Scoren in de media: de introductie van je persbericht
Hoe zorg je ervoor dat je persbericht opvalt in de stroom berichten? Daar is een handigheidje voor dat ik je niet wil onthouden.
Toen ik nog werkte op de redacties van Reed Business voor de prachtige bladen Distrifood, Foodmagazine en Elsevier Retail, stroomde mijn mailbox dagelijks over van de persberichten. Nu, als uitgever bij Het Boekenschap, zit ik aan de andere kant van de tafel. Ik ontvang geen persberichten meer, maar verstuur ze juist. Uit de periode als (vak)journalist wil ik een kleinigheidje met je delen dat een groot verschil kan maken.
Scoren met je persbericht
Het feit dat je bericht op het juiste bureau belandt is al een hele kunst op zich. Maar hoe zorg je ervoor dat je bericht opvalt in de mailbakken van de redacteur? Dat begint bij een goede introductie van je bericht. We staan hier stil bij de voorbereiding, voordat je je bericht verstuurt naar de media.
Vier belangrijke stappen
Stap 1: schrijf je bericht
Stap 2: bedenk een slimme onderwerpregel voor je e-mail
Stap 3: introduceer je bericht.
Stap 4: verstuur je bericht naar de juiste lijst
Het bericht zelf
Over het schrijven van een persbericht, de eerste stap, kun je wel een boek schrijven. Daar valt zo veel over te vertellen. Het belangrijkst is dat je bericht oprolbaar geschreven is, dus het belangrijkste nieuws bovenaan.
De onderwerpregel
De tweede stap zorgt ervoor dat je bericht geopend wordt door de redactie.
De introductie van je persbericht
De derde stap, waar dit blog over gaat, wordt vaak vergeten. Je bericht is klaar, je hebt een goede kop, een stevig intro geschreven en een paar alinea’s met goede tussenkoppen. Wat je dan kunt doen, is je bericht echt introduceren. Bijvoorbeeld:
Beste (voornaam),
Hierbij breng ik je op de hoogte van belangrijk nieuws rondom (onderwerp). (En in de volgende zin de allerbelangrijkste conclusie over je persbericht.) Ik zou het waarderen als je aandacht wilt besteden in (naam medium). Als je vragen hebt, kun je altijd contact met me opnemen via (mobiel nummer en e-mailadres).
Met vriendelijke groet,
(je naam)
(Daaronder meteen het complete persbericht).
Op deze manier introduceer je je persbericht. Het geeft aan waarom je persbericht relevant is voor de doelgroep. Je verwacht niet dat de journalist je bericht meteen leest, maar komt even persoonlijk to the point. Je helpt de drempel om het bericht zelf te lezen, kleiner te maken. Deze stap wordt vaak overgeslagen. Het is maar een radertje in het succes van het versturen van persberichten, maar een heel belangrijke.
Deel je ideeën of stel je vragen
Stel je vragen of deel je ideeën over het versturen van een persbericht over je boek hieronder. Hoe pak jij dat aan?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!