Wanneer een nieuw ISBN voor een bestaand boek?

Soms kan het nuttig zijn om een nieuw ISBN aan te vragen voor een bestaande boektitel. Wanneer kies je daarvoor en hoe pak je dat het beste aan?

Update van dit artikel: 3 maart 2018

Een boek met een nieuw ISBN is zichtbaarder bij veel webwinkels. Dat komt omdat het boek dan automatisch onder ‘nieuw verschenen’ komt te staan. Het is niet gebruikelijk om voor een tweede of volgende druk een nieuw ISBN aan te vragen, zeker niet als er bijna niets wijzigt.

Een nieuw ISBN

ISBN with broken barcodeWanneer vraag je wel een nieuw ISBN aan? Een heel goede reden kan een gewijzigde omslag zijn. Je kunt zelfs een tweede druk laten maken met een compleet andere voorzijde, terwijl de eerste druk nog niet is uitverkocht. Eventueel kun je een extra hoofdstuk toevoegen of het boek actualiseren. Het grote voordeel is dat je er ook een hogere prijs aan kunt verbinden.

Andere verschijningsvorm

Ook als je boek in een andere vorm verschijnt, is een nieuw ISBN nodig. Denk aan een hardcover-editie naast de bestaande paperbackuitgave. Of aan een compleet herziene versie van je boek.

ISBN’s koppelen

Achter de schermen kun je ISBN’s aan elkaar koppelen, zodat de boekenkoper meteen ziet welke boeken en dus ISBN’s bij elkaar horen. Als je de paperback bijvoorbeeld zoekt op Bol.com, zie je gelijk de harde kaft erbij staan als mogelijke optie om aan te schaffen.

Verkoopimpuls

Veel uitgeverijen passen deze truc toe om de bestaande boeken een verkoopimpuls te geven. Het boek met de aangepaste inhoud krijgt dan ook een nieuw ISBN. Je kunt dat ISBN zelf aanvragen bij Bureau ISBN. Als je nog geen uitgeversprefix hebt, is het nodig om dat eerst even aan te vragen. Daarna kun je zo veel ISBN’s aanvragen als je maar wilt.

Lees hier meer over het aanvragen van een ISBN: www.hetboekenschap.nl/isbn.

verdienen met uitgevenWe hebben een boek uitgegeven over het uitgeven in eigen beheer. Daarin vind je op 224 pagina’s alles over uitgeven, drukken, vormgeven en vooral de boekpromotie. Het boek is gemaakt met zeven verschillende papiersoorten, zodat je direct kunt voelen en zien hoe een en dezelfde foto uitkomt op verschillend papier. Nieuwsgierig geworden naar dit onmisbare boek voor uitgevers in eigen beheer? 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *