5 redenen waarom een eigen boek goed is voor je bedrijf

Een van de geïnteresseerden voor onze schrijftraining vroeg me waarom het goed is om een boek te hebben voor je eigen bedrijf. Als ondernemer heb je immers je handen vol. Een boek schrijven past niet in je bomvolle agenda. Maar vraag een willekeurige bekende auteur (met een eigen bedrijf) waar hij spijt van heeft en de kans is groot dat je van hem of haar hoort: ik heb spijt dat ik mijn eigen boek niet jaren eerder schreef…

Het schrijven van je boek voor je eigen bedrijf

Als ondernemers met je eigen bedrijf heb je vaak veel aan je hoofd. Zo veel waarschijnlijk, dat je er misschien niet aan moet denken om zelf je boek te gaan schrijven. Toch is het goed om hier eens heel serieus naar te kijken. De marketingkracht van een eigen boek is ongekend. Dit blog geeft je 5 redenen waarom je als ondernemer je eigen boek zou moeten hebben…

5 redenen waarom je als ondernemer je eigen boek wilt hebben:

Reden 1. Het vergoot je zichtbaarheid

De marketingkracht van een eigen boek wordt door de meeste ondernemers onderschat of niet gezien. Een boek van jouw hand, opent deuren die tot dan toe gesloten bleven of slechts met zeer veel inspanning van jouw kant op een kiertje gingen staan. Je boek geeft jou alle kans op jezelf en je bedrijf in de spotlights te zetten.

boek-eigen-bedrijf-vergroot-je-zichtbaarheid
Zo kun je je onlinezichtbaarheid vergroten, door op bijvoorbeeld je website en LinkedIn aan te geven dat jij de auteur bent van … (de titel van jouw boek!). Je kunt ook de (lokale) pers interesseren in jouw boek. Lokale kranten en radiostations zijn altijd op zoek naar interessante mensen en mensen die iets bijzonders hebben gedaan of met iets bijzonders bezig zijn. En een boek schrijven en uitbrengen is nog steeds heel bijzonder.

Ook netwerkclubs en brancheorganisaties zijn altijd op zoek naar interessante mensen om hun bijeenkomst kleur te geven. Stel je eens voor wat het betekent wanneer jij herhaaldelijk een podium krijgt om iets over je boek en je bedrijf te komen vertellen.

Reden 2. Je verbetert je strategie en bedrijfsvoering

Bij het schrijven van je eigen boek moet je een aantal moeilijke vragen beantwoorden. Voor wie is je boek? Wat wil je met het boek vertellen? Waarom zou een lezer jouw boek kopen en – nog belangrijker – waarom zou de lezer zijn kostbare tijd moeten besteden om jouw boek te lezen? Dit zijn essentiële vragen, die jij je als ondernemer ook regelmatig moet stellen. Het schrijven van je boek voor je eigen bedrijf helpt je dus bij het stellen en beantwoorden van dit soort vragen. Daarmee schrijf je dus niet alleen een boek, maar verbeter je ondertussen ook je strategie en je bedrijfsvoering.

Reden 3. Je eigen boek is een visitekaartje dat niet wordt weggegooid

Wat doe je zelf in de regel met folder, brochures en visitekaartjes? Ik gooi ze meestal weg, hetzij direct, hetzij binnen korte tijd. Ik kijk er meestal nooit meer naar om. Bij een boek ligt dat volkomen anders. Boeken worden nooit weggegooid. De status van een boek is nog altijd dat het een bron van kennis is, en dus waardevol. Ook al wordt er geen letter van gelezen, het boek blijft prijken in de boekenkast, waarmee een klant onbewust steeds jouw naam en jouw bedrijf voorbij ziet komen.

je-boek-als-visitekaartje
En dan… op een dag hebben ze een grafisch ontwerper nodig, of een architect, of een life coach. Ze diepen dan geen folders of brochures uit de prullenmand op. Ze gaan ook niet door de 600 visitekaartjes heen. Ineens zitten jouw en jouw bedrijf voorin in hun hoofd. Rara, hoe kan dat?

Reden 4. Met een eigen boek onderscheid jij je

De kans is groot dat er alleen al in Nederland duizenden mensen zijn die ongeveer hetzelfde doen als jij. Er zijn duizenden websitebouwers, duizenden mkb-adviseurs, duizenden automonteurs… En allemaal zijn ze op zoek naar dezelfde klanten. Hoe kun je je nou op een overtuigende en krachtige manier van hen onderscheiden? Het antwoord is: met een eigen boek in je hand! Hiermee laat jij zien wat jouw aanpak is, jouw verhaal. Het geeft aan dat jij goed hebt nagedacht over jouw aanpak. Een klant kan zo op een laagdrempelige manier met je kennis maken.

Reden 5. Een eigen boek geeft je een expertstatus!

Dit laatste punt sluit aan bij het vorige. Je bent door het hebben van je eigen boek niet alleen onderscheidend, het geeft je ook de status van expert. Iemand die een boek heeft geschreven over zijn of haar vakgebied, moet wel veel kennis van zaken hebben! Een boek onderscheidt zich van een brochure omdat een brochure is gericht op ‘verkoop’; een boek is gericht op het overdragen van kennis. Mensen die kennis overdragen staan veel hoger op de natuurlijke ladder van ‘autoriteit’. Het is niet voor niets dat het Engelse woord voor schrijver ‘author’ is.

eigen-boek-geeft-expertstatus

Ik geef je hier wel een belangrijke tips bij: geef jezelf nooit de status van expert. Dat heb je helemaal niet nodig, want dat doet je boek voor je. Wanneer jij door middel van je eigen boek en de manier waarop jij jezelf en je eigen bedrijf presenteert in de (online) media, wordt je vanzelf door anderen als deskundige bestempeld. En dat is een riante uitgangspositie om met een klant te praten over een volgende opdracht…

Tot slot van dit blog heb ik een leuke, prikkelende vraag aan je. Stel je voor dat je precies over één jaar je eigen boek in handen hebt. Wat voor mogelijkheden zou dat voor je eigen bedrijf bieden? Noteer je antwoord hieronder bij de reacties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *