Meer dan 2000 volgers dankzij dit stappenplan

Hoe krijg je in een mum van tijd meer dan 2000 volgers? Welke stappen moet je dan zetten? Snelcursus rattenvanger 2.0. Maar dan met websitebezoekers.

Het antwoord ligt in het gratis aanbieden van zeer waardevolle content. Het gaat om het in de watten leggen van je klanten. Dat kan op verschillende manieren, zoals deze, een van mijn favoriete filmpjes:

In een restaurant ligt het voor de hand. De gast een stoel aanbieden, goed eten serveren en vragen of alles naar wens is. Maar hoe verleid je iemand op internet? Iemand die je niet kent?

Leer je klant kennen

Je klant moet jou eerst maar eens leren kennen. En dat kun je doen door waardevolle inhoud weg te geven. Een e-book is daar een uitstekende oplossing voor. Maar waarom zou je een e-book aanbieden op je website? En nog gratis ook? Wat is het nut daarvan?
Weegt de tijdsinvestering wel op tegen het maken van het e-book? En hoe pak je zoiets aan? En waarom zou je je belangrijke inhoud zomaar gratis weggeven aan Jan en alleman? Dit blog geeft antwoord op deze vragen en laat zien dat een gratis e-book een van de krachtigste marketinginstrumenten van deze tijd is. Ontdek de waarde en vergeet vooral niet te genieten van al die bezoekers die interesse tonen in jouw niche.

Gratis lijkt gratis, maar is het niet

Eerst even een misverstand uit de wereld helpen. Een gratis e-book bestaat niet. Gratis lijkt gratis, maar is het niet. Bezoekers die een e-mailadres achterlaten, betalen op die manier voor toegang tot de informatie. Zij stellen hun e-mailadres beschikbaar in ruil voor de informatie in het e-book. Die informatie is als het ware de sleutel tot de kennis, de oplossing voor hun probleem. Dat e-mailadres is heel waardevol.

Ieder e-mailadres is 1 dollar waard, wordt wel eens beweerd. Iedereen verzamelt continu mailadressen. U ook. Ieder bedrijf verzamelt e-mailadressen; dat gaat vanzelf. De computer slaat ze altijd automatisch op. Daar hoef je echt geen aparte software voor te installeren. Maar nu komt het: bijna niemand doet er iets mee.

Hier ligt een hele grote gemiste kans! Er bestaan slimme oplossingen om de e-mailadressen van uw potentiële klanten te verzamelen. Denk aan Mailchimp, met het logo van een postbodeaapje. Dit programma zorgt ervoor dat alle mailadressen die worden ingevoerd, in een lange lijst terechtkomen. In zo’n programma kun je vervolgens een nieuwe e-mail aanmaken, die naar een grote groep mensen (namelijk alle mailadressen op die lijst of een selectie daarvan) wordt gestuurd.

Dat werkt echt, kijk maar eens:

mailchimp grafiek

Via een programma als Mailchimp kun je precies bijhouden hoe bepaalde e-mails presteren. Met andere woorden: of ze geopend worden en zo ja, hoe vaak er wordt geklikt.

Mailchimp is een heel gebruiksvriendelijke oplossing die het versturen van grote hoeveelheden e-mails naar grote groepen mensen heel makkelijk maakt. Het is geen spammen, maar gericht informatie sturen naar mensen die daarom hebben gevraagd. Dat is heel iets anders. geef nog geen oplossing, maar benoem het probleem Het gratis e-book is een lekkermaker, een teaser. Het is de kunst is om het e-book zo aantrekkelijk te maken dat de bezoeker van je site het hoe dan ook wil lezen.

mailchimp nieuwsbrieven

Je kunt in Mailchimp precies zien hoe vaak een bepaalde mailing werd geopend.

Een slimme verkooppagina maken

Dat kun je doen door een goed opgezette verkooppagina te maken, waarin de belangrijkste lessen uit het e-book worden onthuld. Geef nog niet de oplossingen (want daarvoor moeten de mensen het e-book eerst downloaden), maar benoem wel de belangrijkste problemen. Vertel vervolgens dat het e-book de antwoorden bevat. Daar heeft de lezer wel wat voor over, zoals het achterlaten van zijn e-mailadres.

Trek twijfelaars over de streep

volgers2

Hebben mensen je prachtige verkooppagina voor het gratis e-book gelezen, maar laten veel bezoekers hun e-mailadres toch niet achter? Dan is er wat mis met de verkooppagina. Bekijk de teksten nauwkeurig en ga na of de oplossingen die het e-book pretendeert te geven ook daadwerkelijk oplossingen zijn voor de benoemde problemen van de potentiële klant. Vraag en antwoord moeten naadloos op elkaar aansluiten. Voor de notoire twijfelaars kun je overwegen om de complete inhoudsopgave van je e-book online te zetten als pdf.

Iedereen kan deze pdf bekijken, daar hoeft niemand een e-mailadres voor achter te laten. Deze inhoudsopgave moet zo aansprekend en zo compleet zijn, dat de lezer het e-book hoe dan ook wil inzien.

Waar moet het e-book over gaan?

De inhoud van het gratis e-book moet waardevol en relevant zijn. In ons geval: de website van Het Boekenschap helpt ondernemers hun verhaal te vertellen. Dus wat past daar goed binnen? Een e-book over het maken van tamtam voor je boek bijvoorbeeld. Maar een e-book over ondernemersverhalen, over andere onderdelen van de boekpromotie of andere veelgestelde vragen kunnen ook stof genoeg opleveren voor een goed e-book.

Stof genoeg, maar wat dan exact?

Een vuistregel voor het maken van een e-book, maar ook voor het schrijven van een weblog of zelfs een boek over je business, is de volgende. Schrijf eens een week lang op met welke vragen je klant bij jouw bedrijf komt. Wat zijn de twintig meestgestelde vragen? Welke vragen komen er binnen via e-mail? Welke vragen via de telefoon? En welke vragen heeft een klant met wie je een persoonlijk gesprek hebt? Vertel op zo’n gelegenheid ook even dat je een boek schrijft over je business en vraag gewoon welke vragen op het puntje van de tong liggen bij de klant. Over werkelijk iedere vraag is wel een apart e-book te maken. Beantwoord deze vragen weer met heel veel subvragen, zoals dit e-book dat je nu leest, ook doet.

Maak je e-book ipad-vriendelijk

2015-volgers-ebook-ipadZorg ervoor dat je gratis e-book heel makkelijk opent op een iPad of een andere tablet. Daarmee zet je de deur extra ver open voor je nieuwe klanten. Als iemand thuis lekker op de bank aan het rondstruinen is en toevallig op jouw website komt, is het heel klantgericht om je e-book makkelijk te laten openen op bijvoorbeeld een tablet. Op die manier help je de lezer. Maak het de lezer makkelijk.

De vinger of de hele hand?

Of…? Heeft de klant je waardevolle e-book eenmaal in handen, laat dit contact dan niet uit je handen glippen. Houd deze toekomstige klant vast op alle manieren die je maar kunt bedenken. Gelukkig kan ook hier de techniek je een handje helpen.

Beeld je de volgende situatie even in.

Je hebt een geweldig e-book geschreven van 25 pagina’s met een pakkende titel, een hele mooie voorkant en een inhoudelijk sterk verhaal. Alles klopt, er zitten geen tikfouten in, je verhaal is consistent en je bent trots op het resultaat. In ruil daarvoor heb je een e-mailadres gekregen en… je doet er niets mee.

Verandert je bedrijf hierdoor? Tilt dit je business naar een volgend niveau? Het antwoord is simpel: nee. Als je de vinger van de klant hebt, moet je er niet alleen voor zorgen dat je zijn hele hand krijgt, maar dat je de klant als geheel binnenhaalt.

Een bonus als extra bedankje

Dat zou kunnen op de volgende manier. De klant heeft het gratis e-book gedownload en krijgt precies een dag later een mailtje met een bedankje.

Bijvoorbeeld: Beste klant, bedankt voor het downloaden van mijn e-book. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je al tijd hebt gevonden om het te lezen, want het zal je business op zijn kop zetten. Om je extra te bedanken geef ik je hierbij een bonus. Bekijk hier een video over dit onderwerp.

Het laat je in 5 minuten de essentie zien. In deze extra e-mail geef je de klant de gelegenheid om een video te bekijken. Hopsakee, weer een extra contactmoment met de klant. Daar doen we het voor. Je blijft continu in het kortetermijngeheugen van de klant zitten. Constant top of mind.

Laat de techniek het werk doen

In het bovenstaande voorbeeld krijgt de klant na een dag een e-mail van je waarin je een nieuwe video promoot. In die video richt je je weer direct tot de klant en vertel je wat de essentie is van de inhoud van het de dag ervoor verkregen e-book. Dat ziet de klant als een extra stukje aandacht. Die ene e-mail komt dan niet over als reclame of spam, maar wordt als heel waardevol gezien. Als je denkt dat je de volgende dag handmatig een mailtje naar deze klant moet sturen, dan heb je het mis. Laat de techniek gewoon het werk doen. Automatiseer wat er te automatiseren valt. Hoe kun je dat het best doen?

Zet een goede autoresponder in

Een autoresponder zorgt ervoor dat er e-mails op van tevoren vastgestelde momenten uit gaan. In MailChimp is zo’n autoresponder ingebouwd. Het is dan wel uitsluitend bij de betaalde versie, maar goed, je moet er wat voor over hebben. De magie van een autoresponder weegt niet op tegen handmatig werk. Stel je voor dat je vijf e-mailteksten van tevoren definieert.

E-mailtekst 1: (dag 0) bedank de klant voor het downloaden van het e-book met daarin de link naar het e-book. Wees hier origineel in je taalgebruik en help de klant ook hier. Maak de mail persoonlijk en noem de voornaam van de klant.

Beste Anne, bedankt voor het downloaden van mijn e-book. Ik kan me voorstellen dat je nu geen tijd hebt om dit e-book te lezen. Mijn advies: doe het toch even. Het kost je nog geen tien minuten. Pak pen en papier en maak aantekeningen. En zo verder. Pak de klant op een positieve manier in.

E-mailtekst 2: (dag 1) Deze mail komt één dag na het downloaden van het gratis e-book. Hierin vraag je, zoals we hierboven beschreven, of het e-book in de smaak valt. Maak van tevoren een korte video waarin je wat over jezelf vertelt en onthul de vijf belangrijkste conclusies uit het e-book. Plaats deze video op YouTube met een verborgen link, dus niet voor iedereen toegankelijk. Deel deze verborgen link in de e-mail en vertel dat deze exclusieve video alleen bestemd is voor de downloaders van je e-book. Presenteer deze video als een bonus, als een extra bedankje.

E-mailtekst 3: (dag 7) Stuur een week later weer een e-mail. Hierin geef je, weer als verrassing, opnieuw een waardevol e-book weg. De klant wordt zo extra in de watten gelegd. Je doet iets wat ieders verwachting te boven gaat. Namelijk nog een keer iets heel waardevols weggeven, een extra e-book! Voor de fanatiekelingen: maak dit e-book nóg completer, dikker en waardevoller. Bouw eventueel een aantal video’s in (dat kan met de nieuwste versie van het bestandsformaat ePub, de ePub 3. Dat is de nieuwe standaard voor het opslaan en bekijken van e-books. Maar het kan natuurlijk ook gewoon als een pdf). De klant kan nu echt niet meer om je heen.

E-mailtekst 4: (dag 14) Nu geef je een stuk of vijf artikelen weg die over hetzelfde onderwerp gaan als het e-book. Deze artikelen bevatten bijvoorbeeld ook weer video’s, goede content en ook weer links naar nieuwe of reeds bestaande e-books over een aspect van je business.

E-mailtekst 5: (dag 17) Nu is het tijd voor een commerciële aanbieding. Maar verpak deze niet als zodanig. Organiseer bijvoorbeeld een gratis evenement en nodig je e-booklezer hiervoor uit. Geef hem of haar een extra stevige relatiekorting, van bijvoorbeeld 50%. Laat dat ook duidelijk zien in de van-voor-prijs. Geef tot slot een ‘eindtijd’ mee aan deze aanbieding.

Bijvoorbeeld: ‘Uitnodiging – Speciaal voor onze doelgroep organiseren wij op (datum) een inhoudelijk seminar. We nodigen u hier graag voor uit. (even wat over de inhoud). Reageer voor (datum), want het aantal plaatsen is beperkt.’ Dit past in een strategie van heel veel weggeven. Uiteindelijk kun je een aanbieding doen, maar doe dat nog even niet in het e-book. Wacht even tot de klant je nog beter kent, bijvoorbeeld na het lezen van meerdere e-books van je hand.

