Tips voor het laten drukken van een boekenlegger

Een boekenlegger laten maken en laten drukken? Dat kan voor auteurs met een boek in eigen beheer net even de slagroom op de taart zijn. Bovendien is het een uitstekend PR-instrument en een leuke give-away. Een paar tips om het beste uit dit ouderwetse marketinginstrument te halen. Boekenleggers zijn er in alle soorten en maten. Er zijn in Nederland zelfs talloze mensen die ze verzamelen. Toen we een paar jaar geleden op Manuscripta stonden met onze verkoopstand, verbaasden we ons erover hoeveel mensen een boekenlegger sparen. Het gaat hen niet om de inhoud of om de boodschap, maar om het verzamelen. Daar gaan we het in dit blog niet over hebben.

Tip 1. Promoot het boek niet op de boekenlegger!

Wat wilt u communiceren op de boekenlegger? Het ligt voor de hand om van alles te vertellen over het nieuwe boek waar de nieuwe boekenlegger in komt te liggen. Maar dat is niet zo slim. Immers, de mensen die het nieuwe boek kopen met daarin de nieuwe legger, hebben dat boek al. Promoot een volgend deel, of promoot het bijbehorende e-book of een gerelateerde cursus.

Tip 2. Vermeld altijd een URL

Zorg er altijd voor dat mensen met hun smartphone naar de website kunnen gaan van het product of de dienst die u promoot. Dat kan op twee manieren, door de website te noemen op de boekenlegger én door een QR-code aan te bieden. Hoewel de meningen verschillen over de effectiviteit van QR-codes, is er een groep consumenten die daar vaak gebruik van maakt. En als u een URL noemt, zorg dan altijd voor een deeplink. Dus niet www.hetboekenschap.nl als wij onze eigen website zouden willen promoten, maar www.hetboekenschap.nl/boekenlegger wanneer wij mensen willen wijzen op dit artikel over boekenleggers.

Tip 3. Zet mensen aan tot actie

Deze tip lijkt misschien onbeduidend, maar is het niet. Zorg altijd dat je mensen aanzet tot actie, want van nature is de mens niet proactief, zeker niet op internet. Het noemen van een droge URL van een site is niet genoeg. Plaats bijvoorbeeld een video over boekenleggers (in dit voorbeeld) en nodig mensen op je boekenlegger uit om daar naartoe te gaan. Wat dacht u bijvoorbeeld van deze zin: “We vertellen u graag persoonlijk wat u kunt verwachten. Klik hier voor de video: www.hetboekenschap.nl/boekenlegger”. De mensen of gebruikers van de site worden uitgenodigd om te klikken en de beloning is een persoonlijke video met nog meer uitleg. Een andere goede manier is om de mensen iets te laten winnen, een weekend weg, een diner of wat anders. Pas altijd wel op met de Wet op de Vaste Boekenprijs, want stunten met boekenprijzen is absoluut verboden in Nederland. Houd daar rekening mee voordat je de drukker aan het werk zet.

Tip 4. Maak de boekenlegger niet te groot

Een te grote boekenlegger gooien mensen weg, want die is te onhandig. En een te kleine boekenlegger is ook niks, want die verdwijnt. Een gangbaar formaat is 52 mm breed en 148 mm hoog. Maar 74 x 210 mm kan ook heel goed.

Tip 5. Zorg voor een leuk ontwerp bij het drukken

Investeer even wat tijd in een leuk ontwerp, want een saaie boekenlegger is niet handig. Wil je eens gek doen? Gebruik de boekenlegger als creatieve uitspatting. Kijk eens op deze site voor heel bijzondere ideeën voor boekenleggers. Maar deze ideeën voeren wellicht wat ver. Toch is het goed om even ‘out of the box’ te denken bij het laten drukken van een boekenlegger.

 

Tip 6. Zorg voor het juiste gewicht

Een papiergewicht van minimaal 300 gram is toch wel aan te raden. Wilt u een sample of wat voorbeelden ontvangen? Neem dan even contact met ons op. U kunt ook aangeven of wij voor u een ontwerp moeten maken.

2 antwoorden
  1. Mirjam Kervers
    Mirjam Kervers zegt:

    Weet u of er ook een systeem bestaat waarin je boekenleggers kunt bewaren ? Ik denk aan due plastic doorzichtige bladen, zoals voor kaarten of postzegels?

    Beantwoorden
    • Maarten Beernink
      Maarten Beernink zegt:

      Dag, voor bewaarsystemen van boekenleggers heb ik nog niet van gehoord. Heeft u ze nodig voor een boekwinkel? Misschien eens bij de inkooporganisatie van de boekwinkel navragen? Intres? We zijn benieuwd naar uw reactie.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *