Je kunt je boek nog zo goed promoten, schrijven, verzorgd vormgeven of drukken met vakmanschap, als je boek niet vindbaar is, schiet het niet echt op. De voorraad van je boek blijft dan groot en de weg naar de lezer is ver. De juiste metadata meegeven bij de verkoop van je boek vergemakkelijkt de vindbaarheid.
Welke metadata zijn belangrijk?
Een eenvoudig antwoord op deze vraag? Alle. De titel, de achterflaptekst, een plaatje van de cover en de prijs van het boek zijn natuurlijk de minimaal benodigde gegevens. Laten we een poging doen om een complete lijst samen te stellen.
Alle metadata
De gegevens die je van tevoren kunt verzamelen om je boek optimaal vindbaar te maken, zijn de volgende:
- ISBN (13-cijferige code)
- De titel van het boek
- De ondertitel
- De verschijningsvorm: is het een e-book, een paperback, een harde kaft, een audioboek, noem maar op.
- De bindwijze: gebonden of gebrocheerd. Dit is vakjargon. Met gebonden bedoelen we een harde kaft, met gebrocheerd een paperback.
- De naam van de uitgeverij
- Het druknummer (bij de eerste druk is dat natuurlijk nummer 1)
- De verschijndatum
- De BISAC
- De NUR
- De omvang (het aantal pagina’s van het boek)
- Het jaar van uitgave
- De annotatie (een wervende zin die zegt waarom je dit boek als boekenkoper zou moeten aanschaffen, de promozin).
- De inhoudsopgave
- Biografie van de auteur (let op: geen CV, niet op welke school je hebt gezeten, maar relevante informatie voor de lezer van je boek.)
- Inkijkexemplaar in pdf
- Promotionele tekst (de flaptekst)
- Trefwoorden (zoekwoorden die je boekkoper in bijvoorbeeld Bol intypt om je boek te vinden)