Voorportaal naar innig klantcontact

Deze aanpak met een autoresponder is natuurlijk maar een idee, een suggestie. Ik wil alleen even laten zien dat de techniek veel voor je kan doen. Je hoeft het maar één keer goed in te stellen en de klantrelatie wordt steeds waardevoller. Het gratis e-book is dan ineens veel meer geworden dan een goed e-book; het is het voorportaal geworden naar een innig online klantcontact. Een innig online klantcontact? Hoe kan dat nou samengaan? Is dat niet water en vuur? Innig en online? Hoe kun je nu een persoonlijk contact opbouwen via e-mail en internet? Vanaf een beeldscherm? Het antwoord is: dat kan best.

blije klant

Kruip bij de klant op schoot

E-mail is eenrichtingsverkeer, tenminste, wanneer je alleen maar verstuurt en niets ontvangt. Maar de bijzondere wereld van het constant veranderende internet is veel breder. Je kunt bijvoorbeeld webinars organiseren, waarin de klant jou om raad kan vragen. Of Skype-sessies. Het wordt ineens interactief en je zit letterlijk bij de klant op schoot, mits de klant een laptop of tablet gebruikt. 😉

Het offline alternatief om heel veel mensen in één keer te bereiken is voor volle zalen gaan staan. Maar ook dat kan vrij onpersoonlijk zijn. Bovendien moet je eerst maar eens een zaal in je eentje vol zien te krijgen. Het mooiste en meest persoonlijke contact is natuurlijk één-op-één-contact, maar veel ondernemers gunnen zichzelf hier de tijd niet voor. Ze spoeden zich dan alweer naar de volgende klus. Internet geeft een prachtige kans om toch met de klant te praten. Je bereikt als ondernemer door het schrijven van een e-book heel veel mensen die je anders niet zou bereiken. Een klein deel daarvan wil meer weten en zal zelf contact met je zoeken. Wat wil je nog meer? Voorstellen aan de telefoon of in een persoonlijk gesprek hoeft dan eigenlijk niet meer; de klant ziet je als een goede kennis. Als internetondernemer word je weer de dorpswinkelier die iedereen kent en met iedereen een praatje maakt. Het persoonlijke gevoel is daarmee terug.

Let op: het gevoel.

Natuurlijk is dit niet honderd procent persoonlijk, maar met de bestaande technieken anno nu wel zo persoonlijk mogelijk. Beperk je tot de essentie In e-books kun je duizend-en-één dingen uitleggen. Je kunt zo breedsprakig worden als je wilt, want internet is oneindig groot. De kunst zit hem echter in het beperken van het onderwerp. Je zult merken: als je schrijft over je vak, ben je na 25 pagina’s nog lang niet klaar. Je kunt er eindeloos over vertellen. Maar beperk je, houd je bij het onderwerp. Als je over andere deelaspecten wilt uitweiden, maak je gewoon een nieuw e-book. Kost niks meer, hoor. Alleen wat tijd.

Intern overtuigen, beren op de weg

Wat nou als je een e-book over je business wilt schrijven, maar niet iedereen in je bedrijf is overtuigd van de effectiviteit ervan. Je kunt ze natuurlijk dit e-book over e-books laten lezen, maar je kunt ook komen met ijzersterke argumenten. Eén van de beren op de weg zou kunnen zijn: geef niet te veel weg. Maar dat is onzin. Hoe meer waardevolle informatie je deelt in het e-book, hoe beter je e-book wordt. Het gaat erom om alles te delen wat je weet. En als je dat doet, houd je onbewust nog heel veel achter. Je hele wezen, je kennis en ervaring past niet in 25 digitale pagina’s. De klant zal na het lezen of scannen van die pagina’s met aanvullende vragen zitten. Jij kunt die extra vragen beantwoorden. Sterker nog, als je hele persoon in 25 pagina’s past, klopt er ergens iets niet. Hoe authentiek ben je dan nog?

Jij versus je concurrent

Waarom klopt de klant vervolgens met die vragen bij jou aan en niet bij je concurrent? Omdat jij als open en eerlijk ondernemer wordt gezien. Je concurrent heeft geen e-book over je business. En als hij het wel heeft, is jouw e-book natuurlijk stukken beter. En zo niet: schrijf dan over een niche binnen je niche. Alles is al een keer gedaan, maar als je kiest voor een originele invalshoek kun je zelfs het meest briljante idee opnieuw verpakken.

Kun je niet schrijven?

Natuurlijk heb ik als tekstschrijver makkelijk praten. Dit blog dat je nu leest, schreef ik tussen twee afspraken door binnen drie uur. Dat kost mij geen enkele moeite en levert nog energie op ook. Maar dat is mijn vak. Als je dyslect bent of gewoon een hekel aan schrijven hebt, kun je je meestgestelde vragen ook inspreken. Download een app op je mobiele telefoon die geluid kan opnemen en stel jezelf hardop een vraag. Beantwoord deze vraag. Doe dat vervolgens twintig keer achter elkaar en je hebt twintig mp3-bestanden. Stuur deze bestanden naar een bedrijf dat teksten maakt en laat er een e-book van schrijven. Een dergelijke aanpak kost jou weinig tijd en het resultaat is verbluffend. Als dat bedrijf je e-book ook nog even kan opmaken in een iPad-vriendelijk formaat (1024 pixels breed en 768 pixels hoog) en opslaat als een PDF, dan is je e-book klaar.

Een uitgekiende lanceerstrategie

Eén van de fouten die heel snel gemaakt zijn, is het te snel willen delen van je e-book. Het gaat niet om snelheid, maar om slimheid. Een e-book is een waardevol product, zelfs een gratis e-book, dat vermarkt moet worden. Bedenk een uitgekiend plan om je e-book in de markt te duwen.

Op welke manier moet je lanceren?

Je kunt, als je al een mailinglijst hebt, je nieuwe e-book promoten via de bestaande mailinglijst. Deze mensen kun je vervolgens met een tweet of een facebook-like laten betalen. Zo verspreidt het e-book zichzelf op een sociale manier. De link naar de verkooppagina voor het gratis e-book laat je verspreiden.

Wat heb je nodig om je e-book te promoten?

Om je e-book goed te promoten, heb je een aantal dingen nodig. Hieronder som ik ze op. Laat je niet afschrikken door de lijst. Werk gewoon punt voor punt af of roep hulp in.

    1. Het e-book zelf (dat kan een PDF zijn of een ePub-bestand).
    2. Maak een 3D-cover van je e-book.
    3. Een goede verkooppagina.
    4. Een video waarin je het e-book promoot (vrij toegankelijk).
    5. Een pagina waarop je het e-book promoot (vrij toegankelijk). Som de 10 grootste problemen op waar je doelgroep tegenaan loopt en vertel dat het e-book daar een oplossing voor heeft. Sluit de verkooppagina af met een veld waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten in ruil voor het e-book. Plaats de video (punt 3) ook op deze pagina.
    6. Een Mailchimp-account (betaald) met autoresponder (onmisbaar voor een goede conversie!). Koppel het Mailchimp-account aan het inschrijfformulier op de site. Een ander systeem kan natuurlijk ook, zoals Autorespond.nl.
    7. Een stuk of vijf voorgekookte e-mails die de downloader van het e-book ontvangt na het downloaden.
    8. Een vervolgproduct (bijvoorbeeld een tweede gratis e-book of een gratis seminar waarvoor mensen zich kunnen inschrijven; een laagdrempelige e-learningcursus kan ook).
    9. Een website met daarop enkele blogs (bijvoorbeeld WordPress). De betaalde landingpage (thema) Justlanded is een aanrader. Een groot voordeel van Justlanded is dat er een koppeling bestaat met Mailchimp en dat het thema volledig is geoptimaliseerd voor verkopen.
    10. Een bonus, bijvoorbeeld een extra video waarin je nog meer waardevolle tips geeft die de doelgroep interessant vindt. Deze bonusvideo kun je dan delen in een mail die je met de autoresponder (punt 5 uit deze lijst) verstuurt.

Is een e-book voor jou nuttig?

Twijfel je nog of een e-book voor jou gaat werken? Deel die twijfels hieronder. Of, als je andere ervaringen hebt (positief hoop ik), deel deze hieronder om andere auteurs een handje te helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *