Meer dan 2000 volgers dankzij dit stappenplan

Hoe krijg je in een mum van tijd meer dan 2000 volgers? Welke stappen moet je dan zetten?

Het antwoord ligt in het gratis aanbieden van zeer waardevolle content. Het gaat om het in de watten leggen van je klanten. Dat kan op verschillende manieren. In een restaurant ligt het voor de hand. De gast een stoel aanbieden, goed eten serveren en vragen of alles naar wens is. Maar hoe verleid je iemand op internet? Iemand die je niet kent?

Leer je klant kennen

Je klant moet jou eerst maar eens leren kennen. En dat kun je doen door waardevolle inhoud weg te geven. Een e-book is daar een uitstekende oplossing voor. Maar waarom zou je een e-book aanbieden op je website? En nog gratis ook? Wat is het nut daarvan?
Weegt de tijdsinvestering wel op tegen het maken van het e-book? En hoe pak je zoiets aan? En waarom zou je je belangrijke inhoud zomaar gratis weggeven aan Jan en alleman? Dit blog geeft antwoord op deze vragen en laat zien dat een gratis e-book een van de krachtigste marketinginstrumenten van deze tijd is. Ontdek de waarde en vergeet vooral niet te genieten van al die bezoekers die interesse tonen in jouw niche.

Gratis lijkt gratis, maar is het niet

Eerst even een misverstand uit de wereld helpen. Een gratis e-book bestaat niet. Gratis lijkt gratis, maar is het niet. Bezoekers die een e-mailadres achterlaten, betalen op die manier voor toegang tot de informatie. Zij stellen hun e-mailadres beschikbaar in ruil voor de informatie in het e-book. Die informatie is als het ware de sleutel tot de kennis, de oplossing voor hun probleem. Dat e-mailadres is heel waardevol. Vertel dat de bezoeker ook. Ga hier altijd discreet mee om; uiteraard altijd volgens de AVG-regels met betrekking tot de privacy.

Waar moet het e-book over gaan?

De inhoud van het gratis e-book moet waardevol en relevant zijn. In ons geval: de website van Het Boekenschap helpt ondernemers hun verhaal te vertellen. Dus wat past daar goed binnen? Een e-book over het maken van tamtam voor je boek bijvoorbeeld. Maar een e-book over ondernemersverhalen, over andere onderdelen van de boekpromotie of andere veelgestelde vragen kunnen ook stof genoeg opleveren voor een goed e-book.

Stof genoeg, maar wat dan exact?

Een vuistregel voor het maken van een e-book, maar ook voor het schrijven van een weblog of zelfs een boek over je business, is de volgende. Schrijf eens een week lang op met welke vragen je klant bij jouw bedrijf komt. Wat zijn de twintig meest gestelde vragen? Welke vragen komen er binnen via e-mail? Welke vragen via de telefoon? En welke vragen heeft een klant met wie je een persoonlijk gesprek hebt? Vertel op zo’n gelegenheid ook even dat je een boek schrijft over je business en vraag gewoon welke vragen op het puntje van de tong liggen bij de klant. Over werkelijk iedere vraag is wel een apart e-book te maken. Beantwoord deze vragen weer met heel veel subvragen.

Zorg ervoor dat je gratis e-book heel makkelijk opent op een iPad of een andere tablet. Daarmee zet je de deur extra ver open voor je nieuwe klanten. Als iemand thuis lekker op de bank aan het rondstruinen is en toevallig op jouw website komt, is het heel klantgericht om je e-book makkelijk te laten openen op bijvoorbeeld een tablet. Op die manier help je de lezer. Maak het de lezer makkelijk.

Voorportaal naar innig klantcontact

Deze aanpak met een autoresponder is natuurlijk maar een idee, een suggestie. Ik wil alleen even laten zien dat de techniek veel voor je kan doen. Je hoeft het maar één keer goed in te stellen en de klantrelatie wordt steeds waardevoller. Het gratis e-book is dan ineens veel meer geworden dan een goed e-book; het is het voorportaal geworden naar een innig online klantcontact. Een innig online klantcontact? Hoe kan dat nou samengaan? Is dat niet water en vuur? Innig en online? Hoe kun je nu een persoonlijk contact opbouwen via e-mail en internet? Vanaf een beeldscherm? Het antwoord is: dat kan best.

Kruip bij de klant op schoot

E-mail is eenrichtingsverkeer, tenminste, wanneer je alleen maar verstuurt en niets ontvangt. Maar de bijzondere wereld van het constant veranderende internet is veel breder. Je kunt bijvoorbeeld webinars organiseren, waarin de klant jou om raad kan vragen. Of Skype-sessies. Het wordt ineens interactief en je zit letterlijk bij de klant op schoot, mits de klant een laptop of tablet gebruikt.

