Zelf een goede QR-code maken

Met een QR-code kan iemand met een smartphone deze code scannen. Daarmee komt hij direct uit bij de website waar deze naartoe linkt. Heel leuk voor de boekpromotie natuurlijk. Maar er kan veel meer met een QR-code bij de promotie van je boek.

Natuurlijk is een QR-code ook maar een middel om te communiceren. En misschien bestaat het over twee jaar wel niet meer, want de ontwikkelingen gaan snel. Toch loont het moeite om je even te verdiepen in de mogelijkheden die een QR-code biedt bij de boekpromotie.

Het Boekenschap beveelt deze website van harte aan: http://www.qr-codegenerator.nl

Methode 1, de bekendste, leidt naar een bepaalde website

Via deze site www.qr-codegenerator.nl (er zijn veel meer van zulke sites) is het mogelijk om zelf in een paar seconden een goede QR-code te maken. Een QR-code is een code die te lezen is met een mobiele telefoon. Deze code kan de telefoon opdrachten geven. De bekendste opdracht is: ga naar deze website. De telefoon opent dan de internetbrowser en laat de ingestelde website zien. Dat kan ook een deeplink naar een pagina zijn, dus bijvoorbeeld direct naar deze pagina’s over QR-codes: www.hetboekenschap.nl/QR. Dat kan weer handig zijn als je bezoekers na het lezen van een bepaald deel van je boek niet naar de homepage wilt sturen, maar direct naar de pagina waar ze moeten zijn.

Methode 2, een verborgen tekstboodschap

Je kunt ook een QR-code maken, waarachter een verborgen boodschap of wachtwoord zit verstopt. Wat heb je hieraan bij de boekpromotie? Stel je voor dat je de lezer wat extra hoofdstukken wilt bieden die niet in het papieren boek staan. De lezer kun je naar internet leiden, maar je wilt niet dat iedereen deze extra hoofdstukken zomaar kan inzien. Als je deze extra hoofdstukken beveiligt met een wachtwoord, kun je een wachtwoord verstoppen in de QR-code. Als je dit gebruikt, is het wel van belang na te gaan in hoeverre de doelgroep vertrouwd is met het scannen van QR-codes. Bij een boek over computertechnologie zou het kunnen, of bij een managementboek, maar heel anders ligt dat bij een doktersroman.

Methode 3, een sms versturen

Wees creatief en laat de mobiele telefoon van je lezer een sms-bericht klaarzetten die verstuurd kan worden na het scannen van de QR-code. En zo zijn er nog meer mogelijkheden waarbij een QR-code kan helpen om de boekpromotie wat innovatiever te maken. Het gaat er niet om dat honderd lezers dit doen. Als één lezer het doet, is het project al geslaagd.

Update: 25 augustus 2018 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *