Uitgeven in eigen beheer is NIET alles zélf willen doen, maar WEL zelf de regie over het uitgeven houden. Niet meer overgeleverd zijn aan de grillen van een uitgever, maar zelf bepalen hoe je boek succesvol wordt. Negen vragen aan Het Boekenschap.

Uitgeven in eigen beheer

1. Wat is uitgeven in eigen beheer?

Uitgeven in eigen beheer is niets anders dan zelf de rol van regisseur op je nemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor alle kosten, maar ook voor alle opbrengsten. Dat is de rol van de uitgever, het bewaken van kosten en het incasseren van alle opbrengsten bij de verkoop van een product. Denk aan een boek, cursus, dvd of website.

2. Wie doet wat?

Een uitgever in eigen beheer, jij als auteur dus, bepaalt zelf wie wat doet. Het uitgeefproces is veelomvattend en daarom is de kans heel groot dat je veel expertise zelf in huis hebt of heel goed weet waar je deze expertise kunt inkopen. Denk aan de eindredactie, het drukwerk, de vormgeving of de distributie. Dat kun je zelf doen, maar ook uitbesteden. Wij ondersteunen je graag.

3. Wat is het verdienmodel van Het Boekenschap?

Door onze kennis te delen creëren wij een band met onze bezoekers. Regelmatig plaatsen wij nieuwe artikelen op deze site en vaak sturen we onze volgers een e-mail met daarin een gratis e-book, video of bijzondere tip over uitgeven in eigen beheer. We geven regelmatig trainingen over uitgeven en promoten ons veel verkochte handboek Verdienen met uitgeven. Verder kun je bij ons terecht voor onderdelen die je wilt uitbesteden: vormgeving, eindredactie of drukwerk. Door groot in te kopen (maandelijks ontvangen wij inmiddels meer dan 10.000 auteurs op onze site!) kunnen we scherpe prijzen aanbieden en kun jij daar als auteur van profiteren. Vanzelfsprekend altijd met een hoge kwaliteit.

4. Wat is voordeliger, zelf doen of aansluiting zoeken bij een uitgeverij?

Zelf uitgeven is altijd voordeliger in termen van geld. Maar je als auteur aansluiten bij een uitgeverij heeft ook grote voordelen. Je kunt meeliften op de naamsbekendheid van een uitgever. En verplaats je eens in de boekhandelaar. In deze tijden van veel faillissementen onder boekwinkels staat veel ondernemers het water aan de lippen. Ze willen wel inkopen, maar het liefst een boek waarvan ze zeker weten dat het verkoopt. Je kunt het label van een uitgeverij zien als een kwaliteitsstempel. Als het van Prometheus, de Bezige Bij, Meulenhoff, Lannoo, Thieme of Kluwer komt weten boekinkopers dat het wel goed zit. Ze hoeven zich dan niet te verdiepen in het fonds van een onbekende uitgever. Want dat zijn er nogal wat; Nederland alleen al telt meer dan 4500 uitgeverijen! Dat geldt ook voor de nationale boekinkopers, die boeken aanbevelen voor hun franchisenemers, zoals dat bijvoorbeeld bij Libris-boekwinkels werkt. Dat is dus het grote voordeel van uitgeven via een uitgeverij. Het nadeel is dat het vaak heel lang duurt voordat uitgevers überhaupt reageren. En als ze al reageren, houd je als auteur slechts 8 tot 10 procent van de winst over. Bovendien moet je je eigen boeken terugkopen, waardoor je op een verkapte manier duizenden euro’s voorfinanciert. Heel anders is dat bij uitgeven in eigen beheer. Je hebt dan alle kosten zelf in de hand. En de opbrengsten vloeien ook 100% richting de uitgever in eigen beheer, u als auteur dus.

5. Zijn er ook andere verdienmodellen denkbaar?

Sommige uitgevers ontwikkelen speciale samenwerkingsmodellen. Bijvoorbeeld: auteur en uitgever nemen ieder de helft van de kosten voor hun rekening en ontvangen ieder de helft van de opbrengsten. Dat is een prima model, maar maak goede afspraken onderling: wat wordt wel en niet verstaan onder de kosten?

6. Wanneer ben ik uit de kosten als ik mijn boek zelf ga uitgeven?

Heel simpel: wanneer de opbrengsten even hoog zijn als de kosten. Het break-evenpunt is dan bereikt. De kosten bestaan uit veel onderdelen. De grootste kostenposten zijn:

  • de eindredactie
  • de vormgeving en
  • het drukwerk.
  • De marketingkosten kunnen ook hoog zijn, maar daar heb je meer invloed op. Je kunt bijvoorbeeld twintig dure video’s laten maken ter promotie van je boek. Dat kost veel geld. Maar er zijn ook uitstekende alternatieven. Wees daar creatief in en maak veel gebruik van social media en barters met bedrijven (deals met gesloten beurs).

7. Hoe zit het met de auteursrechten en het intellectueel eigendom?

Bij uitgeven in eigen beheer berust het intellectueel eigendom van de tekst volledig bij de auteur. Net als de auteursrechten. Als je de vormgeving gaat uitbesteden, is het heel raadzaam om duidelijke afspraken met de vormgever te maken over de rechten van de uitgave. Officieel heeft de vormgever het recht op dat creatieve deel, het is immers zijn of haar vak. Maar als uitgever in eigen beheer kun je daar afspraken over maken. Bijvoorbeeld dat het ontwerp ook gebruikt mag worden voor andere verschijningsvormen, zoals het e-book, een inkijkexemplaar, op promotiemateriaal zoals posters, in video’s en op websites.

8. Uitgeven in eigen beheer kan ook slim uitbesteden zijn, ik heb de regie.

Prima, maar wat doe ik zelf dan nog? Wie het slim aanpakt, hoeft helemaal niets zelf te doen. Verstandige auteurs verzamelen een heel team experts om zich heen. Expert 1 buigt zich over de eindredactie, expert 2 regelt het drukwerk, expert 3 produceert het e-book, expert 4 schrijft het boek… Wat? Schrijft het boek? En de auteur dan? Nou, die laat zich interviewen en huurt expert 4 in als ghost writer. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Voor ondernemers met weinig tijd die zichzelf op de kaart willen zetten, kan het laten interviewen een heel slimme zet zijn. Datzelfde geldt voor dyslectici die zelf een boek willen schrijven.

9. En hoe nu verder? Wat doet Het Boekenschap nu?

 

Heb je je manuscript al klaar? Dan is het van groot belang dat de tekst foutloos en van goede kwaliteit is. Anders heeft het geen zin om er een boek van te maken. Je kunt bij ons op verzoek een quickscan laten doen door een van onze eindredacteuren. Duizelt het je nog steeds een beetje na al deze informatie?
Neem dan even contact met ons op via e-mail [email protected] of telefoon: 0314-844521. Vanuit België bel je met +31314844521.