Het offline alternatief om heel veel mensen in één keer te bereiken is voor volle zalen gaan staan. Maar ook dat kan vrij onpersoonlijk zijn. Bovendien moet je eerst maar eens een zaal in je eentje vol zien te krijgen. Het mooiste en meest persoonlijke contact is natuurlijk één-op-één-contact, maar veel ondernemers gunnen zichzelf hier de tijd niet voor. Ze spoeden zich dan alweer naar de volgende klus. Internet geeft een prachtige kans om toch met de klant te praten. Je bereikt als ondernemer door het schrijven van een e-book heel veel mensen die je anders niet zou bereiken. Een klein deel daarvan wil meer weten en zal zelf contact met je zoeken. Wat wil je nog meer? Voorstellen aan de telefoon of in een persoonlijk gesprek hoeft dan eigenlijk niet meer; de klant ziet je als een goede kennis. Als internetondernemer word je weer de dorpswinkelier die iedereen kent en met iedereen een praatje maakt. Het persoonlijke gevoel is daarmee terug.

Let op: het gevoel.

Natuurlijk is dit niet honderd procent persoonlijk, maar met de bestaande technieken anno nu wel zo persoonlijk mogelijk. Beperk je tot de essentie In e-books kun je duizend-en-één dingen uitleggen. Je kunt zo breedsprakig worden als je wilt, want internet is oneindig groot. De kunst zit hem echter in het beperken van het onderwerp. Je zult merken: als je schrijft over je vak, ben je na 25 pagina’s nog lang niet klaar. Je kunt er eindeloos over vertellen. Maar beperk je, houd je bij het onderwerp. Als je over andere deelaspecten wilt uitweiden, maak je gewoon een nieuw e-book. Kost niks meer, hoor. Alleen wat tijd.

Intern overtuigen, beren op de weg

Wat nou als je een e-book over je business wilt schrijven, maar niet iedereen in je bedrijf is overtuigd van de effectiviteit ervan. Je kunt ze natuurlijk dit e-book over e-books laten lezen, maar je kunt ook komen met ijzersterke argumenten. Eén van de beren op de weg zou kunnen zijn: geef niet te veel weg. Maar dat is onzin. Hoe meer waardevolle informatie je deelt in het e-book, hoe beter je e-book wordt. Het gaat erom om alles te delen wat je weet. En als je dat doet, houd je onbewust nog heel veel achter. Je hele wezen, je kennis en ervaring past niet in 25 digitale pagina’s. De klant zal na het lezen of scannen van die pagina’s met aanvullende vragen zitten. Jij kunt die extra vragen beantwoorden. Sterker nog, als je hele persoon in 25 pagina’s past, klopt er ergens iets niet. Hoe authentiek ben je dan nog?

Een uitgekiende lanceerstrategie

Eén van de fouten die heel snel gemaakt zijn, is het te snel willen delen van je e-book. Het gaat niet om snelheid, maar om slimheid. Een e-book is een waardevol product, zelfs een gratis e-book, dat vermarkt moet worden. Bedenk een plan hoe je je e-book voor het voetlicht wilt brengen.

Wat heb je nodig om je e-book te promoten?

Om je e-book goed te promoten, heb je een aantal dingen nodig. Hieronder som ik ze op. Laat je niet afschrikken door de lijst. Werk gewoon punt voor punt af of roep hulp in.

    1. Het e-book zelf (dat kan een PDF zijn of een ePub-bestand).
    2. Maak een 3D-cover van je e-book.
    3. Een goede verkooppagina.
    4. Een video waarin je het e-book promoot (vrij toegankelijk).
    5. Een pagina waarop je het e-book promoot (vrij toegankelijk). Som de 10 grootste problemen op waar je doelgroep tegenaan loopt en vertel dat het e-book daar een oplossing voor heeft. Sluit de verkooppagina af met een veld waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten in ruil voor het e-book. Plaats de video (punt 3) ook op deze pagina.
    6. Een Mailchimp-account (betaald) met autoresponder (onmisbaar voor een goede conversie!). Koppel het Mailchimp-account aan het inschrijfformulier op de site. Een ander systeem kan natuurlijk ook, zoals Autorespond.nl.
    7. Een stuk of vijf voorgekookte e-mails die de downloader van het e-book ontvangt na het downloaden.
    8. Een vervolgproduct (bijvoorbeeld een tweede gratis e-book of een gratis seminar waarvoor mensen zich kunnen inschrijven; een laagdrempelige e-learningcursus kan ook).
    9. Een website met daarop enkele blogs (bijvoorbeeld WordPress). De betaalde landingpage (thema) Justlanded is een aanrader. Een groot voordeel van Justlanded is dat er een koppeling bestaat met Mailchimp en dat het thema volledig is geoptimaliseerd voor verkopen.
    10. Een bonus, bijvoorbeeld een extra video waarin je nog meer waardevolle tips geeft die de doelgroep interessant vindt. Deze bonusvideo kun je dan delen in een mail die je met de autoresponder (punt 5 uit deze lijst) verstuurt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.