteur van Appie Tomorrow: ‘Boeken van futuristen en experts zijn er genoeg. Een boek van een nationaal icoon dat z’n nek uitsteekt om de toekomst in grote lijnen te schetsen, is een zeldzaamheid. Het is uniek dat een groot Nederlands concern met een bewezen reputatie de toekomst verkent samen met de buitenwereld. Niet vanuit zwakte, maar vanuit kracht. Wat het zo boeiend maakt is dat Albert Heijn bij elk thema nadrukkelijk de lezer betrekt door een aantal vragen ter tafel te brengen met de expliciete verwachting dat het boek ook het vertrekpunt is voor een open dialoog; digitaal en ook in de supermarkten van Albert Heijn.’
Opbrengst naar goed doel
Van elk verkocht exemplaar gaat 75% van de opbrengst naar de Albert Heijn Foundation. In 2007 heeft Albert Heijn in samenwerking met zijn versleveranciers de AH Foundation opgericht. Deze investeert in lokale projecten op het gebied van wonen, scholing, gezondheid en economische ontwikkeling in Afrika en Zuid-Amerika. Zo draagt Albert Heijn bij aan de verbetering van de leefomstandigheden van de medewerkers van zijn leveranciers. Investeren in de toekomst van deze gemeenschappen is voor de supermarktketen een logisch onderdeel van de langdurige relaties met zijn leveranciers.
Over de auteur
Rupert Parker Brady (50) is publicist, spreker en retailexpert. Hij is mede-auteur en uitgever van boeken over La Place, Jumbo, New York Pizza en Coolcat. Hij geeft wekelijks commentaar bij BNR Nieuwsradio over actuele ontwikkelingen in de wereld van retail.
Bibliografische gegevens
Titel: Appie Tomorrow
Ondertitel: Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025
Auteur: Rupert Parker Brady
Uitgever: Het Boekenschap
Prijs: € 27,50 (incl. 6% btw)
Prijs e-book: € 19,99
ISBN 9789492723123
Sergio van der Pluijm presenteert nieuwe standaard voor coaching
Trainer van ex-gedetineerden deelt kennis over motiverende gespreksvoering
ROTTERDAM – Het boek over motiverende gespreksvoering is uit. Na acht jaar in het reclasseringsveld actief te zijn geweest als trainer, opleider en supervisor richt Sergio van der Pluijm (48) in 2010 een eigen trainingsbureau op. Sinds die tijd traint hij honderden coachende professionals, waaronder docenten, loopbaanbegeleiders en re-integratie-professionals. Speciaal voor hen schreef hij nu een toegankelijk boek over de bewezen-effectieve methode Motiverende gespreksvoering. Deel 1 van het boek Coachen 3.0 én het e-book verschijnen op 2 juni 2018.
In 2001 begint Sergio met een baan als trainer van ex-gedetineerden bij de Reclassering van het Leger des Heils. Vanuit een groot idealisme gaat hij het gesprek aan met vele ex-gedetineerde jongeren en volwassenen met als doel hen te bewegen richting ‘een leven op het rechte pad’. Aanvankelijk vallen de resultaten tegen, maar dan ontdekt hij motiverende gespreksvoering en dat blijkt een complete game-changer te zijn.
Van overtuigen naar ontlokken
Voorheen pleitte hij met veel energie voor een delict-vrij leven met argumenten als: ‘Niemand wordt gelukkig van een leven vol justitie-contacten’. De standaard reactie hierop was: ‘Jij hebt makkelijk praten’ en: ‘De politie moet altijd mij hebben!’ Toen hij motiverende gespreksvoering ging inzetten begon hij beter te luisteren en andere vragen te stellen. ‘Hoe heb je je detentietijd ervaren?’ en ‘Stel dat het je lukt om op een eerlijke manier aan geld te komen, wat zou dat je opleveren?’ Opeens kwam er een ander gesprek op gang: ‘detentie was een hel… dat nooit weer!’ ‘En ja, tuurlijk kom ik liever eerlijk aan mijn geld. Dan heb ik een rustig leven zoals iedereen. Maar ja, hoe doe ik dat?’ Dat opende vervolgens de weg naar een eerlijk gesprek over mogelijkheden en stappen in de gewenste richting.
Van behoud-taal naar verandertaal
In een coaching-context zijn dezelfde principes van kracht: als een coachende professional zijn coachee probeert te overtuigen, dan zal de coachee zich hier reflexmatig tegen verzetten. De taal die hij dan spreekt heet ‘behoud-taal’ en maakt tragisch genoeg de kans op verandering kleiner. Gelukkig is het omgekeerde óók waar. Als een coach goed luistert en de juiste vragen stelt gaat de coachee verandertaal spreken. En verandertaal is – zeker bij herhaling en met emotionele lading – een goede voorspeller voor verandering.
Het boek is in de voorverkoop te bestellen via: https://www.hetboekenschap.nl/coachen3.0
Niet makkelijk te leren
Het goede nieuws is dus dat er een methode bestaat waarmee je prettige gesprekken kunt voeren die echt leiden tot gedragsverandering. Het slechte nieuws is dat die methode niet gemakkelijk te leren is. William Miller, de grondlegger van de methode, schreef het voorwoord en zegt daarin: ‘It takes time to develop skillfulness with this method. Be patient with yourself as you learn!’ Sergio hoopt de vele professionals die deze methode nu aan het leren zijn – MGV is hot – te ondersteunen met een lekker leesbaar boek, waar de essentie van de methode in beschreven staat.
Over de auteur
Sergio van der Pluijm studeerde algemene sociale wetenschappen. Hij werkte vijftien jaar in het reclasseringsveld, een rijke leerschool qua termen als ‘motivatie’, ‘weerstand’ en ‘gedragsverandering’. Hij verdiepte zich in diverse methodes van coaching. In 2010 richtte de auteur Bureau Bewezen Effect op. Van daaruit ontwerpt en verzorgt hij breinvriendelijke trainingen voor coachende professionals in het onderwijs, de zorg en het publieke domein. Hij helpt ze om effectiever, met meer plezier en minder moeite te coachen.
Bibliografische gegevens
Titel: Coachen 3.0
Ondertitel: Deel 1: Motiverende gespreksvoering
ISBN: 9789492723215
ISBN e-book: 9789492723222
NUR: 808 – Leidinggeven, coachen
BISAC: BUS106000 BUSINESS & ECONOMICS / Mentoring&Coaching
Auteur: Sergio van der Pluijm
Tekstcorrectie: Rien Wisse
Ontwerp omslag en illustraties: Gerdien Beernink
Vormgeving binnenwerk: Janneke van den Biggelaar
Boekproductie: Het Boekenschap
Uitvoering: Hardcover
Aantal pagina’s: 176
Formaat: 170 x 240 mm
Verschijningsdatum: 02-06-2018
Prijs: € 27,50 (€ 22,50 in de voorverkoop tot 2 juni 2018)
Prijs e-book: € 17,50 (na 2 juni bestelbaar)
Het boek is te bestellen via: www.hetboekenschap.nl/coachen3.0