boekpresentatie dvd

8 manieren om YouTube voor je te laten werken

Naast Google is YouTube een heel interessante manier om je boek te promoten. En dat kan op veel meer manieren dan alleen een praatje waarin de auteur zijn boek zelf aanbeveelt. Acht manieren om YouTube voor je te laten werken; de geheimen van goede videomarketing.

Update artikel: 2 december 2021

YouTube is ’s werelds grootste videodienst en eigendom van Google. Veel mensen gebruiken de zoekmachine van YouTube om informatie te zoeken. Daarbij gaat het uiteraard niet om informatie in tekst, maar in gesproken woord en beeld. Speel daarop in en zorg ervoor dat jouw boek heel goed gevonden wordt in YouTube. Er zijn verschillende manieren om dat goed aan te pakken. Hieronder geven we acht manieren weer om dat te bereiken.

Manier 1: De lezer aan het woord

Zorg voor drie ambassadeurs van je boek en laat hen in 1 minuut vertellen wat zij zo geweldig vinden aan je boek. Dat resulteert in drie video’s op YouTube van ieder 1 minuut.

  • Zorg ervoor dat je iedere video goed voorziet van de juiste tags. Dat zijn korte steekwoorden, zodat mensen je boek beter kunnen vinden op YouTube.
  • In ieder geval moet daar de boektitel altijd in staan, de auteursnaam en het onderwerp van de video.
  • Deze drie video’s kun je vervolgens stuk voor stuk posten in een blog (dat zijn weer drie blogs!), zodra de video in een blogbericht staat, dat bekendmaken via Twitter en Facebook.
  • Zo’n blog hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Zorg voor een goede kop, een sterk intro en een paar regels als opwarmer voor de video.
  • De tekst moet niet alles weggeven, maar een slechts een tipje van de sluier oplichten. Bijvoorbeeld: stel dat je een BN’er zo gek hebt gekregen om je boek op video te recenseren. Typ dan in de beschrijving van YouTube: “Waarom vindt (naam BN’er) het boek (boektitel) zo aanstootgevend? Klik hier.” Wie op ‘klik hier’ klikt, komt uit bij de video.
  • Zorg ervoor dat je aan het eind van de 1-minuutvideo altijd even de website noemt waar mensen het boek kunnen bestellen. Je kunt er ook voor kiezen om deze site constant onderin beeld te laten staan. Google er maar eens op.

Manier 2: Licht er een onderwerp uit

Het boek van Paul Moers, Dienstbaar zijn is het nieuwe goud, maakt gebruik van video’s op deelgebieden. Een van de deelonderwerpen in het boek is het succes van IKEA. Auteur Moers heeft een filmpje opgenomen voor de deur van een willekeurige IKEA en uitgelegd waarom IKEA zo succesvol is. Het gaat om deze video:We hebben dit filmpje naar IKEA gestuurd en zij hebben dit gedeeld op hun intranet, om het aan meerdere mensen in het bedrijf te kunnen laten zien. Daarmee is het doel van deze video bereikt: zo veel mogelijk mensen kennis laten maken met het boek. En in dit geval helpt IKEA daar een handje bij. Paul Moers heeft ook video’s gemaakt over Avéro Achmea en over ANWB, twee andere voorbeelden in zijn boek. Beide video’s met hetzelfde doel: mensen naar de website trekken en bekendheid geven aan zijn nieuwste boek. Belangrijk is altijd om bij YouTube te zorgen voor goed geluid, zodat de boodschap goed overkomt bij de kijker.

Manier 3: Zet YouTube in als zoekmachine

Een video posten op YouTube is slechts een eerste stap in het promoten van je boek via YouTube. Daarna begint het taggen en het zorgen voor een goede omschrijving. Dit zijn de stappen als je vanaf scratch gaat beginnen met YouTube:
(1) Maak een YouTube-kanaal aan en typ zo veel mogelijk informatie over jezelf en over je boek op je kanaal; zorg ook voor een goede verwijzing naar je website.
(2) Post de eerste video.
(3)
Vul ALLE gevraagde velden in bij YouTube. Dus wanneer is de video gemaakt, waar is deze opgenomen, een goede beschrijving, vul ook de juiste en belangrijkste tags in, omdat mensen daarop gaan zoeken.
(4) Plaats ALTIJD je website aan het eind van de beschrijving met een uitnodiging voor de bezoekers om daarop te klikken.

Manier 4: Promoot de video zelf

Een video posten op YouTube is nog geen goede videomarketing. Je moet het de wereld ook laten weten dat je een goede video hebt geplaatst. Daar zijn verschillende manieren voor: via een e-mailnieuwsbrief, via Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn of gewoon via een persoonlijk mailtje naar al je relaties in je adresboek.

Manier 5: Laat video’s crosslinken

Sinds kort is het mogelijk om video’s naar elkaar te laten verwijzen. Hoe doe je dat? Als je inlogt op YouTube met je gebruikersnaam en wachtwoord, kun je geheel rechtsboven kiezen om je video’s te bewerken. Kies de video die je wilt aanpassen en zorg ervoor dat je links naar andere video’s binnen je video laat zien. Je eigen video A kan daarmee je eigen video B bekender maken en omgekeerd. Je mag van YouTube niet naar externe websites verwijzen; dat hebben de YouTube-techneuten uitgeschakeld.

Manier 6: Laat de bloopers zien

Niets is zo leuk als een auteur die struikelt over zijn woorden of een fotograaf die in het water valt op de achtergrond in de video, terwijl jij je video opneemt. Dit materiaal kun je natuurlijk beschouwen als afval, maar je kunt het ook inzetten als viraal marketinginstrument. Hoe grappiger het filmpje is, hoe meer mensen het gaan delen op social media. Jij hoeft dan niets meer te doen om voor bekendheid te zorgen. In het begin geef je de video even een zwier door het op zo veel mogelijk podia te posten en daarna moet het zijn werk doen.

Manier 7: Vraag promotors voor je video

Heb je een mooie video opgenomen, is alles goed getagd en zijn alle velden binnen YouTube volledig ingevuld? Zorg dan dat je een aantal promotors voor je video krijgt. Het liefst invloedrijke mensen met veel volgers op de sociale media. Je kunt hen daarvoor betalen, maar dat is nog niet echt gebruikelijk in de boekenwereld. Je kunt er ook voor zorgen dat ze je boek promoten door hen in het boek te noemen of te bedanken. Als bedankje stuur je hen een boek toe uit de stapel leesexemplaren die je hebt gemaakt. Vervolgens doe je er een aardig briefje bij of ze de URL van je video willen promoten op Twitter en/of Facebook. De BN’er of de promotor zal zich gevleid voelen of je willen helpen en je video zelf bekendmaken bij een groot, belangrijk publiek. Gaat je video over een specifiek vakgebied? Vraag dan aan degene met het grootste netwerk binnen je doelgroep om je boek actief te promoten. Je zult ervan versteld staan hoe makkelijk dat gaat!

Manier 8: Verschiet je kruit niet in één keer

Heb je drie leuke video’s opgenomen rondom je boek van ieder 10 minuten en heb je deze in één keer gepost? Leuk, maar zonde van de marketingkracht die van een video uitgaat. Als je een half uur aan materiaal hebt, kun je veel beter zorgen voor 30 of 20 korte video’s die elk een deelonderwerp behandelen (zie manier 2). Als je iedere week 1 korte video op YouTube zet, heb je iedere week weer nieuws. Vergeet niet om iedere video wekelijks via social media te promoten. Natuurlijk is dit meer werk dan in één keer alle video’s posten, maar uiteindelijk is het veel krachtiger. Je laat zien dat je actief bent en blijft en je hebt je kruit niet in één keer verschoten.  Je bent verzekerd van 30 weken lang aandacht.

Meer weten over videomarketing?

Met YouTube is nog veel meer mogelijk dan deze acht snelle tips. Denk bijvoorbeeld aan het maken van afspeellijsten, een korte videotrailer voor je eigen kanaal en een professionaliseringsslag voor je video’s. Het Boekenschap kan je op dit gebied verder adviseren. Neem  voor meer informatie contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *