Een website voor je boek in eigen beheer

Waarom is het zo belangrijk om een aparte website voor je boek te lanceren? Een boek uitgeven is multimediaal denken. Offline en online, dus papier en beeldscherm, gaan samen op. Een statische website volstaat niet meer, bouw er een weblog omheen.

Een zakelijk boek is niet alleen een luxe visitekaartje voor jezelf of voor je bedrijf, maar is meer. Het is een verlengstuk van je marketing, van je identiteit als bedrijf. Daarom is het nodig om het boek te koop aan te bieden op een eigen website. De eerste reden daarvoor is dat je zo een extra afzetkanaal creëert. De tweede reden is dat het boek op die manier centraal staat in je business. Schrijf weblogs over je business en bouw zo, in combinatie met je boek, een imperium in je niche op.

Een goede landingpage voor je boek bevat minimaal:

• een foto van de omslag van het boek;
• een wervende tekst voor het boek (de flaptekst);
• enkele pagina’s uit de inhoud;
• fragmenten uit je boek, voorgelezen door een prettige professionele stem;
• veel achtergrondinformatie over de feiten in je boek (bijvoorbeeld de bronnen die u zelf heeft gebruikt om uw boek te schrijven);
• reacties van lezers op uw boek, het liefst van recensenten;
• informatie over de schrijver, met foto;
• het laatste nieuws over het boek;
• informatie over de uitgever (niet bij uitgave in eigen beheer);
• een link naar de webwinkel, waar je onder meer met iDeal kunt betalen;
• contactinformatie voor de media, met telefoonnummer en e-mailadres;
• een mogelijkheid voor lezers om elkaar te attenderen op het boek (tell-a-friend);
• het liefst ook een persdossier met eerder verschenen artikelen over uw boek;
• een kader met alle essentiële informatie: auteur, uitgever, isbn, jaar, boekvorm, aantal pagina’s, taal, de vaste verkoopprijs
• indien u extra verzendkosten rekent: vermeld de verzendkosten duidelijk op de website. Beter is het om geen verzendkosten door te berekenen aan de klant, want dat werpt een drempel op.

De marketing: verschillende stappen

De website is nodig om geïnteresseerde lezers makkelijk naar je boek te leiden. Maar dan ben je er nog lang niet. Veel tamtam in de media is nodig om uw boek onder de aandacht te brengen.

Stap 1: Maak een realistische tijdsplanning

Als het manuscript af is, wil een schrijver het vaak zo snel mogelijk op de markt brengen, zeker wanneer het gaat om een boek uitgeven in eigen beheer. Maar een prachtig boek verkoopt niet als de lezers niet van het bestaan ervan op de hoogte zijn. Maak daarom een precieze tijdsplanning. Een goed moment voor het op de markt brengen van een boek is oktober en november. Dat geldt ook voor managementboeken. De drukke decembermaand blijft een topmaand voor alle boekhandels in Nederland. Dat betekent dat journalisten het boek al in oktober in bezit moeten hebben. En dat een boekpresentatie ook in die maand plaats moet vinden. Nadeel van die drukke tijd is dat het boek kan ondersneeuwen in alle media-aandacht van het moment. Een alternatief kan de rustige zomervakantie zijn. In de komkommertijd is de kans dat media, zoals kranten, tijdschriften en wellicht televisieprogramma’s, ruimte hebben om een interview met de auteur te plaatsen.

Stap 2: Neem journalisten in vertrouwen

Een eerste vereiste is een goed en beknopt persbericht, dat u naar alle media stuurt waarvoor het bericht relevant is. Bepaal de medialijst zorgvuldig. Beter een paar keer gericht raak schieten, dan talloze keren met hagel blijven vuren. Neem enkele journalisten van de belangrijkste media in vertrouwen en vertel ze dat uw boek eraan komt. Benader deze mensen persoonlijk via de telefoon. Stuur een exemplaar ruim voor de geplande verschijndatum toe, onder strikt embargo. De journalist heeft zo het gevoel dat hij iets bijzonders in handen heeft en zal er dan eerder en wellicht meer aandacht aan besteden. Nodig de journalist uit om jezelf te laten interviewen voor het boek (of laat de uitgeverij hierin bemiddelen). Ga er nooit vanuit dat de aandacht vanzelf komt, het is altijd nodig er bovenop te zitten.

Stap 3: Gebruik internet verstandig

Gebruik community-websites op internet om het boek online te promoten. Voordeel van die aanpak is dat u de toekomstige lezers direct naar uw website kunt trekken. Zorg op uw website voor een duidelijke bestelknop, waar mensen het boek zonder al te veel muisklikken direct kunnen bestellen.

Stap 4: Overhandig het boek tijdens de boekpresentatie

Media zijn altijd dol op bekende personen. Als uw boek zich in een bepaalde regio afspeelt, regel dan een overhandigingsmoment met een hooggeplaatst en bekend persoon uit de stad, bijvoorbeeld de burgemeester. Zij zijn er altijd wel voor in. Bovendien zorgt het moment van overhandiging, dat u laat samenvallen met de boekpresentatie, voor nieuwe media-aandacht. Tip: laat de boekpresentatie sponsoren door bijvoorbeeld de gemeente of een belangrijk bedrijf, in ruil voor naamsvermelding voorin het boek.

Stap 5: Praat over het boek

Verstop u als schrijver niet op uw zolderkamer. Maak uzelf zichtbaar, of laat uw uitgever dat voor u doen. Geef lezingen bij bedrijven, gedoseerd signeersessies in boekhandels en werk mee aan de verkoopwereld om het boek heen. Gebruik uw familie en kennissenkring als ambassadeur. Laat zo veel mogelijk mensen al maanden vantevoren weten dat uw boek eraan komt. Leg een voorintekenlijst aan, waar mensen je boek met korting kunnen bestellen. Start een gratis account op Twitter.com, waar u het laatste nieuws over het boek in korte nieuwsflitsen meldt. En experimenteer eens met Facebook als uw doelgroep zich daar ook bevindt.

Stap 6: Zorg voor referenties en recensies van proeflezers

Mond-tot-mondreclame is de allerbeste manier voor boekpromotie. Toch kan een aanbeveling van een bekende schrijver of hotemetoot in uw vakgebied ook helpen. Leg (een stuk uit) uw manuscript voor aan iemand die in 2 regels vertelt waarom hij of zij het een goed boek vindt. Schijf die zinnen op de achterflap van het boek. Of, als het een BN’er is, op de voorkant. Succes gegarandeerd!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *