Je papieren boek is klaar. De huidige trend is om dan op één moment alles te presenteren: papieren boek, e-book en luisterboek. De gedachte erachter: het gaat om het verhaal, niet om de verschijningsvorm. Maar moet je nu wel of geen e-book laten maken?

Allereerst kijken we naar de vorm van het e-book. Je kunt deze op twee manieren laten produceren:

  • e-book als pdf
  • e-book als ePub2

Niet schaalbaar

Een e-book als pdf is eenvoudig te maken, maar is niet schaalbaar. Dat betekent dat het e-book zich niet aanpast aan het apparaat waar het op bekeken wordt. Een ePub2 doet dat wel.

Verkoop valt tegen?

Vandaag vernamen we van een auteur dat de verkoop van zijn eerste e-book (ePub2) tegenviel. Hij had voor € 400 aan creditfacturen ontvangen. Onze reactie was dat dit niet tegenvalt, omdat e-books vooral uitgeleend worden tegenwoordig, via onlinediensten als Kobo.nl. De opbrengst is klein, maar de zichtbaarheid van je merk, van je verhaal, wordt vergroot. En dat is een prachtige bijkomstigheid bij het maken van een e-book. Wij raden daarom altijd aan om een e-book (ePub2) naast je papieren uitgave te laten produceren.

Professionelere uitstraling

Een ePub2 naast een gewoon boek kan verstandig zijn, ook al verkoop je geen enkel exemplaar van de ePub. Door de aanwezigheid van twee verschijningsvormen van je boektitel (namelijk papieren editie én digitale editie) stijgt de professionele uitstraling. Dat kan invloed hebben op de verkoop van het papieren boek, maar is moeilijk meetbaar.

En de kosten?

Houd rekening met twee soorten kosten:

  • productiekosten voor het maken van de ePub2
  • distributiekosten voor het beschikbaar en bestelbaar houden van je ePub2 bij het CB.

De productiekosten variëren van ongeveer € 2 tot € 10 per pagina, afhankelijk van de complexiteit van het boek. Boeken met veel verschillende alineastijlen, figuren, tabellen en grafieken zijn veel bewerkelijker dan boeken met louter tekst. Het Boekenschap maakt graag een offerte voor het produceren van je e-book, het liefst vanuit de bestanden (InDesign) van je papieren boek. Daarnaast heb je de distributiekosten. Deze bedragen ongeveer € 15 per maand. Let wel: je verkoopt dan nog geen enkel e-book; het boek is dan enkel digitaal beschikbaar.

De opbrengsten dan?

We verdelen de opbrengsten in drie categorieën:

  1. De allerbelangrijkste: de vergrote professionele uitstraling (zie hierboven). De merkwaarde van je boek, van je verhaal, stijgt door een nieuwe professionele verschijningsvorm.
  2. De opbrengsten van verkoop van je e-book.
  3. De opbrengsten van het uitlenen van je e-book.