Welke elementen plaats ik op de achterflap?
De achterzijde van het boek, de cover, flaptekst of hoe je het ook noemen wilt. Na de voorzijde en de rug van het boek een zeer belangrijke pagina, op basis waarvan iemand de keus maakt om het boek open te slaan. Wanneer je een boek begint te schrijven, is het aan te bevelen om met de flaptekst te beginnen om het kader alvast te schetsen.Waar moet een uitgever op letten als hij een goed boekomslag wil maken? We beperken ons hier even tot de achterzijde van het boek. Er zijn een paar ‘verplichte’ elementen:
Een bondige flaptekst
Let vooral op de eerste zin van de flaptekst. Deze moet direct pakkend zijn. Maak de flaptekst absoluut niet te lang of te saai. Dan haken lezers al direct af. Liever een wat te korte tekst die nog vragen oproept, dan een uitgekauwde lange tekst, die niet uitnodigt tot het openslaan van het boek.
De barcode (EAN-code)
Rechts onderaan op de omslag, met voldoende ruimte en met een goede contrasterende kleur (bijvoorbeeld zwart op witte achtergrond).
Over de auteur
Plaats een klein stukje tekst over de auteur, eventueel met een foto van de auteur.
Vormgeving
Een vormgeving die goed aansluit op de vormgeving van de rug van het boek en op de voorzijde.
Aanbeveling
Twee aanbevelingen van media: ‘Lekker leesbaar’ – de Telegraaf of ‘Een businessboek voor op het nachtkastje.’ – NRC Next. Aanbevelingen van anderen zijn sterker dan aanbevelingen van jezelf. Dat weten lezers.
Leus of bullet
Een verrassende leus of bullet op de achterzijde kan de aandacht extra trekken.
Logo
Het logo van de uitgeverij, niet te groot, bijvoorbeeld linksonder in de hoek.
Details
Eventueel kun je details op de achterzijde er nog extra uit laten ‘knallen’ door het gebruik van spot-uv, een licht laagje dat over bijvoorbeeld de letters van het boek aangebracht wordt. Dit is overigens gebruikelijker om dat op de voorzijde van het boek te doen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!